ایران از روسیه غلات وارد می‌کند

کدخبر: 926519

شرکت دولتی تجارت غلات روسیه اعلام کرد: روسیه به دنبال صدور سالانه ۵۰۰ میلیون دلار غلات به ایران در قبال دریافت نفت از این کشور است

به گزارش «نسیم» و به نقل از رویترز، شرکت دولتی تجارت غلات روسیه اعلام کرد: روسیه به دنبال صدور سالانه 500 میلیون دلار غلات به ایران در قبال دریافت نفت از این کشور است.

روسیه و ایران از اوایل سال 2014 در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد نفت در برابر کالا هستند تا بتوانند از این طریق تحریم های غرب علیه دو کشور را دور بزنند.

آندری گورماخ، معاون اول شرکت دولتی تجارت غلات روسیه گفت، این شرکت آماده است در قبال دریافت نفت، سالانه بین یک تا 2 میلیون تن غلات به ایران صادر کند.

بر اساس محاسبات رویترز، ارزش این میزان غلات بر مبنای قیمت فعلی گندم روسیه می تواند به 500 میلیون دلار برسد.

گورماخ که در حاشیه نشست مجمع تجار ایران و روسیه در تهران سخن می گفت، افزود: «این موضوع در نشست کاری فعلی مورد بحث قرار گرفته است، اما ما اطلاعی از راه حل موجود برای مسئله مالی نداریم.»

آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا در موضوع بحران اوکراین، تحریم هایی را علیه مقامات دولتی، بانک ها و تجار روسی به اجرا گذاشته اند.

واشنگتن همچنین در خصوص قرارداد نفت در برابر کالا با ایران به مسکو هشدار داده و گفته است که چنین قراردادی، بر مذاکرات هسته ای ایران تاثیر خواهد گذاشت.

در ماه ژانویه، منابع مطلع به رویترز گفتند که ایران و روسیه در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد ماهیانه 1.5 میلیارد دلاری هستند، اما با پیشرفت مذاکرات، ارقام فروش احتمالی نفت کاهش یافت و بر اساس گزارش روزنامه کومرسانت در ماه آگوست به یک دهم طرح اولیه رسید.

به رغم دارا بودن تبعات سیاسی، صادرات غلات روسیه به ایران احتمالا یک قرارداد برد برد برای تهران و مسکو خواهد بود، زیرا میزان تولید گندم داخلی روسیه امسال به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسیده است، در حالی که میزان برداشت گندم در ایران امسال کمتر از میزان پیش بینی ها بوده است.

ارسال نظر: