خضریان: با حفظ انسجام، کشور را در حالت مطالبه یک توافق خوب قرار بدهیم

کدخبر: 903393

مدیرمسئول "خبرنامه‌دانشجویان‌ایران" در گفتگو با «نسیم» درباره تهدیدات اخیر آمریکا برای قطع مذاکرات و تحت فشار قرار دادن ایران گفت: ادبیات غرب حداقل در ده سال گذشته به همین شکل بوده است

علی خضریان، مدیر مسئول "خبرنامه دانشجویان ایران" در گفتگو با «نسیم» با بیان این که آن چه برای ما در نگارش اصل توافق نامه مهم است رسیدن به یک توافق خوب است، اظهار داشت: ما باید در مذاکرات مان به توافق خوبی برسیم و این مساله نسبت به اصل توافق برای ما دارای اهمیت و اولویت است.

وی درباره تهدیدات اخیر آمریکا برای قطع مذاکرات و تحت فشار قرار دادن ایران برای پذیرش خواسته‌ هایش گفت: ادبیات طرف غربی مذاکره، به ویژه آمریکا حداقل در ده سال گذشته همین بوده است و ما از این بازه های سه ماهه و شش ماهه زیاد شنیده و دیده ایم.

*جامعه تبدیل به دو قطبی موافقان و مخالفان توافقنامه پیش نرود

مدیر مسئول "خبرنامه دانشجویان ایران" با تأکید بر این که ما باید کشور را در یک انسجام مطالبه یک توافق خوب قرار بدهیم، بیان کرد: در این آخرین روزهای باقیمانده از زمان شش ماهه توافقنامه ژنو نباید جامعه را به سمت دو قطبی موافقان و مخالفان توافق ببریم.

خضریان با بیان این که این اتفاق ما را هم در داخل و هم در خارج کشور در رویارویی با 1+5 با مشکلاتی مواجه می کند، تصریح داشت: بازخورد اینکه ما فضا را به دو قطبی مخالفان و موافقان توافق نامه پیش ببریم این است که کسانی در خارج از کشور فکر می کنند ما در داخل از مذاکره یا توافق اعلام تبری می کنیم، بازخورد آن در صحنه بین الملل این است که در داخل ایران کسانی هستند که اصلاً نمی خواهند مذاکره کنند و اصلاً قصد رسیدن به توافق ندارند.

وی افزود: خواسته ما این طور نیست و باید در فضای رسانه‌ ای، نخبگانی و دانشگاهی به دنبال این باشیم که یک انسجام عمومی برای رسیدن به توافق خوب فراهم شود.

این فعال دانشجویی افزود: کسانی که در 24 خرداد سال گذشته به دولت یازدهم رأی دادند، یکسری مطالبات اقتصادی، معیشتی و سیاسی داشتند و حداقل منافع ما در یک توافق خوب این است که در آن، منافعی که در انتخابات گذشته به مردم وعده داده شد، به دست آورده شود.

وی تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم که با دو قطبی سازی جامعه، آمریکا با تهدیدها و ارعاب هایی که اخیراً هم تکرار کرده است، ما را در یک بزنگاهی قرار بدهد که دولتمردان ما نیز با یک خطای استراتژیک ما را به این سمت ببرند که ما به دلیل این که در این تهدید ها و ارعاب ها بودیم مجبور به انجام توافق شدیم.

خضریان با اشاره به این که ما در توافق سعدآباد نرمشی بیش از نرمش های امروزمان داشتیم و طرف مقابل نشان داد که اهل توافق نیست، گفت: طرف مقابل در آن سال ها گفتند که بحث سر مقدار و درصد نیست و شما باید کل فناوری هسته ای و حتی آزمایشگاه های دانشگاه صنعتی شریف را باید تعطیل کنید.

* فکر نمی کردند بتوانیم تعداد سانتریفوژها را افزایش بدهیم

وی تغییر شرایط سیاسی ایران و پذیرش برخی از واقعیت ها در مورد ایران از سوی طرف مقابل را از عوامل انجام مذاکرات دانست و اظهار داشت: آن ها فکر می کردند که ما نمی توانیم نسل جدید سانتریفوژها را تولید کنیم و غنی سازی 20 درصد داشته باشیم ولی مقاومت مردم و پیشرفت علمی کشور یک سری پارامترهای واقعی را به طرف مقابل ثابت کرده است و آن ها در یک شرایط جدیدی در حال مذاکره با ما هستند.

این فعال دانشجویی سابق با تأکید بر این که ما باید قدر این توانمندی ها و واقعیت ها را بدانیم، افزود: طرف مقابل اصلاً فکر نمی کرد که ما بتوانیم تعداد سانتریفوژها را افزایش بدهیم و این طور زیر بار فشار چنین حجمی از تحریم ها دوام بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: ما نه تنها توانستیم در داخل کشور برابر فشارهای تحمیلی آن ها بایستیم بلکه توانستیم در غرب آسیا موثر باشیم و ابر قدرت ها نتوانند بدون اجازه ما و سیاست های جمهوری اسلامی تصمیمی را عملی کنند و این ها واقعیاتی است که طرف مقابل خوب می فهمد و ما باید قدر آن ها را خوب بدانیم.

ارسال نظر: