موسوی گرمارودی: صفارزاده حتی بر روشنفکران غیر اهل قبله هم موثر است

کدخبر: 942394

این شاعر با اشاره به شخصیت انسانی و ادبی صفارزاده افزود: اصولی که مرحوم صفارزاده در شعرهایشان ارائه کرده برای نسلهای آینده راهگشا است

به گزارش «نسیم»، سید علی موسوی گرمارودی، شاعر، محقق و پژوهشگر کشورمان با بیان اینکه با شخصیت انسانی و ادبی مرحوم طاهره صفارزاده آشنا بوده است، گفت: صحبت کردن درباره ایشان آسان نیست و در مصاحبه ای کوتاه نمی توان حق مطلب را ادا کرد.

وی ادامه داد: باید فرصتی پیدا کنم و بر روی آثار ایشان تحقیق و پژوهش انجام دهم. چرا که صفارزاده خود صاحب نظر بزرگ ادبی کشور است و در رابطه با آثارشان باید دقت و توجه بیشتری صورت بگیرد. اصولی که ایشان در شعرهایشان ارائه کرده اند برای نسل های آینده راهگشا است و هم به شعر و هم نظریات ایشان در باب ادبیات باید توجه بیشتری شود.

این شاعر انقلابی و آیینی کشورمان با اشاره به تفاوت های سبک ادبی و شعری فروغ فرخزاد و طاهره صفارزاده، اظهار داشت: در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چند نقد بر آثار طاهره صفارزاده در مجله «نگین» که از مجلات روشنفکری آن دوران بود نوشتم و عنوان یکی از نقدهایم هم «فروغی برتر در ادبیات ایران» بود. ایهام این عنوان به این دلیل بود که معتقدم فروغ فرخزاد شاعر خوبی است اما صفارزاده شاعری است که به لحاظ اخلاقی و آرمان های اجتماعی والاتر و غیر قابل مقایسه است.

موسوی گرمارودی تصریح کرد: صفارزاده را شاعری موثر حتی بر روشنفکران غیر اهل قبله می دانم. رد پای زبان ایشان و فنونی که در شعر اصیل به کار برده اند را می توان در آثار عده ای از شعرایی که اهل قبله هم نیستند پیدا کرد.

شاعر مجموعه شعر «خط خون» درباره دلیل کمتر دیده شدن آثار طاهره صفارزاده، خاطر نشان کرد: علت این امر این است که شعر صفارزاده فنی تر از فروغ است. شعری که فنی تر باشد، انضباط شعری اش بیشتر است و قاعدتا دایره دوست دارانش نیز کمتر می شوند. شعر «گنه کردم، گناهی پر ز لذت» را همه می فهمند، اما «کودک قرن» و «سفر سلمان» صفارزاده را شاید همه متوجه نشوند.

گفتنی است، دومین دوره کنگره علمی و ادبی طاهره صفارزاده یک شنبه 4 آبان با حضور اهالی ادبیات و رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.

ارسال نظر: