مرکز پژوهش‌های مجلس: بنزین پتروشیمی از اغلب پالایشگاه‌ها سالم‌تر است

پالایشگاه

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛ بنزین ریفرمیت پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخودار است

به گزارش «نسیم» متن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بنزین ریفرمیت پتروشیمی:


ضرورت تسریع در بهره‌برداری از پالایشگاه‌های کشور


  وابستگی شدید ایران به واردات بنزین و نقش کلیدی آن در تأمکین نیاز کشور سبب شد تا ایالات متحده آمریکا در تیرماه 1389 تحریم فروش بنزین به ایران را اعمال کند. مسئولین وقت برای خنثی کردن این سیاست تحریمی، تولید بنزین اکتان افزار را با همکاری واحدهای پتروشیمی در آن بازه زمانی به حدود 15 تا 20 میلیون لیتر در روز رسید و این نقشه دشمن ناکام ماند.

در سال‌های اخیر، با توجه به بی‌اعتمادی در واردات بنزین و تشدید تحریم‌های غرب از زمستان 1390، مسئولین کشور ترجیح دادند که همچنان بخشی از نیاز کشور را از این راه تأمین کنند و میزان واردات بنزین را به حداقل برسانند. با اجرای این استراتژی و همچنین افزایش تولید بنزین پالایشگاه‌ها به واسطه بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، میزان واردات بنزین از 21 میلیون لیتر در روز در سال 1388 به حدود 1.75 میلیون لیتر در روز در سال 1391 کاهش یافت و میزان بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها همواره پرسش‌هایی را در خصوص محتویات این بنزین و میزان آلایندگی آن در جامعه مطرح کرد که این پرسش‌ها از سوی مسئولین وزارت نفت با پاسخ جامعی همراه نبود و به نگرانی‌های مردم دامن می‌زد.

چگونگی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی

بنزین تولیدی  پتروشیمی‌ها یا در واقع مواد اکتان افزا، همان بنزین رفرمیت است و در شرکت‌های پتروشیمی آروماتیکی نوری (برزویه)، بندر امام (ره) و بوعلی سینا تولید می‌شود. در این پتروشیمی‌ها مسیری یکسال با پالایشگاه‌های نفت کشو برای تولید بنزین ریفرمیت طی می‌شود. بنزین ریفرمیت تولیدی در این مرحله، دارای عدد اکتان بین 95 تا 100 است و جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر وارداتی به عنوان افزاست.

بنزین ریفرمیت پتروشیمی همان بنزین ریفرمیت پالایشگاه است با این تفاوت که عملیات خالص‌سازی ریفرمیت از بنزن به علت وجود واحدهای بنزن‌زدایی در پتروشیمی انجام می‌شود و پس از کاهش میزان بنزن به زیر 2 درصد حجمی، بنزین ریفرمیت به عنوان اکتان افزا به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای‌نفتی ایران تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که واحدهای بنزین زدایی در اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور وجود ندارد (اخیراً تنها پالایشگاه‌های اراک و تبریز به واحدهای بنزن‌زدایی مجهز شده‌اند) و این پالایشگاه‌ها بنزین ریفرمیت را بدون جداسازی ترکیب سرطان‌زای بنزن به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل می‌دهند. بنابراین بدیهی است که بنزین ریفرمیت پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخورد هستند. بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به علت عدد اکتان بالای 95 به عنوان اکتان افزا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل وجود برج بنزن زدایی، میزان بنزن موجود در بنزن پتروشیمی‌ها از پالایشگاه‌ها کمتراست. نتایج آزمایشگاهی مربوط به آنالیز ریفرمیت نشان می‌دهد که متوسط عدد اکتان این بنزین 97.5 و حجم بنزن آن 1.87 درصد است.

با یک نگاه واقع بینانه بدیهی است که واحدهای پتروشیمی با هدف تولید بنزین احداث نشده ، بلکه برای تولید محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده و از سال 1389 با شدت یافتن تحریم‌ها، سیاست‌های اتخاذ شده این واحدها را از برنامه و هدف اصلی طراحی آنها دور کرده و وارد ضرب‌الاجل روز افزون تولید بنزین نموده است. لذا گرچه راهکار کوتاه مدت تولید بنزین به کمک این واحدها مناسب بوده، اما برای خودکفایی و بالا بردن کیفیت بنزین تولید داخل لازم است دولت بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تسریع داده و در بالا بردن کیفی هرچه بیشتر آن بکوشد.

متن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بنزین ریفرمیت پتروشیمی:

 

 

ضرورت تسریع در بهره‌برداری از پالایشگاه‌های کشور

 

  وابستگی شدید ایران به واردات بنزین و نقش کلیدی آن در تأمکین نیاز کشور سبب شد تا ایالات متحده آمریکا در تیرماه 1389 تحریم فروش بنزین به ایران را اعمال کند. مسئولین وقت برای خنثی کردن این سیاست تحریمی، تولید بنزین اکتان افزار را با همکاری واحدهای پتروشیمی در آن بازه زمانی به حدود 15 تا 20 میلیون لیتر در روز رسید و این نقشه دشمن ناکام ماند.

در سال‌های اخیر، با توجه به بی‌اعتمادی در واردات بنزین و تشدید تحریم‌های غرب از زمستان 1390، مسئولین کشور ترجیح دادند که همچنان بخشی از نیاز کشور را از این راه تأمین کنند و میزان واردات بنزین را به حداقل برسانند. با اجرای این استراتژی و همچنین افزایش تولید بنزین پالایشگاه‌ها به واسطه بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، میزان واردات بنزین از 21 میلیون لیتر در روز در سال 1388 به حدود 1.75 میلیون لیتر در روز در سال 1391 کاهش یافت و میزان بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها همواره پرسش‌هایی را در خصوص محتویات این بنزین و میزان آلایندگی آن در جامعه مطرح کرد که این پرسش‌ها از سوی مسئولین وزارت نفت با پاسخ جامعی همراه نبود و به نگرانی‌های مردم دامن می‌زد.

چگونگی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی

بنزین تولیدی  پتروشیمی‌ها یا در واقع مواد اکتان افزا، همان بنزین رفرمیت است و در شرکت‌های پتروشیمی آروماتیکی نوری (برزویه)، بندر امام (ره) و بوعلی سینا تولید می‌شود. در این پتروشیمی‌ها مسیری یکسال با پالایشگاه‌های نفت کشو برای تولید بنزین ریفرمیت طی می‌شود. بنزین ریفرمیت تولیدی در این مرحله، دارای عدد اکتان بین 95 تا 100 است و جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر وارداتی به عنوان افزاست.

بنزین ریفرمیت پتروشیمی همان بنزین ریفرمیت پالایشگاه است با این تفاوت که عملیات خالص‌سازی ریفرمیت از بنزن به علت وجود واحدهای بنزن‌زدایی در پتروشیمی انجام می‌شود و پس از کاهش میزان بنزن به زیر 2 درصد حجمی، بنزین ریفرمیت به عنوان اکتان افزا به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای‌نفتی ایران تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که واحدهای بنزین زدایی در اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور وجود ندارد (اخیراً تنها پالایشگاه‌های اراک و تبریز به واحدهای بنزن‌زدایی مجهز شده‌اند) و این پالایشگاه‌ها بنزین ریفرمیت را بدون جداسازی ترکیب سرطان‌زای بنزن به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل می‌دهند. بنابراین بدیهی است که بنزین ریفرمیت پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخورد هستند. بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به علت عدد اکتان بالای 95 به عنوان اکتان افزا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل وجود برج بنزن زدایی، میزان بنزن موجود در بنزن پتروشیمی‌ها از پالایشگاه‌ها کمتراست. نتایج آزمایشگاهی مربوط به آنالیز ریفرمیت نشان می‌دهد که متوسط عدد اکتان این بنزین 97.5 و حجم بنزن آن 1.87 درصد است.

با یک نگاه واقع بینانه بدیهی است که واحدهای پتروشیمی با هدف تولید بنزین احداث نشده ، بلکه برای تولید محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده و از سال 1389 با شدت یافتن تحریم‌ها، سیاست‌های اتخاذ شده این واحدها را از برنامه و هدف اصلی طراحی آنها دور کرده و وارد ضرب‌الاجل روز افزون تولید بنزین نموده است. لذا گرچه راهکار کوتاه مدت تولید بنزین به کمک این واحدها مناسب بوده، اما برای خودکفایی و بالا بردن کیفیت بنزین تولید داخل لازم است دولت بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تسریع داده و در بالا بردن کیفی هرچه بیشتر آن بکوشد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930325000899#sthash.vp7IqOo6.dpuf

 

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

واکنش انفعالی روسای بانک مرکزی و بیمه مرکزی در مقابل یک تحریم!
تحریم ایران توسط شرکتی که «همتی» رئیس هیئت مدیره آن است
آینده اقتصاد دیجتال به کدام سمت و سو می‌رود
استارتاپ‌ها دلشان به حال فقرا نمی‌سوزد!
احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی:
نرخ رشد اقتصادی ۹۷ منفی۵ بود
احتمال تحریم خریدارن نفت از بورس بسیار کم است
نامفهوم بودن بورس نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین