"کانال سحر کردی" به صورت ۲۴ ساعته بزودی افتتاح می‌شود

کدخبر: 933229

طی مراسمی با حضور رئیس سازمان صدا و سیما کانال کردی شبکه سحر به صورت ۲۴ ساعته آغاز به پخش خواهد کرد؛ افتتاح کانال­های جدید احتمالا در ایام مقارن با عید غدیر خم است

به گزارش «نسیم»، ابراهیم علی برزی سرپرست سیمای کردی شبکه جهانی سحر با اعلام این خبر، به اهمیت بالای نقش و تاثیرگذاری شبکه های برونمرزی در معرفی سیمای واقعی ایران به جهانیان و زدودن شائبه های تبلیغاتی غرب از آن اشاره کرد و این موضوع عامل اتخاذ تصمیم برای توسعه چشمگیر در شبکه سحر در سطح مدیریت کلان سازمان صدا و سیما دانست.

وی گفت: جای خوشبختی است که شخص رئیس رسانه ملی با درک بالا از این جایگاه، توجه به اثرگذاری بخش کردی شبکه جهانی سحر و اهمیت مخاطبان کرد غیرایرانی ما در عراق، ترکیه، سوریه و نیز مهاجران کرد به دیگر کشورهای جهان در معادلات منطقه­ای و تحولات اخیر منطقه و جهان، از مدت ها پیش به صورت پیگیرانه خواستار 24 ساعته پخش سیمای کردی شبکه سحر بوده­اند.

علی برزی همچنین افزود: سیمای کردی شبکه سحر از سال 1376 تاکنون به طور رسمی در ساختار شبکه جهانی سحر فعالیت می­کند. سیمای کردی یکی از 6 سیمایی است که به شکل مستقل به تولید و پخش برنامه های مخاطبان برونمرزی خود می پردازد. از آنجا که در سال­های آغازین فعالیت این سیما بخش مهمی از تمرکز معاونت برونمرزی صدا و سیما بر تحولات کشور بحران زده و خبرخیز عراق بود، سیمای کردی نیز در میان گویش­های کردی، بر گویش سورانی متمرکز شده و بیشترین مخاطبان ما را مردم کردستان عراق تشکیل می­دادند که با گویش سورانی سخن می­گویند.

سرپرست سیمای کردی شبکه سحر با بیان اینکه در ساختار جدید، توجه به گویش کرمانجی، جزو مهم­ترین تحولات راهگشا در بسط تاثیرگذاری شبکه سحر در میان کردهای منطقه خواهد بود، اضافه کرد: با 24 ساعته شدن پخش برنامه­های ما و روی آنتن رفتن آنها از طریق کانال سحر کردی، 4 ساعت از برنامه های ما به صورت کامل به گویش کرمانجی اختصاص خواهد یافت. بخش خبری ویژه کرمانجی نیز به بخش­های خبری کانال افزوده می شود.

وی تأکید کرد: اکثریت کردهای ترکیه و سوریه را کرمانج ها شامل می­شوند. با توجه به اینکه هیچگاه از جمعیت کردهای جهان آمار دقیقی وجود نداشته، اما از جمعیت حدود 40میلیونی آنها، 20 و چند میلیون نفر کرمانج هستند که توسعه شبکه سحر با افزایش دو کانال جدید به دو کانال فعلی آن و آغاز به کار کانال 24 ساعته سحر کردی، امکان تولید و پخش برنامه برای این بخش مهم از جمعیت کردهای جهان فراهم می شود. به تدریج این روند نیز گسترده شده و ما برنامه های بیشتری به زبان کرمانجی اختصاص خواهیم داد.

مراسم افتتاح کانال­های جدید شبکه سحر که یکی از آن­ها پخش 24 ساعته کردی و دیگری پخش 24 ساعته آذری را برای مخاطبان برونمرزی این شبکه بین المللی فراهم می کنند، به احتمال زیاد در ایام مقارن با عید سعید غدیر خم برگزار خواهد شد.

ارسال نظر: