محققان کشورمان موفق به طراحی "مدل پیش‌بینی زلزله" شدند

کدخبر: 939166

پژوهشگران دانشکده فنی دانشگاه تهران مدلی را برای پیش‌بینی زلزله عرضه کردند که در نسخه اولیه آن،‌ موفق به پیش‌بینی دو زلزله بزرگ بیش از ۷.۵ ریشتری در سراوان ایران و آوران پاکستان شده بودند

دکتر مسعود مجرب، مجری طرح در گفتگو با «نسیم»، با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی از هفت سال قبل آغاز شده است، گفت: در این مطالعات تلاش شده است تا مدلی را برای ردیابی و پیش‌بینی زلزله‌هایی با بزرگای 7.5 تا هشت ریشتر که آسیب‌زا و مخرب هستند، در میان‌مدت ارائه دهیم.

وی "دوره میان‌مدت" را یک بازه زمانی پنج ساله تعریف کرد و اظهار داشت: البته این بازه الزاماً پنج سال نیست؛ با این توضیح که بررسی‌های ما از زلزله‌های بزرگ سیستان و بلوچستان نشان داد که در سال‌های گذشته این منطقه زلزله بیش از 7.5 ریشتر را تجربه کرده بود و انتظار زلزله بزرگ را داشته‌ایم که پس از گذشت 14 ماه از مطالعات ما، زلزله سراوان (بهار 92) با بزرگای 7.8 رخ داد که خوشبختانه خسارات جانی نداشت.

مجرب با اشاره به مدل اجرا شده در این منطقه افزود: برای این منظور داده‌های زلزله‌های منطقه "مکران" استخراج و بر اساس این داده‌ها، مدل پیش‌بینی را طراحی کردیم و آنقدر این مدل را تغییر دادیم که بتوانیم 11 زلزله بزرگ رخ داده در این منطقه را پیش‌بینی کنیم و داده‌های به دست آمده نیز نشان داد که باید انتظار زلزله بزرگ دیگری را داشته باشیم.

این محقق ادامه داد: یک ماه و نیم پس از این مطالعات زلزله 7.7 منطقه "آوران" پاکستان در فاصله کمتر از 100 کیلومتر رخ داد و این نتیجه نشان داد که مدل ارائه شده قادر به ارائه اطلاعات مورد نیاز است و داده‌های به دست آمده از این مدل نشان می‌دهد که کدام منطقه در مرز هشدار زلزله قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای پیش‌بینی زلزله از دو روش " پیش نشانگرهای زیستی " و " سیستم آماری " استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این مطالعات داده‌های مورد نظر از طریق سیستم آماری به دست آمد. در این سیستم، آمار لرزه‌خیزی یعنی تعداد رخدادهای لرزه‌ای، بزرگای لرزه‌ها و تعداد پس‌لرزه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مجرب اضافه کرد: بر اساس این داده‌ها، پهنای لرزه‌خیزی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مناطقی که ناهنجاری باشد به عنوان منطقه‌ای با پتانسیل لرزه‌خیزی معرفی می‌شود.

* در صورت حمایت، می‌توان "سیستم آنلاین پیش‌بینی زلزله" را طراحی کرد

این استاد دانشگاه، داده و نقشه‌های به دست آمده از مطالعات را برای برنامه‌ریزان و مسئولان حوزه مدیریت بحران مناسب توصیف کرد و گفت: نقشه‌های به دست آمده از این مطالعات نیمی از کشور را نشان می‌دهد؛ از این رو این نقشه‌ها می‌تواند برای مسئولان مربوط برای برنامه‌ریزی مناسب باشد.

مجری طرح تحقیقاتی پیش‌بینی زمین‌لرزه، با تاکید بر لزوم حمایت از این پروژه تحقیقاتی یادآور شد: در ایتالیا سیستم منظمی بر اساس این مدل اجرایی شده است و در روسیه نیز بر این اساس، سیستمی را پیاده‌سازی کرده‌اند که کل دنیا را مونیتور می‌کند و در صورتی که از این پروژه حمایت شود، می‌توان سیستم آنلاینی را برای پیش‌بینی زلزله در کشور پیاده‌سازی کرد.

ارسال نظر: