آل‌سحاق: ارتباط دادن رشد اقتصادی کشور به توافقات ژنو یک بازی روانی است

کدخبر: 936298

رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نسیم» افزود: درحالیکه هیچگونه توافق بین‌المللی شکل نگرفته، چگونه می‌توان از تأثیر آن بر اقتصاد کشور سخن گفت

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار «نسیم» با اشاره به آمار اخیر رشد اقتصادی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، گفت: نباید رسیدن به این آمار را به عنوان خروج از رکود اقتصادی دانست زیرا زمانی از رکود خارج می‌شویم که چند فصل و بصورت مداوم رشد اقتصادی را در کشور شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: این آمار در حالی اعلام شده که مربوط به رشد اقتصادی فصل بهار سال جاری نسبت به بهار سال قبل است، در حالیکه این آمار باید به صورت سالیانه اعلام شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه آماری که عنوان شده براساس یک سری شاخص‌ خاص است، اذعان کرد: این رشد تنها نشان‌دهند بخشی از اقتصاد ایران است و نشان از بهبود وضعیت تولید، اشتغال و معیشت مردم نیست.

وی عنوان کرد: در ترکیب این آمار، وضعیت واحدهای بزرگ مانند خودروسازی و پتروشیمی رشد کرده ولی وضعیت واحدهای کوچک و متوسط بدتر شده است؛ مردم نیز به وضعیت این واحدهای کوچک می‌نگرند و با نقدینگی خود که بهتر نشده مقایسه می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند این آمار را بپذیرند.

آل اسحاق با بیان اینکه باید ادبیات اعلام این آمار بگونه‌ای باشد که وضعیت غالب جامعه را در بر بگیرد، تاکید کرد: شاخص‌های عمومی تورم شاید کاهش یافته باشد اما وضعیت معیشت مردم و سفره خانوار آنها بهبود نیافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهار نظرهای اخیر در خصوص تاثیر مذاکرات ژنو بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: ارتباط دادن رشد اقتصادی کشور به توافقات ژنو یک بازی روانی است که از سوی مدیران شکل گرفته است درحالیکه هنوز مشخص نیست سرنوشت این مذاکرات به چه شکل خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد یک معنای اقتصادی دارد و براساس شاخص‌هایی محاسبه می‌شود و نمی‌توان توقع داشت که با یک شوک روانی برگرفته از مذاکرات هسته‌ای رشد کند.

وی با تاکید براینکه این جریانات ممکن است روی تورم تاثیرگذار باشد اما روی اقتصاد بدلیل عدم تداوم نمی‌تواند موثر باشد گفت: اینکه بگوییم تمامی مشکلات ما با برداشته شدن تحریم‌ها حل می‌شود، حرفی اشتباه است، زیرا اگر این تحریم‌ها هم برداشته شود، مدیریت وضعیت کشور خودش چالشی جدی خواهد بود.

آل‌اسحاق در خاتمه اذعان کرد: ما سال‌هاست در تحریم‌ هستیم و با وجود فشارهای مالی و اقتصادی و سیاسی، توانسته‌ایم با زحمت و اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی از این تحریم‌ها سربلند خارج شویم و به‌نظر می‌رسد راه رسیدن به رشدی پایدار در اقتصاد، ادامه مسیر اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظر: