نماینده مجلس: کمیسیون انرژی سرطانزا بودن بنزین داخلی را محرز ندانست

کدخبر: 935339

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نسیم»: نمی‌توان ادعا کرد بنزین تولید داخل سرطانزا است/ تولید بنزین از طریق پتروشیمی‌ها برای مقابله با تحریم‌های احتمالی مناسب است

ابراهیم کارخانه ای، افزود: استاندارد بنزن موجود دربنزین‌ها در دهه 90 نزدیک به 10 درصد، در سال 2000 زیر 5 درصد و در حال حاضر نیز زیر یک درصد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، میزان بنزین وارداتی یورو 4 ازخارج کشور را حدود به شش میلیون لیتر در روز برشمرد و گفت: این مقدار بنزین هم با هدف امتزاج با بنزین تولید داخل و در راستای اکتان افزایی صورت می پذیرد.

کارخانه ای ، استفاده از پتانسیل پتروشیمی‌ها را با هدف تامین سوخت در زمان تشدید تحریم ها ذکر کرد و افزود: درآن ایام با تکیه بر توان داخلی و تولید سوخت مورد نیاز، با تحریم ها مقابله شد.

به گفته این نماینده مجلس، در یکسال استفاده از محصولات پتروشیمی برای تامین سوخت، 3.5 میلیون لیتر بنزین تولیدی روزانه دارای بنزن بین نیم تا 2 درصد بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، ادامه داد: در 2.5 میلیون لیتر بنزین تولیدی روزانه، در پتروشیمی ها،میزان بنزن موجود آن هم زیر پنج درصد بوده است.

کارخانه ای، با بیان اینکه در همان ایام، بنزین یورو 2 وارد کشور می شد، تصریح کرد: 3.5 میلیون لیتر بنزین تولید روزانه در قیاس با بنزین یورو 2 وارداتی ازکیفیت به مراتب بهتری برخوردار بوده است.

به گفته وی، میزان کیفیت یورو 2 وارداتی بابنزین تولید داخل برابری کرده، بنابراین نمیتوان ادعا کرد که بنزین تولید داخل سرطانزا بوده است

کارخانه ای ،بابیان اینکه بنزن موجود در بنزین یورو 2 وارداتی بین نیم تا 2 درصد بوده گفت: فقط بنزن 2.5 میلیون لیتر بنزین تولید روزانه پتروشیمی ها از بنزین یورو 2 وارداتی بیشتر بوده است.

وی، میزان بنزن موجود در بنزین یورو 4 وارداتی را زیر یک درصد عنوان کرد و افزود: بنزن بنزین تولید داخل در پالایشگاه شازند هم با بنزین یورو 4 وارداتی برابری کرده وزیر یک درصد است.

به گفته این نماینده مجلس، بنزن موجود در هشت پالایشگاه فعال در کشور بین نیم تا 2 درصد بوده ولی بیشتر بنزین تولید داخل، دارای بنزن نیم درصدی است.

کارخانه ای، بنزن را برگرفته از حلقه آروماتیک و در نتیجه سرطانزا برشمرد و افزود: این ماده سرطانزا در همه بنزین ها وجود داشته و هر چه که میزان بنزن بنزین ها کمتر باشد به مراتب میزان سرطانزایی آن نیزکاهش خواهد یافت.

وی، استاندارد کنونی بنزن در سوخت ها را زیر یک درصد ذکر کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفتگوی خود با نسیم، با اشاره به طرح موضوع سرطانزا بودن بنزین تولید پتروشیمی، زمان واردات بنزین یورو 4 را از پنج ماهه قبل دانست و تاکید کرد که کمیسیون انرژی درنشست های خود هیچگاه به این نتیجه نرسیدکه عوامل آلایندگی هوای پایتخت،مربوط به ریفرمیت بنزین پتروشیمی ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تامین سوخت پایتخت از بنزین تولید پالایشگاه شازند تاکید کرد: از زمان بهره گیری از سوخت تولیدی با کیفیت این پالایشگاه، هوای پایتخت به مراتب کمتر دچار آلایندگی شده است.

ارسال نظر: