آیت‌الله ایمانی: "متغلبین" با دروغ تقلب در فتنه ۸۸ حق ملت را ضایع کردند

کدخبر: 898952

عضو خبرگان‌ رهبری در گفتگو با «نسیم» گفت: فرد "متغلب" بر اساس روحیه برتری‌جویی و از راه غیر متعارف و غیر قانونی، به دنبال تضییع حقوق دیگران است

مهم ترین محورهای سخنان آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با «نسیم» بدین شرح است:

ـ فرد متغلب دنبال زیر و رو کردن و وارونه نشان دادن حقایق است یعنی تغلب آن ها که وارونه نشان دادن حقایق و ادعای تقلبی که داشتند بر اساس روحیه برتری جویی و از راه غیر متعارف و غیر قانونی بود. وقتی انسان از راه قانونی و صحیح غلبه پیدا می کند که به او می گویند غالب. وقتی انسان از هر راهی برای رسیدن به پیروزی و غلبه استفاده کند، به آن تغلب گفته می شود و او متغلب است. چنین فردی از هر طریقی برای به دست آوردن غلبه، پیروزی و حاکمیت خود یا جناحش بر دیگران استفاده می کند.

ـ طبیعی است که غلبه هر فردی از راه های صحیح و قانونی برای پیدا کردن موقعیت خود و پیروز شدن بر حریف صحیح است؛ این اتفاق از طریق بیان نکات مثبت خود و برنامه های فرد میسر است و این مثبت است اما زمانی انسان می خواهد به هر قیمتی که شده و به هر شکلی که انجام بگیرد می خواهد برنده میدان باشد. چنین فردی به این توجه ندارد که ابزاری که به کار می برد صحیح باشد یا ناصحیح. راه درستی باشد یا راه غلطی باشد.

ـ وقتی رقابت انتخاباتی جدی است، طرفین رقابت تلاش می کنند بیشترین درصد آرا را نصیب خود کنند. آیا می توان رقابت را توجیه بر هم زدن نظم و قاعده ها و ملاک های قانونی باشد؟ درست این است که رقیبان از طریق راه های صحیح خود را در معرض دید و افکار عموم قرار دهد و نکات مثبت خود را برای مردم بازگو کند. اگر مرم پذیرفتند و به او رأی دادند، او از این انتخاب خوشحال است و از آن به عنوان ابزاری برای خدمت به مردم استفاده می کند. اگر هم مردم به او رأی ندادند می گوید من آنچه وظیفه ام بوده انجام و خود را در معرض افکار عمومی قرار دادم مردم بهتر از من را انتخاب کردند یا به نظر آن ها فرد منتخب از من بهتر بوده است و خود را کنار می کشد. این شیوه صحیح رقابت است.

ـ این که انسان بگوید من به میدان آمده ام و با هر قیمتی و به هر شیوه ای برنده میدان باشم و لازم شد نتیجه صندوق های رأی را زیر سوال ببرم یا خارج از قواعد قانونی اقداماتی را در نفی انتخابات انجام دهم این حالت، همان تغلب به معنی روح برتری جویی از هر راهی که برای فرد میسر باشد، است.

ـ به لحاظ شرعی طی کردن راه های غیر قانونی حرام است که مصادیق مختلفی هم دارد؛ برخی جاها تغلب به بغی یعنی نادیده گرفتن حقوق دیگران و گاهی به تضییع حقوق دیگران می رسد و گاهی به گسترش فحشاء و گناه تبدیل می شود به این معنی که من برای آن که به نتیجه برسم دروغ و شایعه را در جامعه گسترش می دهم. همه این ها زیرمجموعه تغلب است و در شرع مقدس اسلام حرام است.

ـ در فتنه 88 تغلب با همه ابعادش رخ داد و متغلبین به دنبال آن بودند تا با ادعای دروغین تقلب، حق ملت را ضایع کرده و تغلب انجام دهند.

ارسال نظر: