نشست هم‌اندیشی جایگاه پیشگیری از وقوع جرم در برنامه ششم توسعه برگزار شد

کدخبر: 919462

واعظ مهدوی: مشارکت متخصصین و اساتید و دستگاه‌های مسئول در تبیین و تکمیل برنامه ششم اهمیت دارد/ مهدی امیری: در یکسال گذشته پیشگیری از وقوع جرم مورد دغدغه برنامه‌ریزان قرار گرفته است

به گزارش «نسیم»،‌ نشست هم‌اندیشی در خصوص جایگاه پیشگیری از وقوع جرم در برنامه ششم توسعه در محل معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی و مسئول برگزار شد .

در این نشست مهدی امیری، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه در طول یکسال گذشته موضوع پیشگیری از جرم به صورت ویژه مورد دغدغه برنامه ریزان قرار گرفته است و در اول تیرماه امسال و در هفته قوه قضاییه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین قوه قضاییه 6 عنوان را در اولویت قوه قضاییه قرار دادند که یکی از آنها پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی است اظهار کرد: در حکم تمدید مسئولیت آیت‌الله آملی لاریجانی نیز چند موضوع فوق‌العاده مهم مورد تذکر واقع شده بود که از همه مهمتر ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

امیری در ادامه با بیان اینکه توجه ویژه به نقش مردم و اجتماعی کردن پیشگیری باید مد نظر قرار بگیرد خاطرنشان کرد: اینک در مرحله تدوین سیاست ها و احکام قانون برنامه ششم قرار داریم و برای اولین بار احکام برنامه ششم بر اساس سیاست های ابلاغی صورت خواهد پذیرفت بنابراین فرصت بررسی و هم اندیشی در این زمینه فرصت مغتنمی است که با مشارکت صاحبنظران علمی و مدیریتی حاضر در این جلسه مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این خصوص هماهنگی‌های وسیعی با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی معاونت‌های حقوقی و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری و کمیته‌های متولی تدوین سیاست‌های برنامه ششم صورت گرفته است تا سیاست‌های مناسب پیشگیرانه از جرائم و آسیب‌ها در برنامه لحاظ شود.

در ادامه این جلسه واعظ مهدوی، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و عضو کارگروه بر نقش دولت ، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و گروه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: این همکاری ها باعث می‌شود چرخه معیوب جرم و آسیب متوقف شود.

واعظ مهدوی به اهمیت مشارکت متخصصین و اساتید و دستگاه‌های مسئول در تبیین و تکمیل برنامه ششم اشاره کرد و گفت: این کار باعث می‌شود که این افراد خود را مالک برنامه بدانند و این کار باعث ساماندهی برنامه می‌شود.

گلمکانی دبیر کمیته پیشگیری‌های مردم محور معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم نیز با بیان اینکه همه بخش‌ها باید در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت و مشارکت داشته باشند اظهار کرد: اگر بتوانیم مسئولیت دستگاه‌ها را به قانون و برنامه تبدیل کنیم می‌توانیم فعالیت های تاثیرگذارتری را از جانب دستگاه‌های مختلف شاهد باشیم.

زیر ساخت و بستر سازی فضای سایبری موضوع دیگری بود که تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و رئیس کمیته تخصصی مرتبط در معاونت اجتماعی قوه قضائیه در ادامه نشست به آن اشاره کرد و گفت: فضای سایبری از دو منظر می‌تواند در این راستا مد نظر قرار بگیرد نخست اینکه خودش می‌تواند بستری برای ارتکاب به جرائم باشد و در عین حال این فضا می‌تواند به عنوان بستری برای آسیب در سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: اگر بتوانیم این فضا را کنترل کنیم بسترهای زیادی را تحت کنترل در آورده‌ایم در حالیکه اینک هزینه این زیر ساخت را می‌پردازیم اما از مزایای آن استفاده نمی‌کنیم.

ارسال نظر: