برگزیدگان هشتمین جشن انجمن منتقدین سینما معرفی شد

کدخبر: 916036

کثیریان، رئیس انجمن منتقدین در مراسم پایانی این جشن گفت: هزینه برگزاری جشن توسط سازمان سینمایی و یک صنعت‌گر تامین شده است + برگزیدگان

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم پایانی هشتمین جشن انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران شب گذشته در سالن آفتاب ایوان شمس با حضور هنرمند انی چون محمد مهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، گوهر خیراندیش، رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، پگاه آهنگرانی، کیانوش عیاری، جمشید گرگین، جمشید ارجمند، منوچهر محمدی، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، میلاد کی مرام، مصطفی کیایی، جهانگیر کوثری، مجتبی راعی و ترانه علی دوستی برگزار شد.
کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان ایران در ابتدای مراسم در سخنانی گفت: در این جشن ما جوایز داوران آکادمی انجمن را به فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر اهدا می کنیم. جایزه نوشتار سینمایی که سال قبل با هم برگزار شد در نیمه دوم سال برگزار و اهدا می شود.
وی افزود: سعی می کنیم برنامه باشکوه برگزار شود و در آن خبر از لیموزین و مسائلی از این دست نیست. هدف از برگزاری این جشن ها هم ایجاد اعتماد متقابل بین هنرمند و منتقد است. در حقیقت فیلم ساز برداشت نکند که منتقد خرده گیر است و ما هم فکر کنیم که داریم به سینما کمک می کنیم.
کثیریان ادامه داد: جوایز ما نه سفارش می شود و نه نوبت در آن لحاظ می شود و نه بین افراد مختلف پخش می شود که همه راضی باشند. هر دو طرف منتقد و فیلم ساز پذیرفتیم که با هم تعارف نداشته باشیم ولی در عین حال دوستی های ما هم سر جای خود باشد.
رئیس انجمن منتقدان ایران اضافه کرد: توقع داریم همانطور که ما کارگردانان سینما را جدا جدا می بینیم و ساخت فیلم را به گردن کارگردان دیگری نمی اندازیم. شما هم جامعه منتقد را متکثر و متنوع و با نگاههای مختلف ببینید. امسال داوری همانند دو دوره گذشته به صورت آکادمی برگزار شد و بالای 100 نفر از منتقدان و روزنامه نگاران و نویسندگان سینمایی که مطرح هم هستند آراء داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری این جمع واقعا سخت شده است. هزینه های این جشن هم خیلی به خصوص نشده و ناچیز است که یک بخشی توسط "حجت الله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی و بخش دیگر توسط "همایون خسروی" از اعضای دیگر ما که دارای صنعت هستند تامین شده است.
جواد طوسی دبیر هشتمین جشن بزرگ انجمن منتقدین و نویسندگان سینما نیز در سخنانی گفت: این دوره از جشن انجمن منتقدین سینما را به امید همدلی و وفاق بین اهالی سینما، فرهنگ، رسانه و رسیدن به سینمایی که بتواند یک نسبت و فصل مشترک درستی با جامعه ملتهب کنونی داشته باشد برگزار می کنیم.
وی افزود: باید بپذیریم که بدجور از هم دور افتاده ایم. اگر پای آن بیفتد برای هم شمشیر را از رو می بندیم. در حقیقت نگاهی پر سوء تفاهم کماکان موج می زند. این تجمع می تواند تلاشی باشد برای رسیدن و پاسخ دادن به آن استفهام که یاران را چه شد.
طوسی ادامه داد: در یک واقع بینی می توان یکدیگر را تحمل کنیم و یک دغدغه مشترک داشته باشیم برای به سینه زدن سنگ سینمایی که بتواند آینه تمام نمای انسان، جامعه و این دوران گذاری باشد که ضایعات و تلفاف آن خیلی زیاد هست.
دبیر هشتمین جشن بزرگ انجمن منتقدین و نویسندگان سینما تصریح کرد: امیدوارم افرادی که دغدغه فرهنگی دارند یک باشگاه نقدی راه بیاندازیم که بتوانیم از مونولوگ به دیالوگ برسیم. یک پاتوق فرهنگی مناسبی که بتواند در کنار نمایش، نقد و بررسی فیلم های قدیم و جدید و آن دوستی، رفاقت و فصل مشترک را به درستی در این دنیا پیاده کند.
در این بخش شهرام شکیبا مجری برنامه در سخنانی گفت لوح تقدیر و تندیسی برای "حجت الله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی تدارک دیده شده که برای او ارسال خواهد شد.
در ادامه مراسم "رضا یزدانی" پنج قطعه موسیقی را اجرا کرد که با استقبال مخاطبان در سالن روبرو شد.
در این بخش برنامه مراسم نکوداشت "ایرج صابری" برگزار شد. برای این نکوداشت "شاهپور منصف" و "حسین گیتی" روی سن آمدند که ابتدا "شاهپور منصف" نیز در سخنان کوتاهی گفت: شاید کمتر فکر می کردند و فکر می کردیم که روزی منتقدان این چنین بتوانند همایشی داشته باشند و آن را هر سال باشکوه تر برگزار بکنند. "ایرج صابری" شاید جزء آخرین منتقد و نویسنده از جمع پیشگامان بوده که با او همکاری داشتم.
سپس "ایرج صابری" در سخنان کوتاهی گفت: در اینجا لازم می دانم تا از عزیزانی یاد کنم که گامهای اولسیه را در زمینه جریان نقد سینما در کشور برداشتند. آنها در واقع راه را برای ما هموار کردند. گامهای اولیه همیشه مهمترین قدمها به سوی مقصد است.
وی افزود: از جمله این پیشگامان می توان به "طغرل افشار"، "هوشنگ کاووسی"، "هوشنگ قدیمی" و "بهرام بیک پور" نام برد.
در بخش دیگر برنامه نکوداشت "علیرضا داوود نژاد" برگزار شد که برای این بخش "کیانوش عیاری" و "هوشنگ گلمکانی" به روی سن آمدند و سپس از "علیرضا داوود نژاد" و فرزند او "رضا داوود نژاد" دعوت شد تا به روی سن بیایند.
داوود نژاد بعد از دریافت لوح سپاس و تندیش جشن انجمن منتقدان در سخنانی گفت: در سالهای خیلی دور زمانی که 21 سال داشتم با تهیه کننده ای کار می کردم به اسم "علی عباسی" البته نمی دانم که الان در سالن حضور دارد یا خیر. او به عنوان یک تهیه کننده در آن زمان بهترین حمایت ها را از من کارگردان جوان به عمل آورد.
علی عباسی سپس به روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: آنچه من کردم در آن زمان ناشی از عشق بود. اما در 34 سالگی پرونده من عملا بسته شد. تلاش مذبوحانه ای کردم دوباره و دو فیلم دیگر در سال 67 یکی با "علیرضا داوود نژاد" و دیگری با مرحوم "علی حاتمی" ساختم.
وی افزود: اما در تلاش سوم چون آن اقتدار را نداشتم ناموفق بودم و متوجه شدم پرونده کاری من دیگر بسته شده است. این همه استعدادهای درخشان و اینقدر جوانان باشکوه را که در سینمای ایران می بینم احساس غرور می کنم.
عباسی تصریح کرد: انجمن منتقدین برای من حرمت بسیار زیادی دارد.
همچنین در پایان مراسم برگزیدکان این دوره از جشن معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، در بخش مستند کوتاه زیر 30 دقیقه، دو دیپلم افتخار به ترتیب به "میلاد و سجاد ستوده" برای مستند "سایه ها هرکجا که بخواهند می روند" و "گل اندام صفری" برای مستند "خان آخر" اهداء شد. در این بخش هیات داوران تندیسی اهدا نکرد.

در بخش مستندهای نیمه بلند از 30 تا 60 دقیقه، دو دیپلم افتحار و یک تندیس به برگزیدگان به ترتیب به "پژمان مظاهری پور" برای مستند "دستگرد یزد شاپوران" و "لقمان خالدی" برای مستند "کمی بالاتر" اهدا شد. در این بخش تندیس انجمن منتقدان به "مهدی باقری" برای مستند "پیر پسر" رسید.

در بخش مستندهای بلند بالای 60 دقیقه نیز دو دیپلم افتخار و یک تندیس اهداء شد که به ترتیب به "مهدی نور محمدی" برای مستند "در پناه بلوط" و "مصطفی رزاق کریمی" برای مستند "خاطراتی برای تمام فصول" داده شد. همچنین تندیس این بخش به "محمد حسین مهدویان" برای مستند "آخرین روزهای زمستان" تعلق گرفت.

در بخش پژوهش در فیلم های مستند نیز لوح سپاس و تندیس برای بهترین پژوهش به فیلم "برای گونگادین بهشت نیست" ساخته "سید غلامرضا نعمت پور" تعلق گرفت.

در بخش دیگر برنامه سه لوح تقدیر توسط "جواد طوسی" دبیر جشن به ترتیب به "اسحاق خانزادی" صدابردار فیلم "متروپل"، "امیر حسین ثقفی" کارگردان فیلم "همه چیز برای فروش" و "سید علی قائم مقامی" مدیر تولید دو فیلم "چ" و "رستاخیز" تعلق گرفت.

در بخش معرفی بهترین دستاورد فنی و هنری، لوح سپاس و تقدیر بهترین دستاورد فنی به "حمیدرضا سلیمانی" برای جلوه های میدانی فیلم "چ" اهداء شد.

در بخش انتخاب برترین مهندسی صدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره به "بهمن اردلان" و "علی علویان" برای فیلم "چ" اهداء شد.

در بخش انتخاب بهترین بازیگر نقش اول مرد، لوح سپاس و تندیس جشن به "نوید محمد زاده" برای فیلم گمن عصبانی نیستم" تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد هم به مهدی فخیم زاده برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران داده شد.

در بخش بهترین چهره پردازی این دوره از جشنواره، لوح سپاس و تندیس جشنواره به "محسن دارسنج" برای فیلم "همه چیز برای فروش" تعلق گرفت.

در بخش بهترین طراحی صحنه، لوح سپاس و تندیس جشن به "عباس بلوندی" برای فیلم "چ" اهداء شد.

در بخش خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول)، لوح سپاس و تندیس جشن به "جمشید محمودی"فیلم برای فیلم "چند متر مکعب عشق" تعلق گرفت.

در بخش بهترین تدوین، لوح سپاس و تندیس جشن به "هایده صفی یاری" برای فیلم "من عصبانی نیستم" تعلق گرفت که به علت حاضر نبودن او در این برنامه دختر او "سپیده عبدالوهاب" جایزه را دریافت کرد.

در بخش بهترین موسیقی فیلم، دیپلم افتخار به "بهزاد عبدی" برای موسیقی فیلم "متروپل" اهدا شد و لوح سپاس و تندیس جشن به "کارن همایونفر" برای موسیقی فیلم "همه چیز برای فروش" رسید.

در بخش بهترین فیلم برداری، لوح سپاس و تندیش جشن به "حسین جعفریان" برای فیلم برداری فیلم "چ" تعلق گرفت.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، لوح سپاس و تندیش جشن به "ترانه علی دوستی" برای فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" تعلق گرفت.

در بخش بهترین بازیگر مکمل نقش مرد، لوح سپاس و تندیس جشن به "بابک حمیدیان" برای فیلم "چ" تعلق گرفت.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، لوح سپاس و تندیس جشن به "مریلا زارعی" برای فیلم "شیار 143" تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه، دیپلم افتخار به "مصطفی کیایی" برای فیلم "خط ویژه" تعلق گرفت. در این بخش لوح سپاس و تندیس جشن به "کیانوش عیاری" برای فیلم "خانه پدری" داده شد.

در بخش بهترین کارگردان، دیپلم افتخار به "رضا درمیشیان" برای فیلم "عصبانی نیستم" داده شد و لوح سپاس و تندیس جشن به "کیانوش عیاری" برای فیلم "خانه پدری" تعلق گرفت.

و در انتها در بخش جایزه بهترین فیلم دو جایزه داده شد که جایزه ویژه هیات داوران به "شهرام مکری" برای فیلم "ماهی و گربه" داده شد. همچنین جایزه ویژه بهترین فیلم به "کیانوش عیاری" برای فیلم "خانه پدری" تعلق گرفت.

ارسال نظر: