معاون بنیاد شهید: میزان ارائه خدمات به جانبازان در حال تفکیک از مقدار درصد جانبازی‌شان است

کدخبر: 933364

عباسپور در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص مباحث پر ابهامی چون نحوه تعیین درصد جانبازان و انتقادات وارده به آیین نامه‌ها و مصادیق لفظ "شهید" بعد از فوت ایثارگران پاسخ گفت

دکتر عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران که با حضور در خبرگزاری «نسیم» و گفتگو با خبرنگاران این خبرگزاری در خصوص مباحث مهمی و پر ابهامی چون پرونده مصدومین شیمیایی سردشت، نحوه تعیین درصد جانبازان، مصادیق بارز لفظ شهید بعد از فوت ایثارگران، مشکلات دارویی و درمان جانبازان، چگونگی نوبت دهی به جانبازان برای حضور در آسایشگاه ها و حرف و حدیث های مربوط به آن چگونگی روال اعزام جانبازان به خارج از کشور و حضور پروفسرهای مطرح خارجی در کشور و سایر مسائل و ابهامات مربوط به درمان جانبازان و ایثارگران توضیحاتی ارائه داده است که بخش نخست این گفتگو به شرح زیر آمده است:

آقای دکتر عباسپور بهتر است در ابتدا در خصوص کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران که همیشه مورد بحث بوده و هست توضیحاتی بفرمایید و در ادامه در مجموع اینکه بحث های تعیین درصد در بنیاد شهید چگونه است و آیا قوانین آن به تجدید نظر نیاز دارد زیرا خیلی ها اینگونه معتقدند؟

البته در ابتدا باید بگویم تنها مرجعی که طبق قانون مسئول تعیین درصد ایثارگران و جانبازان سراسر کشور است، کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

پس تکلیف کمیسیون های ارگان های نظامی چه می شود؟ یعنی آنها غیر قانونی اند؟

همانطور که می دانید کمیسیون های پزشکی مختلفی در سراسر کشور داریم از کمیسیون های نیروهای مسلح گرفته تا تامین اجتماعی، اما تنها مرجع تعیین درصد قانونی در کل کشور، کمیسیون بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور است البته این بدان معنا نیست که خدای ناکرده کمیسیون های نیروهای مسلح غیر قانونی می کنند زبرا نیروهای مسلح تعیین درصد را برای خودشان انجام می دهند تا از این طریق بتوانند خدمات خودشان به جانبازان تحت پوشش خود را مدیریت کنند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به این دسته از جانبازان خدماتی ارائه نمی دهد؟

بنیاد به همه جانبازان سراسر کشور بر طبق قانون، امکانات و خدمات لازم را ارائه می دهد اما تعیین درصدی که اساسا برای جانبازان صورت می‌گیرد و بر اساس آن یک سری مزایا و امتیازاتی به جانبازان سراسر کشور تعلق می گیرد طبق قانون توسط کمیسیون بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت می گیرد و ملاک اصلی ما همین کمیسیون بنیاد شهید است.

در خصوص نحوه بازنگری و تدوین بندهای مختلف کمیسیون تعیین درصد نگفتید؟

طبق سنوات گذشته کمیسیون هایی که تشکیل می شود بر اساس معیارهای خاصی بوده که میزان از کارافتادگی جسمی و روانی جانبازان متقاضی را مشخص می کرده و بر اساس آن جانبازان تعیین درصد می شوند و البته در کنار این مسئله، هر چند سال یکبار در آیتم های مربوط به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید بازنگری های اساسی صورت می گیرد که هیچ مشکلی پیش نیاید.

تنها کارشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران در این بازنگری ها نقش دارند ؟

اولا آیین نامه هایی که برای تعیین درصد مورد استفاده متخصصان کمیسیون پزشکی بنیاد شهید قرار می گیرد تنها بنیاد شهید مسئول تنظیم آن نیست و در واقع ستاد کل نیروهای مسلح مسئول اصلی این بازنگری ها است که با هماهنگی بنیاد شهید آیین نامه تعیین درصد مشخص می شود و به تایید هیات دولت می رسد و در نهایت آیین نامه تعیین درصد به کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید در سراسر کشور ابلاغ میشود.

آخرین مرتبه ای که آیتم‌های تعیین درصد بازنگری شده، چه زمانی بوده است؟

در واقع آخرین مرتبه ای که آیتم‌های تعیین درصد بازنگری شده مربوط به چهار سال پیش بوده یعنی در سال 89 آیین نامه جدید به ما ابلاغ شد و اخیرا هم مجدد با هماهنگی ها ستاد کل نیروهای مسلح ، بخش تخصصی آیین نامه بازنگری شده و هم اکنون نیز در حال عملیاتی شدن این بازنگی هستیم.

یعنی با ستاد کل نیروهای مسلح تعامل کافی دارید؟

بله همانطور که گفته شد آیین نامه را با هماهنگی ستاد کل تنظیم می کنیم و به تایید هیات دولت می رسانیم.

پس با این تعامل و هماهنگی که بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستادکل نیروهای مسلح وجود دارد، برخی از جانبازان معترض‌اند که کمیسیون های سپاه و سایر ارگان های نظامی جانبازی ما را احراز کرده اما بنیاد شهید و امور ایثارگران جانبازی ما را احراز نکرده است، علت این تناقض چیست؟ در این خصوص توضیح می دهید؟

اولا همانطور که قبلا گفته شد، کمیسیون های سایر ارگان های نظامی خیلی ملزم به رعایت این آیین نامه های مصوب نیستند زیرا آنها درگیر مسائل داخلی خود هستند ، دوما کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفا مکانی است که محل ورود جامعه جانبازی محسوب می شود که الان حدود 560 هزار نفر جانباز در سراسر کشور وجود دارد و برای کسی که بخواهد وارد کمیسیون بنیاد شهید شود در درجه اول باید جانبازی اش احراز شود.

خب این احراز توسط بنیاد شهید به چه صورت است؟

در بنیاد شهید به خاطر اینکه رعایت انصاف بیشتری برای جانبازن شود کمیسون به دو قسمت "احراز" و "تعیین درصد" تقسیم شده است که قسمت احراز بر عهده معاونت تعاون بنیاد شهیدو امور ایثارگران است و تعیین درصد بر عهده معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید است که در واقع کار تخصصی پزشکی ادر معاونت بهداشت و درمان انجام می شود.

در واقع روال تعیین درصد و یا تجدید نظر از معاونت تعاون بنیاد شهید شروع میشود نه معاونت بهداشت و درمان. درست است؟

بله کسی که بخواهد بیاید درخواست تعیین درصد و یا تجدید نظر بدهد ابتدا می رود در معاونت تعاون مدارک خود را تکمیل می کند و زمانی که جانبازی اش از سوی معاونت تعاون بنیاد شهید احراز شود و وقتی مدارکشان تکمیل و توسط کارشناسان تایید شد برای تعیین درصد به معاونت بهداشت درمان و کمیسیون پزشکی می آید.

زمانی هم که جانباز به معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید می آید در وهله نخست باید ببینیم این جانبازی که وارد کمیسیون میشود چه نیازی دارد .

در خصوص این نیازها بیشتر توضییح می دهید؟

ببینید ما در کشورمان میزان خدمات را از طریق درصد به جانبازان ارائه می دهیم و بالاخره یک جانبازی ممکن است یک نیاز خاصی داشته باشد که با درصدش تناسب ندارد به عنوان مثال یک جانباز 15 درصدی شاید می خواهد فرزندش معاف شود و اصلا شاید هیچ خواسته و نیاز مادی و مسکن و غیره ندارد اما خب با 15 درصد نمی شود فرزندش را معاف کرد و به درصد بالاتری نیاز است و مسلم است وقتی این بنده خدا بیاید به کمسیون پزشکی و بالای 15 درصد نشود و فرزندش را نتواند معاف کند مسلما ناراضی خواهد بود و با این گونه موارد که زیاد هم اتفاق می افتد ذهنیت ناراضی بودن جانبازان عزیز از کمیسیون پزشکی اینگونه شکل میگیرد.

یعنی می خواهید بگویید آن دسته از جانبازانی که از کمیسیون های تعیین درصد بنیاد شهید و امور ایثارگران ناراضی اند همه به این گونه است و کمیسیون بدون هیچ اشکالی فعالیت میکند؟

نه به واقع منظورم این نبود ، بگذارین بحثی را مطرح کنم سپس در این خصوص توضییح بیشتری ارائه میدهم.

بفرمایید؟

ببینید ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران هم خیلی به این مسئله که میزان خدمات باید طبق درصدها باشد معتقد نیستیم و خودمان نیز به دنبال این هستیم که خدمات به جانبازان را از درصدها تفکیک کنیم یعنی همه چیز منوط به درصد نباشد و البته این مهم باید با کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد.

به خاطر بحث بودجه می گویید؟

اصلا بودجه خیلی مهم نیست چون برخی خدمات هستند که نیازی به بودجه خاصی ندارد بلکه یک سری تسهیلاتی است که بتوانیم در اختیار ایثارگران و جانبازان عزیز بگذرایم مثل بحث معافیت خدمات سربازی فرزندان و طرح ترافیک که اصلا بودجه نمی خواهد بلکه نیاز به تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران و مجلس شورای اسلامی دارد تا چنین خدماتی از بحث تعیین درصد جدا شود و این خدمات را بسط دهیم و نیاز به مراجع جانباز برای تعیین درصد برای دریافت چنین خدماتی به حداقل برسد.

واقعا تا چه انداره امکان وقوع چنین اتفاقی است؟

بالاخره در وهله نخست باید توانایی و ظرفیت کشور درنظر گرفته شود و مجلس هر سال اینکار را انجام می دهد.

یعنی در این خصوص اتفاق خاصی رخ داده است؟

بله به ععنوان مثال در خصوص وام مسکن این اتفاق به همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رخ داده است زیرا در بحث مسکن، تا 2 سال پیش قوانین مصوب مجلس می گفت فقط به جانبازان بالای 25 درصد وام مسکن می دهند سال گذشته اعلام شد به 20 درصد هم ارائه می شود و امسال هم اعلام شد به 15 درصد هم پرداخت می شود و شاید سال آینده اعلام شود کلا درصد برای دریافت وام مسکن دخیل نباشد.

اما واقعا اعتقاد دارید برای انجام صددرصدی این طرح بیا حالا، حالا صبر کنیم؟

به هر حال در درجه نخست باید خدمات و تسهیلات رو از درصد تفکیک کنیم و خدمات را بسط دهیم و البته خیلی بستگی به امکاتات کشور دارد.

بگذریم برویم سراغ مباحث تعیین درصد، آقای دکتر عباسی در حال حاضر اگر جانبازان شهرستانی درخواست جدید تعیین درصد داشته باشند شرایط به چه صورت است ؟ این بنده های خدا باید کمافی سابق با همه سختی ها خاص خود برای حضور در کمیسیون پزشکی به تهران بیایند؟

در ابتدا می خواهم در خصوص کمیسییون پزشکی توضیحی بدهیم و آن اینکه کمیسیون بصورت متمرکز است و بدین صورت است که هر کسی که درخواست داشته باشد در هر استانی از کشور به مرکز استان مراجعه چه کمیسیون اولیه، چه مجددو وچه اعتراض، در لیست نوبت قرار می گیرند و مجددا کمیسیون برایشان تشکیل می شود.

یعنی هیچ محدودیتی در تشکیل کمیسیون مجدد برای جانبازان ندارید؟

روال این است که اگر کسی سه سال از کمیسیون قبلی خود گذشته باشد و مجددا تقاضای کمیسیون کند و حتی اگر آن سه سال تکمیل نشده باشد ولی مدارک جدید جانبازی چه از نظر احراز و چه از نظر درمانی داشته باشد می تواند تقاضای تشکیل کمیسیون دهد.

خب حالا بریم سراغ پاسخ به سوال شما، یکی از اقداماتی که در استان ها انجام میشود این است که پزشکان مشاور در استان های مختلف وظیفه دارند هر جانباز متقاضی پرونده فرد را قبل از درخواست راهنمایی کنند که به این جانباز اعلام کند که رفتن به کمیسیون فایده ای دارد یا خیر، یعنی مشاوره قبل از تشکیل کمیسیون میدهد تا از تشکیل کمیسیون های بی فایده در سطح استان ها جلوگیری شود.

وقتی در سطح استان‌ها درخواست های نهایی مشخص شد آن درخواست ها به کمیسیون پزشکی مرکز در تهران ارجاع می شود و کمیسیون مرکز بر اساس نیاز پرونده ها پزشکان، متخصصان ودبیران مجرب کمیسیون را به شهرهای گوناگون اعزام می کند در واقه چند سالی است با این اقدام از اعزام های جانبازان به تهران برای تشکیل کمیسیون جلوگیری به عمل می آید.

اینکه گفته می شود اغلب متخصصان کمیسیون پزشکی از خانواده ایثارگران هستند، صحت دارد؟

بله در خصوص اعضای کمیسیون باید بگویم اینها تقریبا همگی یا ایثارگرند یا جانبازند و یا عضوی از خانواده شهدا و ایثارگران هستند و حتی متخصصین طراز اولی که دعوت به همکاری می شوند معمولا از جنس خود ایثارگران اند و می توانند مشکلات شان را کامل درک کنند و با دقت و تمرکز بیشتری قضاوت کنند.

آقای عباسپور در خصوص آیین نامه فعلی کمیسیون تعیین درصد کمی توضییح می دهید؟

این آیین نامه ای که هم اکنون در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران لحاظ می شود، بیش از 4 هزار آیتم را در خود جای داده است یعنی از قطع بند یک انگشت گرفته تا سایر اعضای بدن در این آیین نامه لحاظ شده است.

پس جریان انتقادات وارده برخی از کارشناسان به ضعف های این آیین نامه به چه علت است؟

به جرات می توان گفت، کاملترین آیین نامه تعیین درصد نه تنها در خاورمیانه بلکه دنیا را در کشور تنظیم کرده ایم زیرا تنظیم این آیین نامه برگرفته از تمامی تجربیات همه کشور ها بوده است که به خوبی بهترین استفاده را از تجربیات آنان کرده ایم و آسیب شناسی های مناسبی هم در خصوص آیین نامه های سایر کشورها شده است.

صادقانه بگویید پس این اعتراض های جانبازان عزیز به چه علت است؟

خب به واقع باید گفت اغلب این عزیزان ، اعتراض ها به خاطر این است که بیشتر متقاضیان به خواسته های درصدی و امکانات مدنظر مورد نیاز خود نمی رسند و مسلما ناراضی خواهند بود.

یعنی ضریب اشتباهی تشخیصی پزشکان جایی ندارد؟

بالاخره اشتباهات اجتناب ناپذیر پزشکی در همه جای دنیا وجود داد و انسان هم جایز الخطاست اما باور کنید تاثیرات این اشتباهات بسیار بسیار کم است.

یعنی معتقدید احتمال دخیل شدن سلایق و نظرات شخصی متخصصان و دبیران کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در حد صفر است؟

وقتی می گوییم 4 هزار آیتم در آیین نامه لحاظ شده است معلوم است، خیلی خیلی ضریب اشتباه به حداقل می رسد البته اشتباهات پزشکی را در سراسر دنیا که امری طبیعی است را نمی توان انکار کرد اما ما برای این اشتباهات سهوی و حداقلی هم با تشکیل کمیسیون بدوی، تجدید نظر و عالی آنان را خنثی کرده ایم.

صاقانه بگویم با تمهیداتی که لحاظ شده حق جانبازان متقاضی در کمیسیون تعیین درصد با حداقل اشتباهات رعایت می شود زیرا پس از رای کمیسیون دوباره مشاوره پرونده را بررسی می کند چه بسا بوده که مشاوره به جانباز گفته مجددا تجدید نظر بده در کمیسیون پزشکی تا به حقت برسی و البته همین اتفاق هم به کرات افتاده است در مجموع با راهکارهای مختلفی سعی کرده ایم که تمامی اشتباهات را به حداقل برسانیم.

پس به خاطر به تازگی همین "کد ها" را به خود جانبازان ارائه می دهید؟

دقیقا همینطور است در گذشت کدها را به جانبازن متقاضی نمی دادیم الان برای باقی نگذاشتن هیچ ابهامی برای جانبازان عزیز، کدهای تعیین درصدشان را پس از کمیسیون به آنها اعلام می کنند یعنی بهشان گفته میشود بر اسا کدوم کد چه درصدی به آنها تعلق گرفته است و جمع کد ها تعیین درصد را تشکیل می دهد پس با این اوصاف سلیقه دیگر هیچ جایگاهی در تعیین درصد ها ندارد

پس جانبازان هیچ مشکلی در خصوص کمیسیون های تعیین درصد ندارند؟

یکسری موارد خاص وجود دارد به عنوان مثال اوایل فررودین و اردیبهشت و ماه رمضان کمیسیون تعطیل است و پیش می آید جانبازی که اسفندماه درخواست کمیسیون می دهد و از این تعطیلی هم بی خبرند و برایشان خردادماه کمیسیون تشکیل میشود برایشان ذهنیت به وجود می آید که بسیار در نوبیت ماندیم و به ما اهمیت نمی دهیم ، البته این باز از کم کاری های ما است که باید در خصوص این موراد به درستی اطلاع رسانی صورت گیرد.

قانون "ابقا" که این روزها بسیار در کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران شنیده میشود به چه صورت است؟

این قانون اصلا مربوط به چند سال اخیر نیست و به سالیان گذشته مربوط می شود و دراین خصوص است که در خصوص تعیین درصد جانبازان به هیچ عنوان به عقب برگشت نمی کنیم و هر کسی هر درصدی گرفته به هیچ وجه درصدش کم نمی شود و همیشه ما رای مان به نفع جانبازان عزیز صادر میکنیم پس ما کاهش درصد در کمیسیون پزشکی به هیچ عنوان نداریم و قانون ابقا لحاظ میشود.

آقای دکتر معاونت بهداشت بنیاد شهید و امور ایثارگران چه نوع خدمات درمانی و بهداشتی به جانبازان ارائه می دهد؟ جانبازی زیر 15 درصدی هستند که به آنها خدمات درمانی ارائه نشود؟

درمان تنها مقوله ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران است که به درصد جانبازان عزیز هیچ گونه ارتباطی ندراد و امیدواریم این گونه مسائل را بتوانیم به همه خدمات بنیاد شهید و سایر ارگان ها به جانبازان تسری بدهیم البته باید در این خصوص سایر خدمات و امکانات کشور پاسخگو باشد، در مجموع چند سالی است که درمان از یین درصد جدا شده و همه جانبازان از 5 درصد تا 70 درصد خدمات درمانی دریافت می کنند، تمام خدمات درمانی که به جانبازان 70 درصد ارائه می شود به جانبازان 5 درصد هم داده خواهد شد.

خانواده‌های این جانبازان چطور؟ خدمات درمانی دریافت می کنند؟

بله تمام فرزندان تحت تکفل و خانواده جانبازان از 5 تا 70 درصد تحت پوشش بیمه درمانی اصلی هستند یعنی خانواده 70 درصد به اندازه خانواده جانباز 5 درصد خدمات درمانی دریافت می کند.

پس جانبازای بالای 70 درصد چطور؟

اصلا در بنیاد شهید و امور ایثارگران چیزی بالاتر از جانبازان 70 درصد وجود ندارد بلکه آن کمیسیون های داخلی نیروهای مسلح هستند که از 5 تا 100 درصد، درصدهای جانبازان را محاسبه می کنند و این مسئله هیچ ارتباطی با بنیاد شهید ندارد.

در خصوص بیمه تکمیلی جانبازان و خانواده هایشان کمی توضییح می دهید؟

بله بیمه های ما به جانبازان و خانواده هایشان به دو قسمت پایه و تکمیلی است که پایه با بیمه گذاز اول است و سازمان بیمه سلامت مجری آن است و بیمه تکمیلی هم شامل بیمه ایران است که بیمه طلایی گفته می شود و فول درآمد است یعنی بیمه درمانی بدون سقف است و خدمات سرپایی، دارویی و بستری بدون سقف ارائه می دهد.

یعنی بحث داروی جانبازان هم بدون سقف است؟

بله منتها در خصوص داروی جانبازان طبق لیست دارویی کشور که توسط وزارت بهداشت تایید شده کل خدمات به صورت رایگان به جانباز و افراد تکلف آن ارائه می دهد.

یعنی جانباز و ایثارگر و خانواده اش در هر بیمارستانی که بخواهد می تواند بستری شد اعم از خصوصی و دولتی؟

بله اگر جانبازی نیازی به بستری در یکی از بیمارستان های خصوصی درجه یک تهران داشته باشد می تواند با گرفتن معرفی نامه از بیمه گر تکمیلی در آن بیمارستان بدون پرداخت هیچ هزینه ای بستری شود و تحت درمان قرار گیرد.

حتما بیماری جانباز باید مربوط به عارضه های جانبازی اش باشد تا شامل این خدمات شود؟

به هیچ هنوان اینگونه نیست و اصلا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد و خدایی ناکرده هر بیماری که جانباز داشته باشد می تواند خدمات رایگان دریافت کند زیرا درمان هیچ ربطی به عارضه جانبازی و تعیین درصد ندارد.

پس تمام خدمات درمانی جانبازان بی هزینه است؟

بله طبق تعرفه رسمی بیمه گر بیمه ایران جانبازان هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.

یعنی همه بیمارستان ها با بیمه گر تکمیلی قرار داد داردند و باید به جانبازان خدمات ارائه دهند؟

بله به جز یک یا دو بیمارستان همه بیمارستان ها و مراکز درمانی با بیمه گر تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرارداد دارند و موظف اند تا خدمات درمانی را به جامعه ایثارگران ارائه دهند.

می خواهیم به اطلاق لفظ "شهید" در بنیاد شهید و امور ایثارگران بپردازیم که برخی مواقع با حواشی روبرو می شود؟ در واقع جایگاه و تعیین کننده "شهید" فقط نزد خداوند است و برخی مواقع شاهدیم برخی جانبازانی که فوت می کنند، لفظ شهید توسط بنیاد شهید به آنها اطلاق می شود و برخی دیگر اینگونه نیست، و یا این که گفته می شود تمامی جانبازان 70 درصد تحت هر شرایطی که فوت کنند از نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران "شهید" تلقی می شوند. لطفا در این موارد توضیحاتی بفرمایید؟

امیدوارم در وهله اول خداوند به همه جانبازان عزیز با هر درصدی که هستند سلامتی عطا کنند بله جانبازان 70 درصد تحت هر شرایطی و با هر علتی که به رحمت خدا برود با لفظ "شهید" از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اطلاق می شود حتی اگر علت فوت جانباز به عوارض جانبازی مربوط نشود زیرا جانباز 70 درصد یک جورایی شهید زنده محسوب می‌شود.

در خصوص سایر جانبازان ، اوضاع به چه صورت است؟

اگر هر جانبازی از 5 تا زیر 70 درصد علت فوتش مرتبط با مجروحیتی باشد که توسط آن از سوی کمیسیون بنیاد شهید و امور ایثارگران، جانبازی اش محرز شده باشد، تحت هر شرایطی لفظ "شهید" برایش اطلاق می شود زیرا برای ما فقط علت فوت جانباز مهم است در واقع پس از درگذشت جانباز طبق کمیسیون ماده 15 بنیاد شهید، مدارک مربوط به فوت پزشکی قانون جانباز از سوی بیمارستان به مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان ها ارائه می دهد و بررسی های لازم و تخصصی از سوی بنیاد شهید انجام می گیرد.

متاسفانه از گوشه کنار شنیده می‌شود برخی مواقع بنیاد شهید و امور ایثارگران برای این بررسی هایی که شما فرمودید درخواست کابلد شکافی پیکر جانبازان را می دهد؟ اگر این مسائل درست باشد که یک فاجعه برای بنیاد شهید است؟

مطلقا خیر و به این صورت نیست زیرا طبق قانون فقط خود پزشکی قانون می تواند برای کالبدشکافی اقدام کند و هیچ نهاد دیگر چنین توانایی را ندارد و البته هر کسی که در بیمارستان فوت کند خانواده آن مرحوم در صورت تمایل می تواند درخواست کالبدشکافی به پزشکی قانونی کشور بدهد و این مسئله هیچ ارتباطی با بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد و بنیاد شهید برای بررسی های خود پرامترهای مشخص و علمی دارد که از آنان بهره می گیرد.

ادامه دارد.....

گفتگو از فرزانه غلامی تبار

ارسال نظر: