هزینه‌ انشعابات مسکن مهر ۳ برابر شد

کدخبر: 933266

گزارش «نسیم» حاکی از این است هزینه‌ انشعاب آب و فاضلاب مسکن مهر از رقم ۶۵۰ هزار به سه میلیون و ۷۰۰ هزارتومان، انشعاب برق از۲۵۰ هزار به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان , انشعاب گاز از ۱۲۰ هزار به ۱۵۷ هزار تومان افزایش یافت

مجید میرزاحیدری: زیر پوست شهر اتفاقات عجیب درحال شکل گیری بوده و زمینه افزایش ه زینه تمام شده مسکن مهر پس از رشد خزنده هزینه انشعابات این طرح سراسری درکشور، اکنون در رحم شهرهای جدید درحال باور شدن است.

مسکن مهر، از جمله طرح هایی بود که به واسطه افزایش شدید قیمت مسکن و با هدف کنترل بازار و خانه دار کردن گروه‌های کم درآمد جامعه بوسیله توزیع زمین رایگان، نطفه آن در دولت نهم بسته شد.

برنامه دولت احمدی نژاد در ایام صدارت برمسند ریاست قوه مجریه، راه اندازی طرح مسکن مهر با هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از این نوع بود، هر چند که این طرح از ابتدای شروع با فرازو فرودهای بسیاری دست و پنجه نرم کرد.

با این حال، ازدو میلیون و 320 هزار واحد مسکونی مهر در کشور که ساخت آن ها آغاز شد،درحال حاضر بیش از یک میلیون و 950 هزار واحد در مرحله سفت کاری قرار داشته و ساخت یک میلیون و 600 هزار واحد هم به پایان رسیده که از این تعداد 1 میلیون و 170 هزار واحد به بهره برداری رسیده است .

گزارش ها از افزایش چشمگیرحق انشعاب واحدهای مسکونی مسکن مهر حکایت دارد.

ازقرار معلوم، هزینه انشعاب آب و فاضلاب از رقم 650 هزار تومان به سه میلیون و 700 هزارتومان، انشعاب برق از 250 هزار تومان به یک میلیون و 180 هزار تومان، انشعاب گاز از 120 هزارتومان به 157 هزار تومان افزایش یافته است.

علاوه بر موارد فوق، باید افزایش هزینه نظارت لوله کشی گاز توسط نظام مهندسی ساختمان از 25000 هزارتومان به 45000 هزار تومان و درعین حال افزایش هزینه نصب ترانسفورماتور برق برای هر بلوک که پیشتر 650 هزارتومان بود و به پنج میلیون تومان افزایش یافته را هم اضافه کرد که این هزینه انتهایی هم بر روی هزینه های هر واحد در بلوک سرشکن خواهد شد.

معاون درآمد و مشترکان آب و فاضلاب استان تهران، دریافت هزینه انشعاب در پروژه مسکن مهر را تا سال 91 براساس تفاهم نامه بین وزارتخانه های راه وشهرسازی و نیرو و نفت دانست و گفت: درحال حاضر متقاضیان انشعاب آب و فاضلاب نرخ واقعی آن را پرداخت می کنند.

سید رسول باقری در گفتگو با «نسیم»، افزود: پروژه هایی که پیشتر عملیات اجرای آنها شروع شد با نرخ قبلی هزینه انشعاب را پرداخته کرده اند، اما دریافت نرخ جدید، برای طرح هایی است که عملیات ساخت آنها بعد ازتاریخ مذکور شروع شد.

وی با بیان اینکه باید واقعی سازی هزینه انشعاب آب و فاضلاب ازسال 92 شروع می شد،تصریح کرد: 90 درصد افراد متقاضی مسکن مهر با نرخ قبلی هزینه انشعاب را پرداخت کرده و فقط واقعی سازی هزینه انشعابات مشمول 10 درصد باقی مانده خواهد شد.

باقری تاکید کرد که هزینه قبلی انشعابات، قیمت واقعی نبوده و یک سوبسید بوده است.

صرفنظر ازپرداختن به نوع نگاه دولتمردان دولت یازدهم به پروژه مسکن مهر، اکنون این طرح بزرگ، به دلیل بروز برخی مشکلات جدی در فراروی خود از جمله تاخیر در پرداخت سهم آورده اعضای تعاونی ها و متقاضیان، عدم تعهد برخی پیمانکاران در تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر و فراهم نشدن انشعاب برخی از خدمات عمومی از جمله آب، برق، گاز و تلفن نفس مسکن مهر بند آمده و با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه می دهد.

مدیر روابط عمومی برق نواحی استان تهران هم با صحه گذاردن بر افزایش هزنیه انشعابات برق مسکن مهر، با بیان اینکه 90 درصد متقاضیان مسکن مهر دراین استان هزینه خرید انشعابات برق را پرداخت کرده اند، گفت: تعداد افرادی که باید نرخ جدید افزایش هزینه انشعاب برق را بپردازند، معادل 10 درصد است.

رضا اسماعیلی درگفتگو با «نسیم»، افزود: کسانی که پیشتر موفق به خرید انشعاب برق نشده اند مجبور خواهند بود که با نرخ جدید انشعاب برق را برای مسکن مهر خود خریداری کنند.

در همین راستا، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از آماده بودن ۳۳۰ هزار مسکن مهر خبرداد که البته فاقد خدمات زیربنایی و روبنایی هستند، بنابراین امکان تحویل به متقاضیان را ندارند .

وی، در عین حال تاکید کرد که دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کارخود ساخت 260 هزار واحد مسکن مهر را به اتمام رسانده که از این تعداد 170 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است .

گزارش ها از قرارداشتن 400 هزار واحد مسکن مهردر مرحله ناک‌کاری حکایت داشته که با احتساب 330 هزار واحد مذکور،حدود 700 هزار واحد مسکن مهرکشور نیاز به خدمات زیربنایی خواهند داشت.

مدیر عامل شهر جدید پرند هم، از افزایش هزینه انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز در شهر جدید متبوع خود اظهار بی اطلاعی کرد و در این خصوص گفت: شرکت عمران شهر جدید پرند دخالتی در این موضوع ندارد.

باران هاشم زهی درگفتگو با «نسیم»، مسئولیت این افزایش قیمت هزینه انشعابات مسکن مهر را متوجه وزارتخانه های نفت و نیرو دانست.

وی، تاکید کرد که ازابتدای شروع مسکن مهر در پرند،43 هزارواحد مسکونی مهر به بانک معرفی شده اند.

متوسط تسهیلات پرداختی بانک به پروژه های مسکن مهر درحالی به بیش از 80 درصد رسیده که متقاضیان مسکن مهر در کشور تنها توانستند به طور متوسط حدود 50 درصد آورده های خود را به این پروژه ها تزریق کنند .

بررسی ها نشان می دهد، متوسط پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر به بیش از 82 درصد رسیده و تمام پروژه های مسکن مهر درسطح کشور باید ازمحل تسهیلات بانکی و آورده صددرصدی متقاضیان تکمیل شود

کمبود منابع مالی در پروژه های مسکن مهر به حدی است که فعالیت ها درسطح بسیار اندکی در این پروژه ها جریان دارد .

به نظر می رسد واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف تنها با استفاده از تسهیلات بانک مسکن و آورده متقاضیان تکمیل می شود هر چند که درمرحله نخست قرار بود با تسهیلات 25 میلیون تومانی بانک مسکن و آورده حدود 14 میلیون و 500 هزار تومان متقاضیان، واحدهای مسکن مهر تکمیل و به آنان که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند، تحویل شود .

با این حال دولت درصدد است تا پایان سال جاری بیشتر واحدهای مسکونی مسکن مهر را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند و سپس با تکمیل واحدهای باقی مانده در نهایت پرونده این پروژه بزرگ ملی که در افزایش تورم لجام گسیخته کشور نقش مهمی ایفا کرد، برای همیشه بسته شود .

زمان به سرعت درحال گذر بوده وطبق اظهارات مقامات ارشد وزارت راه وشهرسازی پرونده طرح مسکن مهر باید در سال 94 بسته شود، هرچند که با مشکلات کنونی، چشم انداز روشنی برای تحقق این وعده به چشم نمی خورد.

دولت درحوزه مسکن برنامه مشخصی ارایه نکرده و اگرخواهان ساماندهی به این عرصه است، در گام نخست، چاره ای جز به پایان بردن طرح مورد اشاره ندارد، در غیر اینصورت کارنامه دولت از مسکن مهر رنگ و بوی قبولی با نمره بالا نخواهد داد .

ارسال نظر: