معاملات بورس انرژی ۲۰۰ درصد رشد کرد

کدخبر: 927022

معاملات دو هفته گذشته بورس انرژی با رشد ۲۳۰ درصدی نسبت به دو هفته قبل خود به ۲۵۷۰ میلیارد ریال رسید

به گزارش «نسیم» در دو هفته منتهی به 21 شهریور، معاملات انواع قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در تابلو مشتقه و انواع فراورده های نفتی و سایر حاملهای انرژی در تابلو فیزیکی با رشد چشمگیری انجام شد؛ بطوری که در این مدت رینگ بین الملل بورس انرژی پرچم دار ارزش معاملات بود.

در این دو هفته، رونق معاملات برق، که با تزریق نقدینگی از سوی وزارت نیرو جان تازه ای گرفته بود، همچنان صعودی ادامه یافت؛ بطوری که 28هزار قرارداد سلف موازی استاندارد برق به ارزش 330 میلیارد ریال معامله شد. حجم معاملات برق در این دو هفته رشد 155 درصدی را نسبت به دو هفته قبل، تجربه کرد و ارزش معاملات برق هم 136 درصد بیشتر از آن زمان بود.

همچنین در بازار فیزیکی بورس انرژی هم انواع حلال شرکت های پالایشگاهی، میعانات گازی، آیزوریسایکل، آیزوفید، برش سنگین نفتالین دار و همینطور متانول عرضه شد و به فروش رسید. در این مدت عرضه دو گانه 70 هزار تن محصول نفتای سنگین پالایش نفت بندرعباس در رینگ صادراتی بورس انرژی، رونق ویژه ای به بازار فیزیکی داده بود.

شاید مهمترین خبر دو هفته گذشته، عرضه های سنگین و صادراتی نفتا از سوی پالایش نفت بندرعباس بود. همچنین رشد معاملات برق و ثبت معاملات چشمگیر روزانه از دیگر اتفاقات مهم در این دو هفته است.

ارزش بازار محصولات نفتی و پتروشیمی بورس انرژی در این دوره 2 هزار و 220 میلیارد ریال شد. در این دو هفته حدود 90 هزار تن انواع فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در بورس انرژی عرضه و معامله شد. حجم معاملات در تابلو فراورده های نفتی و پتروشیمی بورس انرژی نسبت به دو هفته قبل 130 درصد و ارزش معاملات 250 درصد بیشتر شد.

در بخش سایر حامل های انرژی هم 1500 تن از دو محصول قطران و بنزول به ارزش 21 میلیارد و 200 میلیون ریال داد و ستد شد.

بر اساس این گزارش؛ در دو هفته منتهی به 21 شهریور ارزش معاملات در سه بخش برق، فراورده های نفتی و پتروشیمی و سایر حامل های انرژی ، مجموعا از 2 هزار و 570 میلیارد ریال بیشتر شد.

ارسال نظر: