وزیر نیرو: کسری امسال وزارت نیرو در صنعت برق ۹۶۳۰ میلیارد تومان است

کدخبر: 942222

به گفته حمید چیت‌چیان، تولید هر کیلو وات ساعت برق بدون محاسبه هزینه سوخت، ۸۵ تومان هزینه در برداشته که کل دریافتی وزارت نیرو ۴۹۴ ریال بوده و ۱۰۲ ریال نیز باید بابت سوخت داده شود

به گزارش «نسیم»، وزیر نیرو با بیان اینکه از نیروگاه‌های خصوصی برق را خریداری می‌کنیم و امسال به نیروگاه‌های خصوصی هفت تا 10 درصد پول برق خریداری‌شده را پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 25 هزار میلیارد تومان در بخش آب و برق بدهی داریم.

چیت چیان گفت: این‌وزارت‌خانه مصمم است رقابت‌های منفی استانی در بخش آب را با لحاظ کردن منافع ملی متوقف کند .

وزیر نیرو، در آیین گشایش چهاردهمین همایش سالانه مدیران ارشد صنعت آب و برق اظهار داشت: در دولت یازدهم شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز که تاکنون در کشور سابقه نداشت، آغاز به کار کرد به‌گونه‌ای که در حوضه‌های دریاچه ارومیه و زاینده‌رود این شوراها فعال شده است و به‌زودی در حوضه کرخه نیز فعال می‌شود .

وی افزود: موضوع تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی دومین کاری است که در بخش آب آغاز شده است و وزارت نیرو با سیاست‌گذاری صحیح، 600 میلیارد تومان از اعتبار خود را برای موضوع تعادل‌بخشی و بهره‌برداری از تاسیسات آب در بودجه 94 پیشنهاد کرده است که این رقم در بودجه امسال حدود 120 میلیارد تومان بوده است .

چیت چیان ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن این اقدام‌ها، 25 درصد از برداشت آب‌های زیرزمینی ازطریق چاه‌ها را کاهش دهیم .

این عضو هیات دولت همچنین با بیان آنکه هم‌اکنون هفت میلیون نفر جمعیت روستایی از نظر تامین آب وضعیت متعادل و متوازنی ندارند و در برخی روستاها وضعیت به‌گونه‌ای است که دو تا سه ماه مردم روستاها در تنگنای شدید تامین آب هستند، افزود: در برخی مناطق نیز در طول سال به‌صورت سیار (6400 روستا) و با تانکر آبر‌سانی می‌کنیم و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی با مشکل مواجه هستند .

وزیر نیرو تصریح کرد: ما آماده هستیم در سه سال کل این مشکل را رفع کنیم و برای آن برنامه داریم اما منابع دولتی محدودیت دارد اگرچه امسال برای نخستین‌بار با 200 میلیارد تومان، ردیف آب روستایی را در بودجه ایجاد کرده‌ایم .

وی همچنین با اشاره به موضوع شبکه‌های اّبیاری و زهکشی، اظهار داشت: قرار است 1.2 میلیون هکتار شبکه جدید اصلی و فرعی احداث شود و با 8.5 میلیارد دلار فاینانس برنامه‌ریزی شده است که منتظریم بانک مرکزی اقدام‌های نهایی را انجام دهد ضمن آنکه یکی از روش‌های موثر برای ایجاد اشتغال موثر، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی است .

چیت‌چیان تولید همزمان آب و برق در سواحل جنوبی برای تولید یک میلیارد مترمکعب آب را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: موضوع دیگر برای مدیریت آب، واگذاری اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهری به بخش خصوصی است که موفقیت‌های خوبی حاصل شده و تاکنون 3100 میلیارد تومان قرارداد امضا شده و هفت هزار میلیارد تومان پروژه جدید نیز آماده عقد قرارداد است .

وزیر نیرو سپس با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این وزارت‌خانه در بخش برق، گفت: زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، سه‌هزار و 800 مگاوات نیروگاه در دست احداث داشتیم درحالی که باید دست‌کم پنج‌هزار مگاوات سالانه ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه کنیم. بر این اساس، برنامه‌ریزی شده است ظرف پنج سال 33 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم که از این میزان، احداث نزدیک به 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شده است و امسال حدود 4300 مگاوات قرارداد نیز در دست انعقاد داریم .

وی در ادامه به تنگناهای اقتصادی صنعت آب و برق پرداخت و گفت: در بخش آب قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب شرب حدود 1000 تومان است که در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مشترکان دریافت می کنیم و فاصله عمیقی بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد و شرکت‌ها دچار مشکل هستند .

به‌گفته چیت چیان، تولید هر کیلووات ساعت برق نیز 85 تومان بدون سوخت هزینه دارد و کل دریافتی وزارت نیرو 494 ریال است که 102 ریال نیز باید بابت سوخت داده شود و 45 تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت دچار کمبود هستیم و این موضوع شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است .

وی تصریح کرد: با بررسی کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تایید شد که کسری وزارت نیرو 9630 میلیارد تومان در سال‌جاری فقط در بخش برق است .

ارسال نظر: