قزلی: جلال آل‌ احمد سه خصلت روشنفکران را با هم داشت

کدخبر: 924947

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: جلال هر سه ویژگی شجاعت، عقلانیت و آزادگی را با هم داشت و اینها مولفه‌هایی است که روشنفکران را از مردم عادی جدا می‌کند

به گزارش خبرنگار «نسیم» نشست "مردی که بلند فکر می کند" از سلسله نشست های "17 دقیقه حرف حساب" روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد؛ مهدی قزلی، مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس و اکبر جباری پژوهشگر در حوزه فلسفه روز گذشته در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی قزلی با بیان اینکه آثار و شخصیت جلال آل احمد فرصتی را فراهم کرد تا بعد از نیم قرن از مرگ وی همچنان بتوان درباره آثارش صحبت کرد، گفت: در آثار جلال هیچگونه کهنگی وجود ندارد و اهل تفکر و تعقل بودن وی باعث متمایز بودنش نسبت به دیگران است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار داشت: جلال با شجاعتی که داشت آنچه را که با عقلانیت به دست آورده بود، اعلام می کرد؛ البته شجاعت و عقلانیت جلال گاهی باعث ایجاد تلخی در دیگران می شد ولی همه افراد به خاطر حریت و آزادگی اش، وی را به یاد دارند.

وی با بیان اینکه در کمتر کسی 3 خصلت شجاعت، عقلانیت و آزادگی با هم وجود دارد، خاطر نشان کرد: قطعا مولفه هایی که به یک روشنفکر نیاز دارد تا از سایر مردم عادی متمایز شود، تلاقی همین سه خصلت است.

در ادامه مراسم محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس با بیان اینکه آثار جلال وی را جلال آل احمد نکرده است، گفت: بلکه کلیت وی باعث شده تا جلال به این جایگاه برسد؛ البته نباید فراموش کنیم که جلال ادیبی بود که در دوره طلایی ادبیات کشور دست به نوشتن رمان زد.

وی با بیان اینکه جلال تلخ صحبت می کرد، ولی بیشتر این تلخی ها درباره خودش بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که هیچ کدام از ما حتی پیش روان پزشکمان حاضر نیستیم اعتراف کنیم، ولی جلال آل احمد فردی صریح بود که توانست راه شناخت را برای خود باز کند.

جامعه شناس کشورمان با بیان اینکه جلال باید از اسمیت به فعلیت تبدیل شود و از وی جلالیت را بیاموزیم؛ ادامه داد: وی در تمامی قصه هایش در واقع خود را روایت کرده است، ولی متاسفانه ما صریح بودن را از جلال فرا نگرفته ایم.

جوادی یگانه خاطر نشان کرد: رهبری ادبیات ایران در سال های ابتدایی دهه 40 توسط جلال آل احمد صورت می گرفت؛ چرا که وی درباره همه مسائل مطلب می نوشت، ولی از پرت نویسی پرهیز می کرد؛ با این حال امروزه کسی نیست که رهبری ادبیات کشور را به دست بگیرد و از حقوق نویسندگان دفاع کند.

ارسال نظر: