جلیلی: انعقاد پیمان پولی کشور‌ها، ریسک مبادله کالا با ارزهای واسطه‌ای را کاهش می‌دهد

کدخبر: 896635

عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفتگو با «نسیم» گفت: رویکرد پولی دو جانبه و یا چند جانبه میان کشورها این کمک را می‌کند تا فشار ناشی از متغیر‌های بیرونی بر فضای کسب و کار کشورها کاهش پیدا کند

اسماعیل جلیلی در تشریح جزییات سفرش به اندونزی گفت: مجمع مجالس آسیایی APA فعالیت خود را با حدود 56 کشور در سال گذشته آغاز کرد که کمیته اقتصادی این مجمع در خرداد ماه سال جاری برای مباحث مربوط به فقر، محیط زیست مسائل مالی و بازار یک پارچه انرژی در کشور اندونزی برگزار شد.

وی در ادامه افزود: در این کمیته ایران دو پیشنهاد ارائه کرد که یکی از پیشنهادات ایران مربوط به شورای گفتگو انرژی بود که اعضای آن مشخص شد و اولین جلسه این شورا احتمالا در ترکیه برگزار خواهد شد این در صورتی است که اعضای این شورا می توانند بصورت مکاتبه‌ای مطالب و نظرات خود را با بکدیگر مطرح کرده تا در جلسه ترکیه ظرات و مطالبات را بررسی کنند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: ایران، روسیه، ترکیه، عربستان و کشورهایی که در حوزه انرژی در منطقه و آسیا و جهان تاثیرگذار هستند عضو این شورا هستند.

جلیلی اظهار داشت: پیشنهاد دوم ایران مربوط به اجرای سیاست‌های دوجانبه ارزی بین کشورها با رویکرد تقویت ارزی ملی کشورها بود که این پیشنهاد مقرر شد در جلسه بعدی کارگروه مالی کمیته اقتصادی در اجلاس کامبوج در تیر ماه امسال دنبال شود و با توجه به استقبالی که کشورهای مختلف از این پیشنهاد به عمل آورده‌اند امیدورایم این پیشنهاد در این کمیته به تصویب برسد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس اذعان داشت: انعقاد پیمان پولی میان کشور‌ها باعث خواهد شد تا ریسک مبادله کالا با ارزهای واسطه‌ای کاهش یابد چراکه ارزهای واسطه‌ای به دلیل نوسانات کشورهای مربوطه و جهان همواره تاثیر نامطلوبی بر مبادلات اقتصادی می گذارد و هزینه ریسک مبادلات را در کشورهای افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس گفت: کشورهای مختلف برای تأمین حداکثر منافع ملی خود و ارز ملی و منطقه‌ای تلاش دارند تا مبادلات خود را بر پایه ارزهای مشترک انجام دهند تا هم نوسانات و ریسک و تهدیدها را کاهش یابد و فضای کسب کار و ارز مبادله‌ای را بتوانند راحت تر مدیریت کنند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: رویکرد پولی دو جانبه و یا چند جانبه میان کشورها این کمک را می کند تا فشار ناشی از متغیر‌های بیرونی بر فضای کسب و کار کشورها کاهش پیدا کند چرا که این اثرات و فشارها باعث خواهد شد تا ارز واسطه‌ای نیز در تلاطم فشارها و متغیرهای بیرونی قرار گیرد و پیمان‌های پولی می تواند فشارها و تاثیرات منفی را برای کشورهای هدف تا حدودی کاهش دهد.

ارسال نظر: