جوابیه داود دشتبانی به یک خبر + توضیحات و اسناد «نسیم»

کدخبر: 932474

مسئول حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به گزارش "دستبوس عبدالکریم سروش، فعال فتنه، مردِ در سایه معاونت قرآنی ارشاد؟" جوابیه‌ای ارسال کرد + پاسخ «نسیم» و اسناد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، داود دشتبانی، رئیس حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد طی یادداشتی به گزارش " دستبوس عبدالکریم سروش، فعال فتنه، مردِ در سایه معاونت قرآنی ارشاد؟ " پاسخ داد. در ادامه متن کامل جوابیه دشتبانی و سپس توضیحات «نسیم»، تقدیم خوانندگان محترم می شود.

باسمه تعالی مدیرعامل محترم خبرگزاری نسیم پیرو درج خبر با عنوان «دستبوس عبدالکریم سروش، فعال فتنه، مردِ در سایه معاونت قرآنی ارشاد؟» مقتضی است ضمن محفوظ بودن حق پیگیری قضایی موضوع از سوی اینجانب، براساس ماده 23 و 30 قانون مطبوعات جوابیه زیر را با عنوان جوابیه داود دشتبانی به اتهامات خبرگزاری نسیم در همان بخش و همان گستردگی منتشر نمایید.

امام صادق (ع) : «کسی که به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مومن و اینکه او را از نظر مردم بیندازد سخنی را نقل کند، خداوند او را از ولایتش بیرون کرده، به سوی ولایت شیطان می فرستد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد.» مطلب خبرگزاری نسیم درباره اینجانب که بدون تحقیق مطالبی نادرست و بدون سند را با بریده هایی از حقیقت آمیخته و منتشر نمود موجب تعجب و تاسف گردید. هر چند نخ نما بودن ادعاها و چسباندن بریده های سخنان و وقایع برای واقع نمایی ادعاها به یمن سایه افکندن تدبیر و امید بر فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان آنچنان رسوا و بی آبرو شده که هر صاحب حیایی را از پاسخگویی مستغنی می کند اما برای تذکار جان و دل صاحبان گمان های بد و امید عبرت از کرده خود می توان رنج نوشتن چند سطر را بر جان خرید. متاسفانه خبر اولیه مبنای خبرسازی بعدی این خبرگزاری نیز گردید و گفتگوهایی با نمایندگان محترم مجلس گرفته شد و آنان نیز با اعتماد به همین اطلاعات نادرست تذکرات به جا و منطقی ارائه کردند اما ارائه این اطلاعات نادرست جز سلب اعتماد عمومی از آن رسانه محترم و ایجاد ابهام و سوال مقطعی برای نمایندگان محترم-که با توضیحات زیر رفع خواهد شد- و زحمت بیهوده برای اینجانب حاصلی در بر نداشت و امید است آن رسانه وزین ضمن تعهد و تقوای بیشتر به عرض و آبروی مسلمین به فرمایشات مقام معظم رهبری تأسی جسته و اخبار آگاهی بخش و امیدآفرین مخابره نماید.

1. افتخار خدمتگزاری قرآن کریم موهبتی است که فارغ از هر دیدگاه و سلیقه ای جان هر مسلمانی را به شوق می آورد و هر آیینه بازنگری و بازبینی آنچه را که بر دل و دست و زبانش می رود به او یادآوری می کند. مسلمان راستین بایستی از نزدیکی و قرابت کسی که خلاف سلیقه اش می اندیشد با قرآن کریم خرسند و شادمان باشد و حتی خود مشوق و دعوت کننده به قرآن باشد و کسانی را که "هیچگونه سابقه فعالیت قرآنی" ندارند به فعالیت قرآنی فرابخواند و فضا را برایشان بگشاید وگرنه اگر بنا باشد که دیگران را به بهانه عدم برخورداری از سابقه فعالیت قرآنی از ساحت قرآن راند دایره قرآنیان از حلقه محدودی فراتر نخواهد رفت و مهمتر آنکه قرآن کریم در جامعه ما می تواند یکی از مصادیق و محورهای اصلی وحدت و همدلی جناح ها و گروه های سیاسی باشد.

2. من هیچگاه از دانشگاه اخراج نشده ام، هیچگاه به دلیل توهین به آیت الله عمیدزنجانی به دادگاه احضار نشده ام، هیچگاه بورسیه جهاد دانشگاهی نبوده ام و در وقایع پس از انتخابات سال 88 نیز هیچ فعالیتی نداشته ام، بدون هیچ بورسیه و سهمیه ای در دانشگاه تهران پذیرفته شده ام هم اکنون نیز فارغ التحصیل این دانشگاه هستم و هیچگاه نیز در هیچ فعالیت خلاف قانونی مشارکت نکرده ام و نخواهم کرد با این وجود جای این پرسش از یک خبرگزاری رسمی باقی است که چگونه به خود اجازه می دهد چنین اتهامات سنگینی را بدون هیچ مستند و دلیل منطقی به کسی وارد نماید و از بازخواست قانونی و الهی ترسی به خود راه ندهد؟! امیدورام این خبرگزاری محترم پاسخ روشنی داشته باشد که من چه فعالیتی داشته ام که از نگاه ایشان شایسته عنوان «فعال» فتنه شده ام؟!

در زمان انتصاب مرحوم آیت الله دکتر عمید زنجانی بر دانشگاه تهران و عزل دکتر فرجی دانا جزو هزاران دانشجوی ناراضی بودم اما با منش مستقل و به دور از غرض آیت الله عمید زنجانی به ایشان ارادت داشته و دارم و تا زمانی که دکتر عمید زنجانی با اصرار بر استقلال آکادمیک دانشگاه تهران و تن ندادن به فشارهای سیاسی دولت نهم زمینه های عزل غافلگیرانه اش را فراهم کرد در قالب انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ارتباطی منظم و مستمر و بسیار نزدیک و حسنه با ایشان داشتیم و هیچگاه «از جمله عوامل اصلی توهین و هتاکی به آیت الله عمید زنجانی نبوده ام و هیچگاه هم به همین دلیل از سوی دادسرای کارکنان دولت به دلیل "توهین به روحانیت" فراخوانده نشده ام!!» و مایه شگفتی است که چگونه یک خبرگزاری رسمی و چندین سایت خبری به خود اجازه می دهند چنین خبر کذب و بدون سندی را در سطح گسترده منتشر نمایند و هیچ ابایی از عواقب قانونی و اخروی آن نداشته باشند.

3. درباره اتهام دستبوسی نیز جمله بریده نقل شده در خبرگزاری نسیم نیز کم و بیش نشاندهنده فحوای اصلی کلام است. در سخنرانی 16 آذر سال 92 در دانشگاه زاهدان توضیح دادم صدماتی که تکفیریون افراطی به نام دفاع از اسلام و قرآن به ساحت دینداری زده اند بیش از هر صدمه ای بوده و اسلام هیچگاه از مواجهه با دیدگاه های مخالفین و شبهه افکنان ضربه نخورده بلکه سود برده و بالیده است همچنان که مکتب فکری و فقهی امام صادق(ع) نتیجه مواجهه با جریان های دهری بود و بخش مهمی از اندیشه های شهید مطهری و نهضت فکری انقلاب اسلامی در مواجهه با مارکسیسم تکوین، رشد و نمو یافت. اما عملکردها و رفتارهای خوارج گونه جریان های تکفیری همچون طالبان و داعش و القاعده و مشابه های وطنی آنها که دست یازیدن به ترور فیزیکی و شخصیتی را مجاز و مباح می شمارند نه تنها دستاوردی برای اسلام و مسلمین نداشته بلکه مایه دلزدگی و دوری نیز شده است و از همین جهت نیز به دانشجویان غیرتمند پرشور اما کم توجه تذکار دادم که پاسخ شبهه افکنی های دکتر سروش را بایستی مطهری وار بدهند و از باز شدن باب گفتگو درباره ماهیت وحی و نبوت خوشحال باشند و در مواجهه با شبهه به امام صادق(ع) تاسی بجویند؛ حال اگر تهمت زنندگان به روز داوری باور دارند باید شرم کنند که این سخنان چه نسبتی با دست بوسی دکتر سروش دارد. برخورد خبرگزاری محترم نسیم با عبارت من مانند این است که کسی با استناد به عبارت اولیه آیه شریفه «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى» مدعی شود که نعوذبالله قرآن کریم امر کرده که «از نماز دوری کنید»!

4. نکته دیگر درباره مصاحبه ام پیرامون آشوب های قومیتی به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه است که از موضع ملی و در محکومیت فعالیت های آشوب طلبان بیگانه گرا و در جهت بیان جنبه زیست محیطی این مسئله و عدم ارتباطش با مسائل قومیتی بوده و البته نسبت به برخوردهای نادرست و بی تدبیری دولت دهم نیز معترض بوده ام که در دولت یازدهم با تاکیدات ریاست محترم جمهور و تدبیر مسئولین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو این موضوع از شکل یک معضل امنیتی و بهانه آشوب طلبی علیه نظام به یک بحران طبیعی تبدیل شده که بایستی با عزم ملی برای آن چاره اندیشی نمود اما فروکاستن نظام به دولت نهم و دهم و مخالفین این دولت را فتنه گر و اصحاب فتنه خطاب کردن از شگردهای جریان های افراطی داخلی برای تکفیر و ترور شخصیت مخالفین شان است.

در پایان نیز همگان را به رعایت تقوای الهی و دوری جستن از فضای ملتهب تهمت و دروغ و تأسی به سیره اهل بیت علیهم السلام و دستورات قرآن کریم و تعهد بر آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در موضوع اتحاد و همدلی و جذب حداکثری و دفع حداقلی دعوت می نمایم.

* پاسخ «نسیم» ضمن تشکر از جناب آقای دشتبانی به جهت ارائه پاره ای توضیحات در خصوص گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری «نسیم» و کمک در جهت شفاف تر شدن فضا، به نظر می رسد مسئول محترم حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل کثرت مشغله در برخی موارد دچار خلاف گویی و یا عدم بیان کامل حقیقت شده اند که به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

ایشان در بند اول جوابیه خود ضمن اقرار تلویحی به عدم سابقه در امور قرآنی خواهان آن شده است که دیگران فضا را باز گذارند تا کسانی که سابقه ای نداشتند وارد این عرصه نورانی شوند. این سخن البته در نگاه نخست بسیار نیکو می نماید اما سوال اینجا است آیا انتقاد منتقدین به حضور ایشان در محافل و جلسات قرآنی و انس با کلام الله مجید است و یا به انتصاب افراد بدون سابقه در معاونتی تخصصی که بنا است مدیریت فعالیت های قرآنی را بر عهده داشته باشند اعتراض شده است؟ این دیدگاه که اتفاقا مورد تایید خود جناب آقای دشتبانی نیز هست. ایشان ظاهرا فراموش کرده اند که شهریور ماه 1390 در مصاحبه با تلویزیون ضدانقلابی و حامی فتنه رسا، ضمن متهم کردن نظام مظلوم اسلامی به دیکتاتوری (آن هم به علت خشک شدن دریاچه ارومیه!) چه سخنانی در نگاه کارشناسانه به مسائل بیان کردند: "حکومت های دیکتاتوری معمولا با تدبیر و نگاه کارشناسی به مسائل بیگانه هستند..." آیا این سخن منتقدین که خواهان آن هستند تا افرادی با سوابق اجرایی در حوزه مباحث قرآن و عترت زمام امور را به دست داشته باشند، به معنای دور کردن مخالفان فکری از قرآن کریم است؟ حاشا و کلا که نظر خود جناب ایشان نیز چنین باشد.

در خصوص بند دوم جوابیه نیز تنها کافی است که ایشان را به خبر دهم آذر ماه 1384 سایت آفتاب که از قضا هم آن زمان و هم اکنون هم فکری سیاسی و نظری تام و تمامی با آقای دشتبانی داشته است ارجاع می دهیم و از خیر باقی اسناد بگذریم و این سوال را مطرح کنیم که بالاخره کدام یک در این بین حقیقت را نگفته است، سایت هم فکر و هم جناح دیروز و امروز آقای دشتبانی یا شخص خودشان؟

جناب دشتبانی در بند سوم جوابیه خود، با عباراتی زیبا، منظور از سخنانشان را برخورد مطهری و امام صادق(ع) گونه با منحرفین و شبهه پراکنان اعلام کرده اند. «نسیم»، برای آن که به حافظه ایشان یاری رساند تا بدانند که چه گفته است و برای داوری افکار عمومی بخشی از فیلم مناظره ایشان در دانشگاه سیستان و بلوچستان را منتشر می کند.

دانلود فیلم

در اینجا بد نیست سوال کنیم آیا آقای دشتبانی همچنان به مریدی مهندس بازرگان (که امام راحل منافقین را فرزندان عزیز وی دانستند) و ارادت به دکتر محمد مصدق (که امام خمینی(ره) آن مرجع مسلم تقلید وی را حتی مسلمان نداستند) افتخار می کنند؟ اگر چنین است امیدواریم شفاف و با صدای رسا اعلام دارند تا فعالین قرآنی و امت مسلمان ایران بدانند که بنا است افکار چه کسانی در عالی ترین نهاد قرآنی دولت ترویج و بسط یابد.

ایشان در بند چهارم جوابیه خود نیز، صحبت های خود در مصاحبه با تلویزیون ضدانقلابی و فتنه گر "رسا" را، نقد عملکرد زیست محیطی دولت سابق دانسته اند. ایشان که کارشناسی ارشد مطالعات تاریخ قفقاز و آسیای مرکزی هستند حتما تفاوت معنای عبارت های "دولت" و "حکومت" را می دانند و همچنین به خوبی با معنای عبارت "حکومت های دیکتاتوری" آشنا هستند؛ بد نیست ایشان برای تنویر افکار عمومی بفرمایند ارتباط خشک شدن دریاچه ارومیه که به دلیل عملکرد غلط زیست محیطی مسئولان در دولت های مختلف رخ داده است، با دیکتاتور نامیدن یک حکومت را بیان بفرمایند.

«نسیم»، باز هم برای این که ایشان به خاطر بیاورند زمانی در مصاحبه با ضدانقلاب چگونه مفتخرانه نظام را به دلیل کنترل آشوب های قومیتی به سرکوب و به دلیل یک مساله زیست محیطی به دیکتاتوری متهم کرده اند، فیلم کامل اظهاراتشان، در این مصاحبه را منتشر می کند.

دانلود فیلم

در خصوص شرکت فعالانه جناب آقای داود دشتبانی در فتنه 88 نیز خوشحالیم که ایشان از آن فتنه صهیونیستی و دروغ بزرگ تلقب تلویحا ابراز برائت کرده اند اما پیشنهاد می کنیم این فعال سابق دانشجویی برای پاسخ به صدها دانشجوی آن سال های دانشگاه تهران خود را آماده کند و بگوید چه فردی شبیه وی بوده است که در مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به زد و خورد با معترضین به فتنه گری پرداخت؟ در ضمن ایشان هنوز در خصوص امضایشان پای نامه به رئیس قوه قضاییه برای رفع حصر فتنه گران، که آقای دشتبانی آنها را "عزیزان" خود نامیده بود، پاسخی نداده اند.

البته «نسیم»، اسناد دیگری از سوابق و عملکرد مسئول حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در اختیار دارد که در صورت لزوم و پافشاری ایشان بر تکذیب آن، منتشر خواهد کرد. ناگفته پیداست اگر آقای دشتبانی از عملکرد خویش در حمایت از فتنه گران و خائنین به میهن اسلامی و تشویق دانشجویان به آشوب پیشمان شده اند، خوب است که صراحتا اعلام کنند تا رسانه های انقلاب اسلامی نیز پرده اغماض بر رفتار ایشان بیندازند.

آقای دشتبانی در متن خود به آیات و روایاتی استناد و معترضین را به آن موعظه کردند، ما نیز از باب "فذکر ان الذکری تنفع المومنین" حدیثی را که "عزیز ایشان" در مناظره سال 88 بر زبان آورد یادآوری می کنیم. "حسن ابن محبوب می گوید: از حضرت صادق (ع) پرسیدم: یکون المومن بخیلا؟ قال: نعم، قلت: فیکون جبانا؟ قال: نعم، قلت: فیکون کذابا؟ قال: لا و لا خائنا، ثم قال: یجبل المومن علی کل طبیعه الا الخیانه و الکذب.آیا مومن ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: بله. آیا ممکن است ترسو باشد؟ فرمود بله. آیا ممکن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه، مومن دارای هر سرشتی می شود، جز دروغ و خیانت."

بخش پایانی جوابیه ایشان نیز که پاسخی نیاز ندارد، رسانه های دلسوز به این تکفیر شدن ها عادت کرده اند و این که در جواب هر انتقاد با برچسب تکفیری و تندرو مواجه می شوند برایشان عادی شده است.

در پایان جای این سوال وجود دارد که علت اصرار حجت الاسلام حشمتی، بر حضور فردی با این سوابق در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ اگر بنا است ایشان را (آن گونه که خودشان بیان کرده اند) با قرآن مانوس سازید بهتر نیست در محافل قرآن و عترت این کار صورت گیرد نه معاونت مهمی مانند قرآن و عترت؟ و البته سخنان امروز علی جنتی در نفی مسئولیت داشتن جناب دشتبانی در معاونت قرآن و عترت در جای خود مایه خرسندی است که وزیر محترم ارشاد، ساحت یکی از معاونت های خود را از حضور عناصر مساله دار مبری می داند، هر چند «نسیم»، به زودی اسنادی از مسئولیت آقای داود دشتبانی در معاونت قرآن و عترت منتشر خواهد کرد.

ارسال نظر: