کارشناس مسائل بانکی: برخی وساطت‌ها موجب شده از بدهکاران بانکی حمایت شود

کدخبر: 927271

حاتمی یزدی در گفتگو با «نسیم» گفت: بانک‌ها برای دریافت مطالبات خود تلاش می‌کنند اما برخی وساطت‌ها، این روند را دچار اختلال کرده/ با توجه به نرخ سود تسهیلات، بانک‌ها تمایل به پرداخت وام دارند

احمد حاتمی یزدی میزان مطالبات معوق بانکی را 87هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته رقم واقعی مطالبات معوق فراتر از این آمار است.

این کارشناس با اشاره به اینکه بانک‌ها به تنهایی قادر به دریافت مطالبات خود نیستند، گفت: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در چند مورد طلبکاران تا صدور حکم بازداشت برای بدهکار پیش رفته‌اند تا از این طریق بتوانند او را به پرداخت طلب مجاب کنند اما برخی وساطت‌ها موجب شده تا به جای حمایت از بانک‌ها، حمایت از بدهکار تداعی شود.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تاکید کرد: برای دریافت مطالبات معوق بانکی باید حمایت همه‌جانبه از سوی قوای سه‌گانه به‌ویژه قوه قضاییه صورت گیرد تا بانک‌ها در این میدان تنها نباشند. وقتی ارقام مطالبات معوق تا این میزان بالاست و سهم آن از کل تسهیلات ارائه شده طبق آمارهای رسمی حدود 15درصد است، نمی‌‌توان انتظار نقش‌آفرینی سیستم بانکی در خروج از رکود را داشت.

حاتمی با بیان اینکه بانک‌ها زمانی می‌توانند در برنامه دولت برای خروج از رکود به ارائه تسهیلات بپردازند که منابع کافی برای این کار داشته باشند، گفت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که انتظار از بانک‌ها برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید بسیار بالاست. بانک‌ها هم در این شرایط از پرداخت وام استقبال می‌کنند چراکه نرخ سود تسهیلات هم به رقم قابل‌قبولی رسیده است اما با توجه به قفل شدن منابع بانکی نزد بدهکاران، منابع چندانی برای این کار در اختیار ندارند.

ارسال نظر: