آیا فرجی دانا با عمل به تعهداتش از استیضاح رهایی می یابد؟

کدخبر: 904160

گزارش «نسیم» از کش و قوس‌های استیضاح وزیر علوم، از عدم اعلام وصول و دخالت نظرات شخصی در امور قانونی تا جلسه‌ای بدون حضور تمامی نمایندگان امضا کننده استیضاح و ارائه مهلت تازه به وزیر

حوزه مجلس گروه سیاسی؛

استیضاح، سازوکاری قانونی و خط قرمزی به منظور توقف اشتباهات یک وزیر درکابینه از سوی مجلس است؛ بخصوص برای وزیری که درابتدای معرفی شدنش به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای یکی از وزارتخانه‌ها، برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان تلاش زیادی می کند و حتی وعده هایی می دهد که ممکن است به اجرای آنها اعتقاد زیادی هم نداشته باشد. رضا فرجی دانا گزینه ای بود که پس از آنکه جعفر میلی‌منفرد و جعفر توفیقی نتوانستند نظر نمایندگان مجلس را به خود جلب کنند، از سوی رئیس جمهور برای وزارت علوم معرفی شد؛ فردی که پذیرفت نگرانی‌های نمایندگان ملت درخصوص برخی خط قرمز ها در دانشگاه ها و محیط های آموزشی را مورد توجه قرار دهد.

با این حال و در حالی که هنوز یکسال هم از عمر دولت یازدهم سپری نشده، 50 نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر علوم را در دست گرفته اند و معتقدند فرجی دانا به وعده های خود در وزارت تحت امرش عمل نکرده است.

الیاس نادران در جلسه علنی روز 4 شنبه چهارم تیر اعلام کرد: «روز گذشته (سوم تیر) طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا با 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد".

به دنبال اعلام خبر استیضاح وزیر علوم، رسانه های حامی دولت تلاش جدی را برای جو سازی و سیاسی جلوه دادن طرح استیضاح وزیر علوم آغاز کردند اما این امر نه تنها باعث نشد که امضاکنندگان طرح استیضاح، از نظر خود کوتاه بیایند بلکه حتی باعث شد تا درخواست مجدد اعلام وصول آن را در اولین جلسه علنی پس از تعطیلات یک هفته ای حوزه های انتخابیه مطرح کنند.

در خواستی که طی یک تذکر آئین نامه ای به هیأت رئیسه مجلس از سوی الیاس نادران در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری بیان شد. وی خطاب به باهنر گفت: " در آخرین جلسه علنی مجلس که شما رئیس جلسه بودید، بنده عرض کردم که تقاضایی برای استیضاح وزیر علوم ارائه شده و خواستار اعلام وصول این طرح هستیم، که شما گفتید آقای ابوترابی اعلام کرده این طرح فعلا بماند تا با استیضاح‌کنندگان صحبت کنیم و مذاکراتی انجام شود ".

محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس دوم مجلس نیز در پاسخ به تذکر نادران گفت: ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم، امید دارم تا پایان جلسه علنی امروز مجلس، تکلیف طرح استیضاح وزیر علوم مشخص و مسئله حل شود.

در همین رابطه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هیأت رئیسه مجلس می خواهد با کدخدا منشی موضوع را به پیش برد از برگزاری جلسه مشترک هیأت رئیسه، وزیر علوم و برخی نمایندگان و استیضاح کنندگان در روز دوشنبه خبر داد که در نتیجه مقرر شد که استیضاح وزیر علوم تا یک ماه آینده متوقف شود تا وزیر علوم نسبت به رفع نگرانی های استیضاح کنندگان اقدام کند.

اما نکته مهم در این میان اینجاست که این جلسه در حالی برگزار شد که به گفته فرهاد بشیری نماینده حاضر در آن صرفا علیرضا زاکانی و علی‌اصغر زارعی به عنوان امضاء کنندگان استیضاح حضور داشتند وجالب تر آنکه به گفته بشیری" زاکانی و زارعی در جلسه گفتند که ما از طرف خودمان حرف می‌زنیم و نمایندگی از طرف استیضاح‌کنندگان نداریم".

پس از برگزاری این جلسه حواشی عجیب برگزاری آن بیش از پیش مشخص شد چرا که الیاس نادران در جلسه علنی روز گذشته طی تذکری اظهار داشت: "ما در مجلس نمی‌پذیریم که به صورت گزینشی تعدادی از نمایندگان را جمع کنند و از طرف همه استیضاح کنندگان تصمیم بگیرند؛ نباید عوامل هیأت رئیسه اجازه می‌داد که چنین اتفاقی رخ دهد چراکه این طرح تقدیم هیأت رئیسه شده و دوبار هم از سوی نمایندگان مطرح شده است و رئیس جلسه هم عنوان کرد که این طرح استیضاح تعیین تکلیف می‌شود"

این سخنان نادران بلافاصله پاسخ محمدرضا باهنر را در پی داشت. چنانکه باهنر در سخنانی گفت: "قراری برای پس گرفتن استیضاح وجود ندارد بلکه فقط بحث این بوده که مدت مشخصی به تعویق بیافتد تا شاید وزیر قانع شد که به مطالبات به حق استیضاح کنندگان عمل کند" . وی در ادامه با اعلام این خبر که استیضاح کنندگان امروز ساعت 12 در کمیسیون تلفیق در این خصوص جلسه دارند گفت: پس از این جلسه نتیجه را به ما اعلام می‌کنند.

اما نهایتا پس از برگزاری این جلسه زهره طبیب زاده درگفتگو با«نسیم» نتایج آن را اینگونه تشریح کرد: "در جلسه کمیسیون تلفیق که با حضور 30 نفر از نمایندگان امضاء کننده طرح استیضاح برگزار شد نظر اکثریت بر این بود که وزیر باید با عزل 5 معاونش که عدم صلاحیت آنها از سوی وزرات اطلاعات تائید شده حسن نیت خود را طی یکی دو روزه آتی نشان دهد تا بتواند اعتماد استیضاح کنندگان را برای اعطای فرصت یک ماهه جلب کند."

با این تفاسیر باید منتظر باشیم و ببنیم که سرانجام میانجیگری هیأت رئیسه چه خواهد شد، آیا وزیر علوم طی یک ماه آینده رضایت استیضاح کنندگان را جلب کرده و مورد وثوق مجدد قرار می گیرد یا به نگرانی استیضاح کنندگان می افزاید؟

ارسال نظر: