عضو کمیسیون اقتصادی: انتقال یکباره قیمت‌ انرژی به مردم چاره‌ساز نیست

کدخبر: 920403

بحرینی با تاکید بر استفاده از اصلاح دفعی قیمت‌ها و انتقال تدریجی آن به خانوار گفت: تنازع دو راهبرد در دولت گذشته باعث به هدف نرسیدن قانون هدفمندی یارانه‌ها شد

به گزارش «نسیم»، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در سمینار هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح بازار انرژی با بیان این‌که هدف قانون هدفمندی این بود که قیمت فروش داخلی حامل‌های انرژی به 90 تا صد‌درصد قیمت بین‌المللی برسد، اظهار کرد: ما در عمل پنج نوبت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتیم که تنها دو نوبت آن استفاده شد. در نتیجه بیش از 80 درصد از زمانی که در قانون تعیین شده بود را از دست دادیم.
وی با بیان این‌که با آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت انرژی 15 درصد قیمت جهانی بود، تصریح کرد: با این حال اگر امسال قیمت را تغییر نمی‌دادیم باز هم به همان 15 درصد اولیه رسیده بودیم.
بحرینی با بیان این‌که تنازع دو راهبرد در قانون هدفمندی باعث به نتیجه‌نرسیدن این قانون شد، گفت: راهبرد اول که دولت دهم به آن اعتقاد داشت افزایش یکباره قیمت‌ها و انتقال آن به مصرف‌کننده بود از سوی دیگر مدنظر مجلس این بود که اصلاح قیمت‌ها تدریجی انجام شود و انتقال آن به مردم هم تدریجی باشد که دولت یازدهم نشان داده به این شیوه نزدیک‌تر است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که در دولت گذشته تقابل شدیدی بین راهبردهای مورد نظر دولت و مجلس وجود داشت، اظهار کرد: نتیجه این بود که قطار هدفمندی در همان ایستگاه اول متوقف شد اما اگر راهبرد مورد نظر مجلس و دولت هماهنگ شود چشم‌انداز روشن‌تری خواهیم داشت.
وی افزود: دولت یازدهم نشان داده در اقتصاد مشی محافظ‌کارانه دارد یعنی حاضر نیست جسورانه در این حوزه ورود کند، علاوه بر این دولت کنترل تورم را هدف اصلی خود قرار داده است در نتیجه قطار هدفمندی مجددا به حرکت افتاده اما با سرعت اندک و ناکافی حرکت می‌کند که به اهداف هدفمندی نخواهد رسید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به چرایی کارساز‌ نبودن اصلاح تدریجی قیمت حامل‌های انرژی خاطر نشان کرد: زمانی که افزایش تدریجی قیمت حامل‌ها را داشته باشیم اصلاح رفتار محتمل نیست و افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی قابل دسترسی نخواهد بود، چرا که ممکن است باعث عادت مصرف‌کننده شود.
وی افزود: از سوی دیگر انتقال دفعی قیمت‌ها به مردم را چاره‌ساز نمی‌دانیم چرا که رفتار مصرف‌کننده و بنگاه‌ها در کوتاه‌مدت تغییر نمی‌کند. اگر یکباره قیمت‌های جدید را به خانوار و بنگاه‌های تولیدی انتقال دهیم هم عارضه رکود و هم عارضه تورم را شاهد خواهیم بود، بنابراین اگر این قضیه مهندسی شود می‌توانیم ترکیب بهینه‌ای از این دو راهبرد داشته باشیم.
حسین‌زاده بحرینی با بیان این‌که باید کمربند امن انرژی برای خانوار ایجاد کنیم، گفت: قیمت‌ها باید برای این کمربند تثبیت شود و خارج از آن افزایش قیمت ها به صورت دفعی یا یکباره انجام شود و در عین حال این کمربند به تدریج تنگ‌تر شود. بنابراین اگر اصلاح قیمت در خارج از کمربند امن یکباره صورت گیرد، پیگیری هدف کاهش شدت انرژی محقق می‌شود.
ارسال نظر: