سیداحمد میرعلایی: تعداد فیلم‌های دفاع مقدس ما از انگشتان دست کمتر است

کدخبر: 919830

مدیرعامل پیشین فارابی گفت: مهمترین امری که سینمای دنیا با آن درگیر است جذابیت فیلم است و قطعا موضوع دفاع مقدس می‌تواند جذابیت‌های لازم را برای ساخت یک فیلم خوب داشته باشد

به گزارش «نسیم»، سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینمای ایران درآستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت که قرار است اواخر شهریور در سه بخش استانی، ملی و بین المللی برگزار شودبیان کرد: سمت و سوی جشنواره مقاومت باید توجه به مقوله دفاع مقدس و نیز جذابیت فیلم ها که نیاز همه دنیاست باشد، ضمن اینکه این جشنواره باید به فکر جذب مخاطب برای فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت نیز باشد.

مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه افق نگاه جشنواره مقاومت باید سینما باشد، گفت: این جشنواره باید به راهکاری برسد تا جذابیت لازم را در فیلم های سینمای دفاع مقدس برای نسل امروز که آن دوران را ندیده اند بوجود آورد.

وی ادامه داد: ایثار، شهادت، مقاومت و ازخودگذشتگی در این 8 سال دفاع، قهرمانانه بوجود آمد اما سال ها از جنگ می گذرد و هنوز نتوانستیم آن گونه که شایسته است به آنچه که نسل امروز به آن نیاز دارد بپردازیم.

میرعلایی با بیان اینکه در طول این سالها فیلمسازان در فیلم ها به نکات خوبی پرداخته اند اما هنوز با زبان سینما فاصله داریم، گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به زبان سینمایی متناسبی دست پیدا کنیم. احساس می شود این مسائل ارزشمند مخاطب زیادی دارد اما فیلمهایی که می سازیم استانداردهای سینمایی لازم را ندارد و به همین دلیل در جذب مخاطب با شکست مواجه می شویم. به ویژه سینماگران انقلابی و متعهد ما باید آموختن ویژگیهای اصولی سینما را تکلیفی شرعی بدانند، چرا که برای ساختن آثاری کیفی و قابل قبول باید به دانش سینما مسلح شوند، ضمن این که باید توجه داشت سینما هم مثل همه هنرهای دیگر فعالیتی است که بخش زیادی از آن به ویژگیهای ذاتی فرد مرتبط است. سینماگر گرچه طبیب جامعه است و باید پیشگام جامعه در شناخت دردها و کاستی ها باشد، اما باید همواره خود را خدمتگزار بداند و با تمام توان خود برای اعتلای فرهنگ و هنر تلاش کند و این مسئولیت در حوزه سینمای ارزشی سنگین تر می شود .

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که مخاطب با فیلم دفاع مقدس ارتباط محکمی برقرار کند، گفت: قطعا با ساخت فیلم های جذاب در حوزه دفاع مقدس می توانیم به مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و انسانی جامعه هم پاسخ دهیم.مهمترین دستاورد ما از 8 سال مقاومت ایجاد فرهنگ ایثار و همدلی مابین اعضای جامعه بوده است و علاوه بر آن واژه زیبای شهادت نیز با قداست و برکتی که دارد می تواند برای بسیاری از سوالات امروز جامعه ما پاسخگو باشد.

این سینماگر باسابقه حوزه سینمای دفاع مقدس با بیان اینکه در ادبیات دفاع مقدس بسیارموفق بوده ایم گفت: در این زمینه آثار مکتوب مناسبی تولید شده است، اما واقعیت این است که در سینما آنطور که باید در زمینه جذب مخاطب موفق نبوده ایم.یکی از دلایل می تواند عدم ایجاد فضای مناسب و فقدان درک متقابل برای کار تیمی و گروهی در حوزه فرهنگ باشد ، از جمله در سینما و تئاتر . فرهنگ کار تیمی به ویژه در حوزه فیلمنامه هنوز بین سینماگران ایرانی همه گیر نشده است ، و این معضل کمی نیست . ضمن این که باید توجه داشت صرفا حضور نام های بزرگ در این حوزه و صرف کردن بودجه های آن چنانی نمی تواند دستمایه ای برای رسیدن به آثار کیفی و قابل اعتنا باشد ، بلکه باید علاوه برتخصص تعهد و نیز مدیریت این گونه پروژه ها را هم جدی گرفت و به ویژه در حوزه فیلمنامه باید بسیار سختگیرانه پیش رفت . حضور نام های بزرگ به تنهایی نمی تواند راه نجاتی برای سینما باشد و تجربه ثابت کرده بودجه سنگین و اسم های مشهور سهم چندانی در موفقیت یک اثر هنری و فرهنگی ندارد ، بلکه نوع نگاه و دغدغه مندی مهم است .

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه با توجه به بین المللی بودن جشنواره مقاومت باید با کشورهای دیگر در ارتباط باشیم ادامه داد : فیلم های ارزشمندی در سینمای جهان از جمله "عمر مختار" ساخته شده است اما کشورهای دیگر و به ویژه جشنواره های غربی به آن توجهی ندارند . این جشنواره ها معمولا اهداف سیاسی مشخصی را دنبال می کنند و علاقه ای به پوشش دادن این گونه آثار که مرتبط با مقاوت و ظلم ستیزی و استکبارستیزی است ندارند .

وی ادامه داد: به خوبی می دانیم که اکثر جشنواره های مدعی و پر سروصدای غربی به فیلم های ارزشی نگاه سالم و شفافی ندارند ، اما به رغم این نگاه استکباری حضور در این جشنواره ها راهی موثر برای تعامل فرهنگی با دنیاست و ما باید از تجربه حضور بین المللی فیلمهای ایرانی در جشنواره های معتبر خارجی استفاده کنیم و روندی مناسب را برای امر ضروری اکران آثارمان در سایر کشورها ایجاد کنیم . امروزه اقتصاد سینما یک پهنه اقتصادی بسیار گسترده و مهم شده است و برای تامین نیازهای اقتصادی پیدا کردن مخاطب در بیرون از مرزها که در فضای سینمایی امروز کار بسیار مشکلی هم هست ، اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل در این زمینه باید برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی "شب واقعه" با بیان اینکه برخی از کشورهای دنیا هنوز با فرهنگ ما آشنا نیستند، گفت: باید به جایی برسیم که بتوانیم فیلم های سینمایی و مخصوصا ژانرهای دفاع مقدس و مقاومت را در کشورهای دیگر به نمایش درآوریم تا آنها کاملا با فرهنگ ، نگرش و آرمان های ما آشنا شوند ، همانطور که سریال ها و فیلم های کره ای متاسفانه آنقدر در کشور ما نمایش داده می شود که جوان های ما دیگر به خوبی با قهرمانان تاریخ آنها آشنا شده اند و حتی می دانند جزئیات زندگی آنها چگونه بوده است. یکی از اهداف مهم حضرت امام (ره) صدور انقلاب بود که توسط فیلم های ارزشمند و البته با کیفیت به ویژه در حوزه های مربوط به دفاع مقدس و انقلاب و ارزشهای دینی می توانیم اینکار را به شکل موثرتری انجام دهیم زیرا این فیلم ها حاوی پیام های ارزشمند انقلاب ما است.

این سینماگر که تهیه فیلمی مانند فرزند خاک را نیز در پرونده کاری خود دارد در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم های ما از جمله "چ" پیام های مختلف و جهان شمولی دارد که تنها به موضوع اشغال و یا تجزیه یک کشور نمی پردازند. اگر بتوانیم جذابیت و اکران فیلم های دفاع مقدس را در کشورهای دیگر باز کنیم و مسئولین فرهنگی کشور در این زمینه تلاش مستمر داشته باشند ، مخاطبین سایر ملل جهان به تدریج با سینمای ما و همچنین سینمای دفاع مقدس که آرمان های ما در آن نهفته است آشنا خواهند شد.

وی در ادامه افزود: باید در جهت ارتقای سینمای دفاع مقدس گام های مهمی برداریم تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند زیرا در اینصورت آورده های زیادی به همراه خواهد داشت ، اما باید توجه کنیم که این راه نیازمند صرف برنامه ریزی مدبرانه و دقیق ، انرژی ، بودجه و وقت متناسب است.

میرعلایی با بیان اینکه باید با نگاه درست برای فیلم های دفاع مقدس هزینه کنیم گفت: متاسفانه در طول این سالها دیده شده فیلم هایی با هزینه بالا و کمترین اثر بر مخاطب ساخته شده است، ضمن اینکه بسیاری از این فیلم ها فقط عنوان سینمای دفاع مقدس را یدک می کشند و اهداف والای این حماسه را هم دنبال نمی کنند و متاسفانه گاهی این فیلم ها ناخودآگاه مفهوم غنی و متعالی دفاع مقدس را هم زیر سئوال می برند. برخی از فیلم ها که با هزینه های بسیار گزاف ساخته شده اند، ارتباط مضمونی دقیقی با دفاع مقدس ندارند و تاثیری هم بر ذهن مخاطب نمی گذارند.

این سینماگر با بیان اینکه برای ساخت فیلم های مربوط به دفاع مقدس باید به فیلمنامه های خوب بپردازیم، گفت: فیلمنامه سنگ بنای یک فیلم خوب است و باید توجه داشت که فیلمنامه از بودجه فیلم دفاع می کند . به همین دلیل فیلمنامه های این ژانر باید قوی، شایسته موضوع و در سطح استاندارد باشند و در اینصورت مسئولان نیز طبعا، ترغیب به تخصیص بودجه مناسب برای این گونه فیلم ها می شوند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس مربوط به آحاد مردم است گفت: برای ساخت فیلم های مربوط به دفاع مقدس سبقه فیلمساز و اینکه چه نگاهی نسبت به این ژانر دارد و دغدغه هایش در کدام حوزه اند اهمیت زیادی دارد .

این سینماگر و مدیر فرهنگی با بیان اینکه ژانر دفاع مقدس هزینه بر است گفت: مسئولان و متولیان باید در نظر داشته باشند که همان طور که امام فرمودند با دفاع مقدس انقلاب بیمه شده است، امروز هم با ترویج و معرفی فرهنگ همین دفاع مقدس که سکوی پرتاب است می توان پاسخ بسیاری از سوالات را داد، بنابراین باید برای دفاع مقدسمان به صورت جدی مدیریت، برنامه ریزی و هزینه کنیم.

میرعلایی خاطرنشان کرد: ابتدا از ارتش و سپاه انتظار داریم تا فیلم جنگی را جدی بگیرند و بدانند که اگر حمایت کامل در کار نباشد و تجهیزات سینمایی و نظامی ایمن و کارآمد مورد نیاز در اختیار فیلمساز قرار نگیرد دیگر نهادها هم ما را جدی نخواهند گرفت و بدانند که همه این فیلم ها به حماسه سازی آن ها در نبرد علیه دشمن می پردازد، بنابراین آنها باید همکاری در تولید فیلمها را جدی بگیرند و تنها به برگزاری این گونه جشنواره هایی بسنده نکنند.

میرعلایی همچنین خاطرنشان کرد: دبیر و دست اندرکاران این جشنواره همواره تلاش می کنند تا این روزنه های امید را زنده نگه دارند و قطعا باید از این عزیزان قدردانی کرد .

تهیه کننده سریال تا صبح با بیان اینکه متاسفانه حامی سینمای ارزشی و کیفی مورد نیاز کم داریم، به برخی اظهارنظرهای غیرمسئولانه نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر متاسفانه کارشناس نماهای سینما آنقدر زیاد شده اند و درباره فیلم های ضعیفی که در طول این سالها درباره دفاع مقدس و جنگ ساخته شده است بدون اطلاعات کافی نظر داده اند که جو کاملا متشنج و ناخوشایند و بدون شفافیتی پدید آمده است . باید بدانیم اهداف والایی در سینمای دفاع مقدس نهفته، ضمن اینکه عزیزترین جوان های کشور را در جنگ از دست داده ایم و اگر آنها نبودند ما امروز هویت ملی نداشتیم . برای فیلم ساختن درباره آنها باید بالاترین توان خود را به کار بگیریم.

سیداحمد میرعلایی با بیان اینکه بودجه این نوع فیلم ها باید در حد ارزشهای راستین و عظمت حماسه دفاع مقدس در نظر گرفته شود، افزود: تعداد فیلم های جنگ و دفاع مقدس ما امروز از تعداد انگشتان دست کمتر است و فیلمسازان این حوزه نگران هستند و علت اصلی آن کمبود بودجه و امکانات برای ساخت این نوع آثار است بنابراین متولیان و مسئولان در این زمینه باید جدی تر باشد.

ارسال نظر: