چه کسی راست می‌گوید؟

کدخبر: 932857

«نسیم» در ادامه پیگیری‌های خود در خصوص "حضور غیر قانونی" یکی از فعالان فتنه به عنوان "دست راست" معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، ابعاد جدیدی از این ماجرا را بررسی می‌کند + اسناد و تصاویر

گروه فرهنگی «نسیم»- روز گذشته بود که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «نسیم»، در خصوص فرد حاشیه ساز این روزهای معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با رد هر گونه انتصاب در معاونت تحت امرش، ضمن حمله به رسانه های منتقد بیان داشت: "رسانه ها فقط سرو صدا می کنند دشتبانی هیچ مسئولیتی در معاونت قرآنی ندارد . "

این اظهارات موکد در خصوص عدم مسئولیت داود دشتبانی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حالی است که بررسی های خبرنگار «نسیم»، از یک تناقض در گفته های جناب وزیر و رییس مرکز روابط عمومی ارشاد با آن چه در واقع، در معاونت قرآنی در حال روی دادن است، حکایت می کند.

* "رئیس حوزه معاونت" یا "هیچ کاره"؟

طبق اخبار واصله از سوی برخی مدیران دلسوز معاونت قرآنی، دشتبانی در حالی که به گفته وزیر ارشاد هیچ مسئولیتی در معاونت قرآنی ارشاد ندارد پاراف نامه های ارجاعی به مدیران کل را انجام می دهد؛ حتی وی رسما با عنوان "رئیس حوزه معاونت" که سمتی تعریف شده در چارت سازمانی معاونت قرآنی ارشاد است، برخی نامه های ارسالی به خارج معاونت را نیز امضا می کند.

امضای نامه با عنوان "رئیس حوزه معاونت" از سوی دشتبانی

بعد از ظهر دیروز بود که بابک دربیگی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دولت (ایرنا) ، ضمن تکرار حرف وزیر ارشاد اظهار داشت: صدور حکم برای افراد مراحل مختلفی دارد و باید از دو مرجع قانونی خاص استعلام صورت گیرد .

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: درباره شخص «داود دشتبانی» پرونده استعلام در این وزارتخانه تشکیل شده ولی هنوز اقدام قطعی صورت نگرفته و پاسخی هم دریافت نشده است .

دربیگی در ادامه بدون نام بردن از "فتنه 88" و تعبیر کردن فعالین فتنه به "فعالین سال 88" بیان کرد: در روزهای اخیر برخی از رسانه ها مدعی شده بودند که دشتبانی از فعالین سال 88 بوده و بدون حکم مسوولیت دفتر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده گرفته که در این زمینه حضوری قدرتمندانه و تاثیرگذار در این معاونت داشته است . بنا به گفته حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود دشتبانی در جریان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم با این معاونت همکاری هایی داشته است. دشتبانی تمایل به ادامه همکاری با معاونت قرآن و عترت داشته اما از آنجایی که پاسخی برای استعلام از مراجع خاص قانونی دریافت نشده، وی هیچ سمتی نداشته و هیچ حکمی نیز صادر نشده است .

* پاسخ استعلام دشتبانی، دریافت نشده است

خبرگزاری ایرنا نیز خبر داد که دفتر معاونت قرآن و عترت در پاسخ به نامه ای درباره وضعیت استخدامی دشتبانی - که برای مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده و این نامه در اختیار ایرنا قرار گرفته - آورده است: نامبرده (دشتبانی) از زمان نمایشگاه قرآن با این معاونت همکاری داشته و تمایل داشت در مجموعه مشغول به کار شود، معاونت پس از تشکیل پرونده از مراکز ذیربط استعلام گرفته که تاکنون جوابی دریافت نکرده است .

دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در حالی خبر از عدم مسئولیت دشتبانی می دهد که سایت رسمی این معاونت، در تاریخ 18 مرداد 93 در خبری با عنوان " دشتبانی: رویکرد جامع در فعالیت های قرآنی مستلزم انعکاس و تبلیغ مناسب است " از وی با عنوان رسمی " رئیس حوزۀ معاونت قرآن و عترت" یاد کرده است!

کسانی که با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ارتباط هستند به خوبی از نقش و جایگاه "داود دشتبانی" در این نهاد قرآنی اطلاع دارند، فردی که در اغلب موارد کنار حجت الاسلام حشمتی حضور دارد و به نوعی دست راست وی در این معاونت است و هر کسی با حجت الاسلام حشمتی کاری داشته باشد، باید دشتبانی را ببیند.

* حضور غیرقانونی به عنوان رئیس حوزه معاونت

با این تفاصیل و با توجه به اظهارات وزیر محترم و همچنین رئیس مرکز روابط عمومی ارشاد، ماجرای حضور داود دشتبانی، در معاونت قرآن و عترت نه تنها به لحاظ حضور موثر یکی از فعالین فتنه بلکه از لحاظ قانونی نیز دچار شبهه جدی شده است.

‌ماده 58، قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بیان می دارد: " هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به‌او نبوده است دخالت دهد یا معرفی نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور،‌سندی جعل کرده است، مجازات جعل را نیز خواهد داشت."

همین قانونی در ماده ۵۲۵، مجازات جعل را چنین بیان می کند: "هر کس یکی از اشیای ذیل را جعل کند یا با علم به جعل یا تزویر استعمال کند یا داخل کشور نماید علاوه بر جبران خسارت ‌وارده به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد: ۱- احکام یا امضا یا مهر یا دست‌خط معاون اول رئیس جمهور یا وزرا یا مهر یا امضای اعضای شورای نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا یکی از رؤسا یا کارمندان و مسئولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان‌. ۲- مهر یا تمبر یا علامت یکی از شرکت‌ها یا مؤسسات یا ادارات‌ دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی‌ ۳- احکام دادگاه‌ها یا اسناد یا حواله‌های صادره از خزانه دولتی‌ ۴- منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره به کار می‌رود. ۵- اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های ‌قبول شده از طرف بانک‌ها یا چک‌های صادره از طرف بانک‌ها و سایر اسناد تعهدآور بانکی‌ تبصره: هر کس عمداً و بدون داشتن مستندات و مجوز رسمی ‌داخلی و بین‌المللی و به منظور القای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علایم استاندارد ملی یا بین‌المللی استفاده نماید به‌ حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد."

باید منتظر ماند و دید که معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تا چه زمانی بنا دارد بر حضور غیرقانونی داود دشتبانی در سمت مهم ریاست حوزه معاونت، اصرار داشته باشد و واکنش وزیر ارشاد به این بی قانونی آشکار و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز نظام در مورد فتنه، چه خواهد بود؟

ارسال نظر: