معاون سازمان زندان‌ها: نرخ بازگشت جرم در ایران نسبت به نرخ جهانی کمتر است

کدخبر: 923713

ابوالفضل حجتی‌پور افزود: نرخ بازگشت جرم در دنیا ۳۰ درصد است که در ایران این نرخ در مورد مددجویان تحت پوشش اقدامات حمایتی و اصلاحی ۲.۷ درصد و زندانیان خارج از پوشش حدود ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجتی‌پور صبح امروز در همایش مددکاری اجتماعی ایران در دانشگاه آزاد واحد گناباد تصریح کرد: در برنامه سوم و پنجم توسعه مواردی در کلیت قوه قضاییه مطرح شده بود ولی بخش عمده آنها به اجرای کامل نرسید، گرچه تلاشهای فراوانی در برخی از حوزه‌ها انجام شده است. انجمن‌های حمایت از زندانیان بیشتر از گذشته رونق و تحقق پیدا کرده و رسالت اصلی سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت است که اگر قرار باشد به آن برسیم باید برنامه‌های متنوع و اقدامات اساسی در این مسیر صورت گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دو مبحث نگهداری اطفال 18 و زیر 18 سال، شرایط مکان‌های مخصوص و تحت تعلیم و تربیت در کانون‌ها به لحاظ تغذیه و مکان حضور بسیار ایده‌آل است. تا آنجایی که امکانات سازمان اجازه دهد جدایی مجرمین 18 سال و پایین‌تر از سایر مجرمین اجرا شده مگر اینکه در جایی ازدحام بسیار زیاد بوده باشد که باز هم در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است. آنچه که در بیرون از زندان گفته شود، با آنچه که در داخل زندان است بسیار فرق می‌کند و اگر بنا باشد که ما اصلاح و تربیت را به طور کامل اجرا کنیم، مجبوریم امکانات و اماکن کافی را فراهم آوریم.

معاون سازمان زندان‌ها با بیان اینکه نرخ بازگشت جرم در ایران از نرخ جهانی کمتر است، تصریح کرد: نرخ بازگشت جرم در دنیا 30 درصد است که در ایران این نرخ بازگشت دو قسم است؛ آنهایی که تحت پوشش اقدامات حمایتی و اصلاحی و تربیتی قرار گرفتند 2.7 درصد و زندانیانی که تحت پوشش نیستند حدود 21 درصد است. تبادل زندانیان در کشور با وزارت دادگستری است که با تعاملات انجام شده این تبادل وجود دارد و این در حالی است که بیشتر زندانیان ما در خراج از کشور در کشورهای همسایه هستند.

ارسال نظر: