جهانگیری از فعال شدن میلیاردها دلار "فاینانس چینی" با توافق رؤسای جمهور خبر داد

کدخبر: 925589

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با سومین دیداری که میان رؤسای جمهور ایران و چین انجام می‌شود، می‌توانیم میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرح‌ها استفاده کنیم که اولویت با طرح‌های بخش خصوصی است

اسحاق جهانگیری امروز در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی، خواستار ورود بخش خصوصی به طرح‌های با پیشرفت کمتر از 50 درصد و تکمیل آنها شد و گفت: آنها می‌توانند به صورت اجاره 10 ساله و یا در اختیار گرفتن کامل طرح‌ها اقدام کنند و دولت خدمات آنها را خریداری می‌کند.

جهانگیری گفت: بند (س) تبصره 3 بودجه سال 93 به بودجه اجازه می دهد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی زیر 50 درصد را به بخش خصوصی برای تکمیل آن واگذار کند.

جهانگیری گفت: به دلیل استفاده بی رویه از حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی ایجاد شد که در آن سه قوه نقش دارند و قرار شد سال اول 20 درصد از درآمد فروش نفت و بعد از آن هر سال 3 درصد به آن اضافه و به صندوق توسعه ملی واریز شود. همچنین سال 90 حدود 100 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشتیم که 20 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت و با 80 میلیارد دلار کشور اداره شد.

وی گفت: خروج از رکود با حضور قاطع بخش خصوصی ممکن است و هم اکنون در تولید کالاهای کشاورزی، خودرو، سیمان و فولاد رشد قابل توجهی داریم که نشان می دهد خروج از رکود آغاز شده، البته به نظام بانکی نیز تأکید شده منابع بیشتری به صحنه بیاورد و بنا به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی، این بانک برای پرداخت 280 میلیارد دلار تسهیلات به تولید خود را تجهیز کرده و منابع صندوق توسعه ملی نیز در خدمت بخش خصوصی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه توافقات خوبی با چین داشتیم و اصلاحات این توافقات نیز در حال انجام است، گفت: فکر می کنیم با دیدار سومی که در یک سال اخیر میان رؤسای جمهور دو کشور انجام می شود، قادریم میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرح ها استفاده کنیم که اولویت با طرح های بخش خصوصی است.

ارسال نظر: