آمریکا ادامه فعالیت شش هزار ماشین سانتریفیوژ در ایران را پذیرفت

کدخبر: 945639

به گزارش "ایران هسته‌ای"، این امر از دید کارشناسان یعنی اینکه آمریکا متناوباً دیدگاه خود درباره تعداد ماشین‌های مجاز را تعدیل کرده و این امر می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد/ تیم ایرانی نباید تصور کند عدد اعلام شده، عدد آخر است

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه تحلیلی ایران هسته ای ، برخی منابع به «ایران هسته ای» گفتند هنوز درباره ظرفیت غنی سازی میان ایران و 1+5 توافقی انجام نشده است اما دولت امریکا اعلام کرده آماده است 6000 ماشین سانتریفیوژ را در ایران بپذیرد.

در حالی که کمتر از 3 هفته به پایان مهلت مذاکرات ایران و 1+5 باقی مانده، ایران و این گروه هنوز نتوانسته اند دیدگاه خود درباره تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می تواند در طول گام نهایی حفظ کند را بر هم منطبق کنند.

این موضوع، به همراه مسئله جدول زمانی تعلیق و لغو تحریم ها، مهم ترین موضوع باقی مانده در مذاکرات است.

ایران هم اکنون 9600 ماشین سانتریفیوژ فعال دارد و خواهان آن است که کل این تعداد را در طول گام نهایی حفظ کند.

تعداد کل ماشین های نصب شده ایران و در فردو نطنز 21000 ماشین است.

همه این ماشین ها از نوع اول ( IR-1 ) هستند و اورانیوم را حداکثر تا 5 درصد اورانیوم 235 غنی می کنند.

دولت امریکا از ابتدای مذاکرات بر سر توافق جامع تا کنون بارها موضع خود را درباره تعداد سانتریفیوژها تغییر داده است. امریکایی ها در اوایل مذاکرات اعلام کردند فقط می توانند فعالیت 500 ماشین را در ایران بپذیرند. بعد این عدد به 1500، 4500 و نهایتا 6000 ماشین تغییر یافت.

این امر از دید کارشناسان نشان دهنده این است که دولت امریکا متناوبا دیدگاه خود درباره تعداد ماشین های مجاز را تعدیل کرده و این امر می تواند همچنان ادامه داشته باشد، بنابراین تیم مذاکره کننده ایران نباید هرگز تصور کند عدد اعلام شده، عدد آخر است.

همین باعث شده، برخی موضوع را اینگونه جمع بندی کنند که مسئله تعداد ماشین ها دیگر یک مانع عمده بر سر راه توافق جامعع محسوب نمی شود و مشکل اصلی بر سر تحریم هاست.

لازم است یادآوری شود تیم مذاکره کننده متعهد است درباره ظرفیت غنی سازی به خط قرمزی پای بند باشد که می گوید تنها عاملی که ظرفیت غنی سازی ایران را تعیین می کند نیاز ایران است.

ارسال نظر: