اهل سنت سیستان و بلوچستان  حوادث اخیر تروریستی علیه ناجا را محکوم کردند

کدخبر: 938283

چند حادثه غم‌انگیز علیه نیروهای ناجا آنهم در هفته منتسب به نیروی انتظامی در جنوب و برخی شهرهای مرزی سیستان و بلوچستان سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و به خصوص مردم اهل سنت ساکن در این مناطق شده است

«نسیم» سیستان و بلوچستان- جواد قنبری: حوادث تروریستی یک هفته اخیر در سیستان و بلوچستان در حالی اتفاق افتاد که همه ساله در هفته نیروی انتظامی در مناطق مختلف بلوچستان همایش‌های مختلفی برای تقدیر از نیروهای انتظامی با مشارکت مردم و به خصوص سران طوایف و علمای اهل سنت برگزار می‌شود. اما روش‌های غیر اخلاقی و غیر انسانی تروریست‌ها برای به شهادت رساندن ماموران انتظامی در حوادث اخیر بیش از پیش منجر به واکنش گروه‌های مرجع در اهل سنت بلوچستان شده است. استفاده پوششی از تلفن 110 و ترور ماموران انتظامی که برای کمک به شهروندان یکی از مناطق بلوچستان اعزام شده‌اند و یا استفاده از تله انفجاری سر راه ماموران انتظامی که وظیفه غیر نظامی داشته و تنها مامور نظم بخشی به جاده‌ها برای مسافران بوده، تداعی‌کننده اقدامی غیراخلافی و بسیار ناجوانمردانه است که افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در همین حال شهادت مظلومانه چند فرمانده ارشد انتظامی در یک سانحه هوایی که برای بررسی حوادث اخیر آنهم در فاصله زمانی بین دو عید قربان و غدیر به سیستان و بلوچستان سفر کرده بودند نیز به غم‌انگیزتر شدن هفته انتظامی در جنوب شرق افزود.

در همین حال مولوی بارانی از علمای اهل‌سنت سیستان و بلوچستان در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: شهادت افرادی که از این آب و خاک و ناموس و حیثیتمان دفاع می‌کنند چگونه قابل پذیرش است؟ نیروی انتظامی تنها حافظ سرزمینی ما نیست بلکه از حیثیت و آبروی ما نیز پاسداری می‌کند. به شهادت رساندن کسانی که حافظ حیثیت و آبروی ما هستند نه تنها شرعی نیست بلکه با هیچ اصل اخلاقی هم قابل جمع شدن نیست.

مدیر حوزه علمیه طوبی زاهدان افزود: این جنایت را کسانی انجام می‌دهند که به دنبال تخلیه عقده‌های پلید روانی خود هستند و این اقدامات به شدت از نظر علمای اهل سنت محکوم است.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر نیز در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: این نوع اقدامات تروریستی که در مرزها اتفاق می‌افتد شرعا حرام است. اسلام دین اخوت و رحمت است و ریختن خون انسان بی‌گناه حرام است و هر کسی که عقل و شعور داشته باشد این اقدامات را محکوم می‌کند.

مولوی کریم‌زایی تصریح کرد: در بلوچستان کارهای خوب عمرانی و اقتصادی در حال انجام و پیگیری است و کسانی که در آن طرف مرزها هستند نمی‌خواهند این پیشرفت‌ها بیشتر بشود.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن تسلیت شهادت ماموران انتظامی در سراوان در گفتگو با «نسیم» تاکید کرد: بازماندگان گروهک‌های تروریستی تنها توانایی کشتن تعدادی انسان آنهم در شرایط ناجوانمردانه را دارند. این افراد کاری بیشتر از این نمی‌توانند انجام دهند چون در داخل کشور طرفداری ندارند.

مولوی نذیر احمد سلامی تصریح کرد: این تروریست‌ها مزدوران آمریکا هستند و در حدی نیستند که بتوانند کاری اساسی در منطقه انجام بدهند.

همچنین امام جمعه اهل سنت سراوان، در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: متاسفانه حوادث تروریستی که هر از چندگاهی در بلوچستان اتفاق می‌افتد از آن طرف مرزها برنامه‌ریزی می‌شوند. هدف آنها ناامن جلوه دادن خاک جمهوری اسلامی به عنوان باثبات‌ترین کشور خاورمیانه است. هدف دیگری که آنها دنبال می‌کنند ایجاد فضا علیه جمهوری اسلامی برای تبلیغات منفی در رسانه‌های ضدانقلاب است.

مولوی عبدالصمد ساداتی افزود: باید برای جلوگیری از این حوادث با درایت عمل کرد و فقط به محکوم کردن خالی اکتفا نکنیم. این مسئله از جوانب مختلف باید بررسی شود و مسئولان و عقلای قوم باید سعی در از بین بردن ریشه شرارت‌ها داشته باشند.

از سوی دیگر طوایف سیستان و بلوچستان طی بیانیه‌ای بر حمایت خود ار فعالیت‌های ناجا تاکید کردند.

در بخشی از بیانیه که به امضای سران طوایف مختلف سیستان و بلوچستان رسیده، آمده است: ما طوایف استان سیستان و بلوچستان ضمن اعلام انزجار از حرکت وحشیانه تروریست‌های کوردل که منجر به شهادت عزیزانمان در منطقه سراوان شد؛ شهادت این لاله‌های خونین را که به دعوت حق لبیک گفته‌اند را به پیشگاه رهبری، ملت شریف ایران و خانواده معزز این شهیدان تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم. این بیانیه می افزاید: ما اقشار مختلف، جوانان، فرهنگیان و دانشجویان طوایف سیستان و بلوچستان با هوشیاری کامل ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی بر تمام بزرگواران که با حضور خود در صحنه‌های مختلف و دفاع از مرزهای میهن اسلامی در جهت استقرار نظم و امنیت کشور عزیزمان ایران، تلاش مستمر دارند؛ بار دیگر با تجدید بیعت با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و فرماندهی کل قوا اعلام می‌داریم پیام ما این است که: اجازه هیچگونه تجاوز به کشور عزیزمان را به دشمنان قسم خورده نظام نخواهیم داد و برای دفاع از این آرمان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. این بیانیه تصریح می کند: تمام ایرانیان عضو یک کشور بوده و گروهک تکفیری و تندرو نیز مشتی خودفروخته و مزدور ایادی استکبار هستند که با اعمال زشت و ننگین و حرکت‌های تروریستی، قصد برهم زدن نظم و امنیت جامعه و از بین بردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را دارند که این خود بزرگترین ظلم در حق مردم ولایت‌مدار استان است. در پایان این بیانیه آمده است: بدین وسیله ما طوایف استان آمادگی خود را برای حضور در عرصه‌های مختلف و همگام با نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت اعلام می‌داریم.‌ امید است روزی برسد که چهره واقعی حامیان تروریست روشن‌تر از قبل شود تا تمام تروریست‌ها و حامیان آنها بدانند صف وحدت و انسجام ملت شریف ایران ناگسستنی است و در این راه تلاش بیهوده نکنند که راه به جایی نخواهند برد؛ چرا که شهید شدن راه ماست و شهادت نعمتی است که نصیب هر شخصی نخواهد شد.

ارسال نظر: