توکلی: با فراگیر شدن "پیمان پولی دوجانبه" سیطره دلار در دنیا پایان می‌پذیرد

کدخبر: 900168

عضو کمیسیون بودجه مجلس افزود: رواج هر چه بیشتر این پیمان در دنیا از سیطره دلار کم می‌کند و دیگر کشورها مجبور نیستند تولید ملی خود را به آمریکا بدهند تا سرمایه‌داران این کشور با یکدیگر معامله کنند

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به مزایای استقاده از «پیمان پولی دوجانبه» در معاملات تجاری ایران گفت: استفاده از یک ارز ثابت، بخصوص دلار در معاملات تجاری کشور سبب سلطه آمریکا بر جهان شده است.

وی افزود: سلطه دلار در جهان به آمریکا این امکان را داده است که به دلیل نیاز سایر کشورها به این واحد پولی، دائماً به افزایش کسری بازرگانی خارجی بپردازد.

افزایش چاپ دلار در آمریکا به دلیل احتیاج دیگر کشورها

توکلی اضافه کرد: در حالت عادی آمریکا مانند هر کشور دیگری برای مبادلات و تولید کشورش نیازمند چاپ پول در داخل کشور است که این میزان انتشار یک اندازه مشخصی دارد، اما زمانی که کشورهای دیگری با این کشور وارد معامله می‌شوند و از دلار استفاده می‌کنند، آمریکا این فرصت را پیدا می‌کند تا دلار جدیدی را به چاپ برساند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: زمانی که این معاملات در جهان فراگیر می‌شود، آمریکا می تواند به اندازه چرخش معاملات قسمت اعظمی از جهان دلار چاپ کند، در حالی که تولیدش بسیار کمتر از این میزان حجم پول منتشر شده، است.

وی تصریح کرد: در نتیجه رشد اقتصادی دنیا، به تناوب دلار منتشر می‌شود و کالاهای بیشتری وارد کشور آمریکا می‌گردد که به سبب آن این کشور دارای تراز بازرگانی منفی خواهد شد.

گشترش فقر در دنیا با ثروتمند شدن آمریکایی‌ها

توکلی تبیین کرد: به موجب سیطره دلار آمریکا در جهان، قدرت مصرف مردم این کشور بشدت و بیش از ظرفیت تولیدی آن رشد کرده و فقر در سایر کشورهای دنیا گسترش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: موضوع دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد این است که مرکز سرمایه‌گذاری دنیا در آمریکا قرار دارد که به موجب آن نوسانات قیمت این ارز کشورهای دیگر را متضرر می‌نماید و به همین دلیل در سال‌های اخیر و در پی بحران مالی که به وجود آمد، اغلب کشورهای دنیا دلار و یا هر ارز ثابت دیگری را از معاملاتشان حذف کردند و پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه پولی را جایگزین روابط تجاری بین‌المللی خود کردند.

زوال سیطره دلار نزدیک است

وی تاکید کرد: رواج هر چه بیشتر «پیمان دوجانبه پولی» در دنیا از سیطره دلار کم می‌کند و دیگر، کشورها مجبور نیستند تولید ملی خود را به آمریکا بدهند تا سرمایه‌داران این کشور با یکدیگر معامله کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: ما نیز به راحتی می‌توانیم از تجربیات مفید و ارزشمندی که از سایر کشورهای دنیا در این زمینه بدست آمده است، استفاده کنیم.

این نماینده خانه ملت عمیاتی شدن پیمان پولی دوجانبه در ایران را مستلزم آماده شدن ساختارهای اقتصادی مورد نیاز در کشور دانست و ادامه داد: در صورتی که این پیمان پیش از این در مبادلات تجاری بین‌المللی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت ما آسیبی به مراتب کمتر از آسیب دو ساله اخیر ایران در نتیجه افزایش تحریم‌ها متحمل می‌شدیم و کمک شایان توجهی نیز به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب می شد.

امیدواریم دولت یازدهم از این فرصت مناسب استفاده کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تمامی فوایدی که کارشناسان در خصوص اجرایی شدن «پیمان پولی دوجانبه» در معاملات اقتصادی بین‌ ایران و سایر کشورها معتقدند و همچنین تجربیات مفید دیگران در این امر، تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری کار مهم و تاثیرگذاری انجام نداده است، گفت: رواج این طرح بیشتر در سال‌های اخیر بوده و ما تنها امیدواریم دولت یازدهم که بشدت در حال فعالیت در زمینه روابط خارجی است، از این فرصت مناسب در بازرگانی خارجی خود بهره جوید.

توکلی گفت: مجلس بر طبق قانون خود نمی‌تواند برنامه‌ای برای این کار داشته باشد، بلکه ابتدا باید دولت کار را شروع کرده و سپس مجلس از آن حمایت کند.

ارسال نظر: