صدور مجوز برای "مراکز مشاوره ازدواج و خانواده" حداکثر یک ماه طول می‌کشد

کدخبر: 924414

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده، با اعلام این خبر گفت: مجوز این مراکز، با امضای معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره صادر می‌شود

به گزارش «نسیم»،‌ بهمن بهمنی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت ورزش و جوانان ترویج "ازدواج خانواده پایه" مبتنی بر انتخاب صحیح فردی است، اظهار داشت: خانواده باید مبنا و اساس فرایند انتخاب همسر باشد؛ اعتقاد ما بر این است که حذف خانواده از این سیستم، برای فرد بی‌پناهی می آورد .

وی با اشاره به نقش مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده گفت: این مراکز که از سازمان ملی جوانان سابق مجوز داشته‌اند، اگر معیارهای تعریف شده در آیین‌نامه تشکیل مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را داشته و متقاضی باشند، تشکیل پرونده می‌دهند؛ ما نیز معیارها را بررسی کرده و با آیین‌نامه تطبیق می‌دهیم و بعد از تأیید، برای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می‌فرستیم .

بهمنی تأکید کرد: مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با امضای معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صادر می‌شود و با تابلویی مشخص و متمایز نسبت به دیگر مراکز مشاوره، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. این فرایند زمان‌بر نیست و در صورت دارا بودن معیارها، حداکثر یک ماه خواهد بود .

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده افزود: معیارهای تعریف شده سخت‌گیرانه بازدارنده نیست؛ بلکه سخت‌گیرانه دقیق است، چراکه این مراکز باید برای خانواده ها قابل اعتماد باشند و بالاترین خدمات تخصصی به وسیله متخصص‌ترین افراد به خانواده هایی که می‌خواهند ازدواج بهتر و در نتیجه خانواده کارآمدتری داشته باشند، ارائه شود .

وی تصریح کرد: این مراکز بالاترین خدمات ممکن را از طریق افرادی که آموزش تخصصی دیده‌اند، برای ازدواج‌هایی که به طور بالقوه سالم هستند و نیز برای کمک به بهبود رابطه زناشویی ارائه می‌دهند .

* تفاوت "مشاوره، راهنمایی و آموزش" و وظیفه مراکز مشاوره ازدواج

بهمنی با تاکید بر تفاوت واژگان و عملکرد "مشاوره، راهنمایی و آموزش" اظهار داشت: "آموزش" یعنی فرایند انتقال اطلاعات یا مهارت از کسی که می‌داند به کسی که نمی داند؛ در "راهنمایی"، با استفاده از اطلاعات مناسب، به افراد کمک می‌شود تا تصمیمات مناسب بگیرند. در راهنمایی، اطلاعات فردمدار است و بر اساس نیازهای فرد انجام می‌شود .

وی "مشاوره" را فرایندی پیچیده دانست و اظهار داشت: در مشاوره به فرد کمک می شود که بتواند مقدورات، مشکلات خود و علت ایجاد آنها را بشناسد و بفهمد؛ همچنین نحوه برطرف شدن این مشکلات و سهم خودش در حل آنها را بفهمد و تلاش کند تا مشکلاتش را برطرف کند. این مشکلات ممکن است منشا فکری و هیجانی و رفتاری، منشا محیطی و یا ترکیبی از هر دو را در خود داشته باشند .

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده خدمات راهنمایی، آموزش و مشاوره ارائه می‌شود ولی اصل، برطرف شدن گره‌ها و مشکلات و تسهیل حرکت در فرایند ازدواج است.

ارسال نظر: