تحلیل معاون اجتماعی ناجا از شعار "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار"

کدخبر: 929460

سردار سعید منتظرالمهدی با اعلام شعار امسال هفته ناجا "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار" به بسط و توضیح مضمون این شعار پرداخته و به نکاتی قابل توجه در این خصوص اشاره کرد

به گزارش «نسیم»، سردار سعید منتظرالمهدی به نکاتی پیرامون شعار امسال هفته ناجا اشاره کرده است که در زیر می خوانید:

1- در جامعه ما، همانند بسیاری از جوامع دیگر، پلیس درگیر چند ماموریت و مسئولیت پر اهمیت و حیاتی است .

از میان آن ماموریت های نه چندان کم تعداد، دو ماموریت (1) حفظ، بسط و تقویت امنیت جامعه و (2) نظم و انتظام بخشی عمومی از اهمیت فزون تری برخوردارند. چه، تنها در ظل تحقق بیشینه ای این دو وظیفه و تکلیف بسیط و جامع است که جامعه، به مفهوم عام و فراگیر، فرصت می‌یابد تا از فرصت‌ها و پتانسیل‌های پرشمار خود بهره گیرد و گام در طریق و مسیر توسعه و بالندگی نهد. در تایید این ادعا شواهد پژوهشی و آماری فراوانی نیز می‌توان نشان کرد. به عنوان مثال، یافته های متقن آشکار کرده اند دو مولفه "تراز امنیت جامعه" و "سطح نظم عمومی" همبستگی معنی دار و خطی با پیشرفت و توسعه جامعه دارند. به ویژه، این رابطه در جوامعی نیرومندتر است که پلیس توانسته است با بهره‌گیری از تدابیر و اقدامات سازمان یافته و روشمند، امنیت و نظم را در جامعه نهادینه سازد و آن ها را به پدیده های "درون زاد" تبدیل نماید .

2- گر چه بی نیاز به حجت بین تدابیر و اقدامات پلیس های کشورهای مهم جهان در ایجاد و بسط امنیت عمومی و نظم اجتماعی و نیز در انجام سایر ماموریت‌های مهم آنها، شباهت های فراوانی وجود دارد، اما عنصر مهمی همچون بافت و ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز موقعیت تاریخی و شرایط اجتماعی و اقتصادی و امنیتی هر یک از جوامع مختلف مدیران و فرماندهان پلیس های آنها را ناگزیر به اتخاذ تدابیر معین و متمایز و بهره‌گیری از راهبردها و خط مشی‌های متفاوت می نماید. پلیس جمهوری اسلامی ایران نیز با اذعان به این واقعیت و در چارچوب منویات رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی، هرساله از مشی نوآورانه و نوینی برای تحقق حداکثری ماموریت های خویش بهره می گیرد. بخشی از این مشی و راهبرد هر ساله در قالب شعار هفته ناجا اعلام عام می‌شود تا یگان‌های مختلف ناجا و یکایک نیروهای پلیس با نظارت مسئولانه و آگاهانه شهروندان محترم برای تحقق آن جهد و جد وقفه ناپذیر بنمایند .

3- ناجا برای هفته خود در سال جاری ( سال 1393) شعار "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار" را برگزیده است. همان‌گونه که پیداست این شعار واجد سه عنصر کلیدی مهم است که اولا: پیوند و ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند، ثانیا: هر یک از سه عنصر مذکور از بار مفهومی و معنایی ویژه‌ای برخوردارند و ثالثا: هر سه عنصر هم به صورت منفک و هم در پیوند با یکدیگر، تکالیف و خط مشی‌هایی را بر دوش پلیس می‌نهند .

4- مفهوم "تلاش جهادی" به عنوان نخستین عنصر مندرج در شعار به چند دلیل برگزیده شده است. نخست آن که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال 93 ( فرهنگ و اقتصاد؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی) بر مفهوم "جهادی" تاکید ورزیده اند تا همه ارگان‌ها و مردم کشور در اقدامات و تلاش های خود مجدانه و با روحیه و اعتماد به نفس بالا گام فراسو نهند. دوم آن که این عنصر ما را بر می انگیزد تا با شور و اشتیاق گام برداریم و هر نوع فرسودگی و خستگی و ملال را از میان برانیم. سوم آن که شواهد پژوهشی نشان داده است که مردم کشورمان از پلیس خود انتظار دارند تا همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس و نیز همانند لشگریان پیامبر و ائمه اطهار (ع)، هدفمند، با انگیزه، چالاکانه و با سرعت فراوان وظایف و ماموریت‌های اساسی خود را محقق سازند .

5- دومین عنصر مندرج در شعار پلیس برای هفته ناجا در سال 1393 " کارآمدی" است. منظور از کارآمدی آن است که اقدامات هدفمند تا حصول به نتیجه رضایت بخش و مورد انتظار استمرار یابند. به تعبیر روشن تر، کار آمدی از جنس "اثربخشی" است و منظور از آن این است که اقدامات بتوانند در حیطه‌های معین به پیامدهای نیکو منجر شوند. در قلمرو وظایف و اقدامات پلیس نیز زمانی می‌توان از کارآمدی سخن گفت که ایمنی و آرامش شهروندان فزونی یافته باشد، جرم و کجروی در مسیر زوال قرار گرفته باشد و نظم و انضباط بسط و توسعه یافته باشد. نیازی به گفتن نیست که پلیس با گنجاندن این عنصر در شعار هفته ناجا در واقع خود را "متعهد" به تحقق این اهداف نموده است .

6- آخرین عنصر د ر شعار هفته ناجا "اقتدار" است. منظور از اقتدار آن است که پلیس کنش های هوشمندانه و ملاطفت آمیز و عاری از خشونت خود را با صلابت، قدرت و چابکی به سامان برساند. چه، از یک سو بر اساس شواهد پرشمار، مردم ایران پلیسی را دوست دارند که ماموریت‌های خود را مقتدرانه انجام دهد. از دیگر سو، تکالیف و ماموریت هایی که با اقتدار به سامان برسند بیشتر قرین موفقیت و اثربخشی هستند. از آن گذشته، اقتدار پلیس به خودی خود ایمنی و آرامش شهروندان محترم و بهنجار جامعه را دوچندان می‌سازد و تر س و اضطراب کجروان و بزهکاران را مضاعف می نماید .

حاصل کلام:

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با انتخاب شعار "پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار " برای هفته ناجا در سال پیش رو به شهروندان محترم نوید می دهد که:

بر سرعت و دقت تلاش‌ها و اقدامات خود در قلمرو امنیت و نظم اجتماعی و خدمت رسانی به شهروندان می افزاید .

می کوشد تا اثربخشی و سودمندی اقدامات خود را بیش از پیش سازد .

ماموریت‌های خود را با روحیه و انگیزه عالی و به گونه ای مقتدرانه به سامان می رساند .

ناگفته آشکار است که همراهی و همگامی مستمر شهروندان همچون محرک نیرومندی عمل می‌کند که روحیه و اراده و انگیزه ما را برای بسط امنیت و انتظام در جامعه دو چندان می‌سازد.

ارسال نظر: