کتاب "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی رونمایی شد

کدخبر: 927042

قزلی: برای هشت سفرنامه این کتاب بیش از ۵۰ هزار کیلومتر سفر کردم/ حجت‌الاسلام زائری: پرداختن به مستندنگاری در حوزه انقلاب اسلامی و دین اهمیت زیادی دارد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آئین رونمایی از کتاب "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی عصر امروز با حضور حجت الاسلام زائری؛ رضا مقدسی، مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر؛ فاضل نظری، عسگری، مدیرعامل خبرگزاری مهر، مهدی قزلی و تنی چند از اهالی فرهنگ و رسانه در محل این خبرگزاری برگزار شد.

**در حوزه انقلاب اسلامی و دین پرداختن به مستندنگاری اهمیت بیشتری دارد

زائری در ایتدای این مراسم با بیان اینکه مخاطب انتظار ندارد در مراسم رونمایی کتاب آن را نقد کنیم گفت: مهدی قزلی در مقدمه این کتاب آورده است پیشنهاد نوشتن این کتاب را دوستی عنوان کرد ولی نامی از آن فرد نبرده است در حالی که بهتر بود اسم آن فرد بیان می شد.

وی افزود: به نظرم در علوم انسانی ارتباط نگاه آکادمیک پژوهش های اجتماعی باید به زبان مخاطب عام باشد و دیگران در این حوزه از ما جلوتر هستن به گونه ای که نشنال جغرافی حدود یک قرن پیش در این مسیر گام نهاد و امروزه به جایی رسیده که سایت و تلویزون دارد و کارها و مطالعات پژوهشی زیادی را انجام می دهد.

زائری بیان داشت: در حوزه انقلاب اسلامی و دین پرداختن به مستندنگاری اهمیت بیشتری دارد و یکی از ضعف های جدی ما این است که در اداب و رسوم مان سبک خاطره نویسی و مستندنگاری وجود ندارد؛ در واقع نگرانی در این حوزه این است که چرا من طلبه مستنداتم را ثبت نمی کنم رد حالی که این کار ضرورت دارد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: امروز پیش از هر زمان دیگری به ازادگی، حریت و رهایی جلاال آل احمد نیازمندیم و باید اجازه دهیم تا مسیری را که جلال و شهید آوینی طی کردند تا به این جایگاه برسند برای نسل جوان فرهنگی نیز به وقوع بپیوندد.

زائری با بیان اینکه متاسفانه جلال همانند دکتر شریعتی گاهی از هر دوطرف محروم می شد گفت: گاهی رسانه ها به دلایلی به برخی شخصیت ها نمی پردازند در حالی که باید به این موضوع توجه کنیم که اگر به این افراد پرداخته نشود آیا جایگزینی برای جلال، شریعتی و امثال انها وجود دارد؟ و در واقع مخاطب امروز باید بداند که آنها در چه فضائی متحول شده اند.

وی گفت: بازخوانی متون کهن امر مرسومی است، حداقل حسن این کار این است که نوع تحول را به ما نشان می دهد، در واقع کار مهدی قزلی که باید گفت با پای جلال انجام شده است به خوبی نشان دهنده این مسئله است.

زائری ادامه داد: مهدی قزلی تا به حال 30 اثر داشته است و اگر سخت گیری نکینیم باید بگوئیم همه آنهاکیفیت خوبی داشته و به عبارتی دیگر قلم وی بسیار زیبا روان و جذاب است و عمده آثار این نیوسنده نیز در حوزه مستند نویسی است.

**قزلی: برای هشت سفرنامه این کتاب بیش از 50 هزار کیلومتر سفر کردم

در ادامه مهدی قزلی گفت: خبرگزاری مهر در حالی تصمیم به نوشتن این کتاب گرفت که در وضعیت مالی خوبی نبود، اما نبود بروکراسی باعث شد تا با اعتماد به نفس بیشتری کار را انجام دهم، متاسفانه وجود بروکراسی و محافظه کاری در مدیریت فرهنگی کشور باعث شده است تا افراد فعال این حوزه همیشه در استرس باشند.

وی با بیان اینکه در طول این کار فقط دوبار با خانواده ام به سفر رفتم گفت: اولین بار بود که میدیدم که کسی مانند فرشاد مهدی پور در جایگاه مشاوره ای به درستی به وظایفش عمل می کرد در حالی که این مسئله را کمتر در کشور می بینیم.

قزلی افزود: اولین سفرنامه ام مربوط به زلزله بم است که در چهل صفحه نوشته ام اما به دلیل حجم بالایش هیچ گاه منتشر نشد؛ همچنین در سال 88 به خاطر سفر رهبری به کردستان به بنده پیشنهاد نوشتن روزنوشت ها را دادند که این کار را انجام دادم و سفرنامه های دیگری نیز از سفرهای رهبری به سایر استان ها هم نوشتم.

این نویسنده با بیان اینکه از طرف بعثه رهبری دو سفرنامه حج نوشتم اظهار داشت: همین مسئله باعث شد تا فرشاد مهدی پور پیشنها نوشتن جای پای جلال را به من داد، البته باید یادآوری کنم که کتاب پنجره های تشنه را هنگام کار بر روی همین پروژه نوشتم ولی این کتاب زودتر از جای پای جلال منتشر شد.

قزلی با اشاره به فرم نگارش این کتاب تصریح کرد: بعد از نوشتن این کتاب و کتاب پنجره های تشنه به این نتیجه رسیدم که این فرمی مابین خبرنگاری و نویسندگی است و کمتر به این گونه نثر توجه شده است.

وی افزود: وقتی یک قدم به سمت ایده برمی داریم، ایده خود به سمت انسان حرکت می کند، و در واقع شهود برای نویسنده زا نان شب واجب تر است.

قزلی تاکید کرد: برای هشت سفرنامه این کتاب بیش از 50 هزار کیلومتر سفر کردم تا کار نگارش این کتاب بیش زا یک سال به طول انجامید و باید بگویم که به این بخش زا رزومه خود به عنوان خبرنگار افتخار می کنم.

ارسال نظر: