فرهنگسراهای تهران به سوگ سیدالشهدا(ع) نشستند

کدخبر: 943631

میرحسینی و عبدالحسینی، معاونین فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در نشستی رسانه‌ای، به تشریح برنامه‌های این سازمان در ایام عزاداری امام حسین(ع) پرداختند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، امروز نشست رسانه ای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با موضوع تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری پایتخت در ماه محرم، با حضور سیدغلامرضا میرحسینی معاون فرهنگی و امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان برگزار گردید.

در این نشست، میرحسینی، معاون فرهنگی سازمان گفت: با توجه به رویکردهای خود، برنامه های مختلفی را در سطح شهر اجرا می کنیم و با توجه به ویژه بودن ماه محرم و عزاداری مردم، نگاه ویژه تری به این مناسبت از طرف سازمان وجود دارد.

وی در ادامه به تشریح برنامه های این سازمان پرداخت و گفت: یکی از مهمترین برنامه های ما در این ایام، ویژه برنامه "پرده عشاق" است که با هدف تجلیل و تکریم عزیزانی که در ماه محرم در هیات ها به خدمت رسانی مشغول اند، در دهه سوم ماه محرم برگزار خواهد شد.

همچنین همایش بزرگ " نوگلان حسینی"، ویژه دانش آموزان پسر مداح و شاعر در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، ثبت نام و آزمون گرفته خواهد شد. این همایش در ماه صفر برگزار می شود و از برگزیدگان این همایش با جوایزی از قبیل هزینه سفر حج عمره و زیارت عتبات عالیات قدردانی خواهد شد.

مجالس "تعزیه خوانی" در پنج فرهنگسرای خاوران، ارسباران، شفق و رازی در دهه اول محرم و در فرهنگسرای هنگام در دهه دوم محرم برپا خواهد شد.

میرحسینی در تشریح برنامه ها ادامه داد: برنامه " بر آستان اشک" با حضور شاعران آئینی در دهه دوم محرم و در فرهنگسرای اندیشه برگزار می گردد. همچنین مراسم "کربلا خوانی" در دهه اول محرم، هر شب تا عاشورا در فرهنگسرای شهر برپاست که در آنجا روایت حرکت عظیم کاروان حسینی از مدینه تا عاشورا هر شب توسط راوی با استفاده از افکت های موسیقی و طراحی صحنه اجرا می شود.

یکی دیگر از برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران " طرح تلاوت قرآن کریم" است که کارتی برای شهروندان تهیه شده که با ثبت نام و تهیه آن کارت، آدرس یک صفحه از قرآن را دریافت کرده و موظف می شوند که آن یک صفحه را به نیت سلامتی امام زمان(عج) در شب عاشورا تلاوت کنند.

در ادامه عبدالحسینی، معاون هنری شهرداری تهران به تشریح برنامه های سازمان پرداخت و گفت: با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی به ریاست هنری این سازمان و رویکرد حرفه ای و تخصصی ایشان در سازمان، برنامه های کاملا تخصصی و مناسبی در این ایام تدارک دیده شده است. نمایشگاه تصویرسازی " دشت گریان " با حضور بیش از 30 هنرمند تصویرگر از دوم آبان در نگارخانه لاله افتتاح و تا 28 آبان ماه ادامه دارد.

همچنین نمایشگاه " عکس عاشورایی" در دو بخش تصاویری از مراسم های عزاداری در دوران قاجار و در بخش دیگر، تصاویری از چندین دوره جشنواره عکس عاشورایی، در مزه عکس تهران برپا خواهد شد که این نمایشگاه تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

عبدالحسینی ادامه داد: در زیرگذر چهارراه ولیعصر نیز تصاویری از "کتیبه های عاشورایی" استاد شیرازی که در موزه ها نگهداری و نمایش داده می شد، قرار شده تا پایان عاشورا در زیرگذر چهارراه ولیعصر نمایش داده شود. این کتیبه ها با تاکید بر مباحث هویتی و سبک عزاداری مردم به نمایش گذاشته می شود.

در دهه سوم ماه محرم، از مجلدی با محتوای سه نمایش نامه به نویسندگی محمدرضا کوهستانی رونمایی خواهد شد. همچنین در این ایام از کتاب " از سنگ ناله خیزد" که گزیده ای از غزلیات عاشورایی است ، توسط مصطفی فاطمیان و به مقدمه مجاهدی و محمدرضا سنگری رونمایی خواهد شد.

آلبوم موسیقی " دوشنبه کربلاست" با صدای " دولت مند خالف"، خواننده تاجیکی و با اشعاری از حافظ ، بیدل و... رونمایی می شود. گفتنی است این آلبوم در مرحله میکس نهایی قرار دارد.

به مناسبت اربعین حسینی نیز، نمایشگاه عکسی از آثار زنده روح کرمانی، سعید محمودی، حسن غفاری و دیگر عکاسان که اربعین گذشته در کربلا از مراسم راهپیمایی اربعین، عکاسی کرده بودند، برای اولین بار رونمایی می شود. همچنین برنامه " روز چهلم" که کاری ترکیبی در حوزه ادبیات، تئاتر، فیلم، سینما و هنرهای تجسمی است، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر: