حجت‌الله ایوبی‌: ریاست سازمان سینمایی حق بانوان است و نه بنده

کدخبر: 942087

ایوبی در اختتامیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی افزود: رقم فیلمسازان زن کشور ما عجیب و غریب است/ رضاخانی: آمار ۹۰۳ فیلمساز زن خبر از ارتش فرهنگی زنانه می‌دهد/ کریمی: برایم جای تعجب دارد بعد سالها جایزه می‌گیرم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم پایانی هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی شب گذشته و با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران در ایوانش شمس برگزار شد.

مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی در سخنانی گفت: حمایت سازمان سینمایی و شخص آقای ایوبی و همینطور آقای مسجد جامعی موجب شد که امروز اختتامیه هشتمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی و چهارمین جشنواره بین المللی را برگزار کنیم.

وجود بیش از 900 فیلم ساز زن در سینمای ایران

وی افزود: این مراسم برای تکریم زنان فیلم ساز سینمای ایران است. آمار 903 فیلم ساز زن خبر از یک ارتش فرهنگی زنانه می دهد که هرکدام از این زنان فیلم ساز تکثیر می شوند به ده ها و صدها خانواده که قرار است این مملکت را هدایت کنند.

رضاخانی ادامه داد: بیش از 80 درصد از 1170 فیلم ارسال شده به دبیرخانه جشنواره متعلق به فیلم سازان زن است. ما فقط 903 کارگردان زن در سینمای ایران داریم. بیش از 2 هزار بانو در پشت صحنه سینمای ایران فعالیت می کنند. وظیفه خود دانستیم 10 جایزه تخصصی برای زنانی که در پشت صحنه فعالیت می کنند درنظر بگیریم.

ارسال فیلم از 30 کشور جهان به جشنواره پروین اعتصامی

دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی خاطرنشان کرد: از بین 1170 فیلم ارسال شده 183 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا می کند و بیش از 30 کشور به جشنواره پروین اعتصامی فیلم ارسال کرده اند. تلاش داریم نام پروین اعتصامی را از طریق جشنواره پروین اعتصامی به بیرون از مرزها انتقال بدهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه اصلی جشنواره را حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی تقبل کردند. امشب درخواست دارم یک بار برای همیشه مسئله مالی این جشنواره حل شود. ما هرسال نباید برای تامین بودجه به مراکز مختلف مراجعه کنیم.

سید محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در سخنانی گفت: بحث زن و خانواده ظاهرا محور و اساس این جشنواره است. به عنوان یک شهروند خطاب به مجموعه فعالان فیلم ساز حوزه زنان شامل آقایان و بانوان اشاره می کنم که اگر زنان ما آن جایگاه واقعی خود را پیدا کنند آن جامعه متعالی خواهد شد.

درخشش بانوان فیلم ساز در جشنواره فیلم فجر

وی افزود: از بین بانوان فیلم ساز حاضر در مراسم امشب کارگردان هایی بودند که در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم هایی را داشتند. همینطور در جشنواره ها و فرصت های مختلف دیگر نیز این بانوان درخشش های خوبی داشتند. این نشان می دهد که ما باید درمورد نبوغ و توانمندی های زنان درنگ و تامل بیشتری بکنیم تا از آن استفاده و بهره بیشتری ببریم.

در ادامه مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز گفت: عدد و رقم فیلم سازان زن در کشور بسیار عجیب و غریب است. خیلی از کشورهای مدعی سینما تعداد کارگردانهای مرد و زن سینمای آنها به اندازه کارگردان های زن سینمای ایران نیست.

وی افزود: یکی از حرف های ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی نقش و جایگاه زن در عرصه های مختلف بویژه در عرصه فرهنگ و هنر است. بسیار علاقه داریم تا این جشنواره در کشورهای مختلف برگزار شود. یقین دارم این حرف از حرف های شیرین مردم ایران خواهد بود که زنان در ایران بزرگ و پر افتخار زنان اینگونه در عرصه های مختلف خصوصا عرصه فرهنگی حاضر هستند.

ریاست سازمان سینمایی حق بانوان است و نه بنده

ایوبی ادامه داد: ما از این لحاظ نه تنها قابل مقایسه هستیم بلکه بسیار هم جلو هستیم. زیرا حضور بانوان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بسیار با تاخیر اتفاق افتاد. این حضور قدرتمند و باشکوه در عرصه فرهنگی و بویژه سینمایی برای بنده که رئیس سازمان سینمایی هستم و باعث افتخار است. فکر می کنم که با این عدد و رقم ریاست سازمان سینمایی حق بانوان است و نه بنده.

لزوم مهربانی با فیلم سازان زن سینمای ایران

وی ادامه داد: از قوه قضائیه درخواست می کنم و دست نیاز خود را به سوی آنها دراز می کنم که کمک کنید به سینمایی که حرف های شنیدی و گفتنی فراوانی برای بیان دارد. اگر می خواهیم نشان دهیم که قرائت نظام جمهوری اسلامی قرات اسلام و ایران از حضور بانوان و زن قرائتی متفاوت با جوامع اطراف است اگر می خواهیم ثابت کنیم که بسیاری از حرف هایی که در مورد ما گفته می شود نادرست است سینما براحتی می تواند این کار را انجام بدهد. باید از این سینما حمایت کرده و به آن کمک کنیم و با آن مهربان باشیم.

دستور عاجل رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به ماجرای اصفهان

سید محسن حاجی بابائیان معاون فرهنکی قوه قضائیه در بخشی از برنامه پیرامون حوادث استان اصفهان در سخنان کوتاهی گفت: رئیس قوه قضائیه به صورت ویژه دستور رسیدگی عاجل و خارج از نوبت نسبت به این موضوع را داده اند. دادستان کل کشور و دادستان اصفهان به عنوان مدعی العموم این موضوع را دنبال می کنند.

وی افزود: تا امروز سرنخ هایی به دست آمده و برخی از افراد هم دستگیر شده اند. منتهی باتوجه به اتهام موضوع نیازمند شواهد و مدارک قطعی است پرونده در دست اقدام است که نتیجه بزودی اعلام خواهد شد. تصریح می کنم که امنیت بحث بسیار مهمی است خصوصا برای بانوان و امیدواریم که این موضوع در اصفهان و دیگر شهرها به نحوی حل شود که فضای آرامش، همدلی و مودت بیش از پیش حاکم بشود.

نادر طریقت کارگردان سینما نیز در سخنانی کوتاه گفت: زنان سرزمین خود را شیر زنانی می دانم که وقتی گرفتار فقر می شوند کیف و کفش قرمز به پا نمی کنند.

بعد از سالها جایزه گرفتن مارا متجب کرد

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما نیز که در این مراسم حضور داشت و جایزه فیلمساز زن سال را نیز گرفت، گفت: برای من جای تعجب دارد که من بعد از سالها جایزه فیلم سازی می گیرم. باید تشکر کنم از همه بانوان فیلم سازی که در طول سالها زحمت کشیدند و همچنان با ایمان به فیلم سازی اجتماعی و تعهدی که داشتند ادامه دادند.

وی افزود: پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد و بانوان فیلم ساز دیگری که برای شخص من نمونه بودند و این تعهد آنها نسبت به سینمای اجتماعی لذت بخش است.

نمی توانم نسبت به ماجرای اصفهان بی تفاوت باشم

کریمی ادامه داد: نمی توانم نسبت به ماجرای اسیدپاشی اصفهان بی تفاوت باشم. امیدوارم همانگونه که گفته شد فقط در اینکه مسبب ماجرا پیدا شود و به جزای خود برسد نباشد. جامعه ما باید آگاهی بدهد. آگاهی دادن مهمترین اتفاقی است که جامعه ما الان به آن نیاز دارد.

وی تصریح کرد: باید اگاهی بدهیم که اصلا چه اتفاقی موجب می شود زن که مادر، عشق و زیبایی است مورد همچین تهاجمی قرار بگیرد. این موضوع برای من باورپذیر نیست. جهان به ما نگاه می کند و ما نمی توانیم از آن بگذریم.

ارسال نظر: