شدیدترین افت قیمت نفت در یکسال اخیر رقم خورد

کدخبر: 946162

گزارش «نسیم» حاکی است کاهش۱.۹۷ دلاری قیمت سبد نفتی اوپک با احتساب فروش هر بشکه به ازای ۷۸.۶۷ دلار، نسبت به بالاترین قیمت آن در این سال، از کاهش ۳۲ دلاری در هر بشکه حکایت دارد

به گزارش «نسیم»، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، درآخرین گزارش خود اعلام کرده که هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز سه شنبه با کاهش 1.97 دلاری نسبت به روز پیش از آن به قیمت78.67 دلار معامله شده است.

افت کم سابقه قیمت سبد نفتی نفت این سازمان تا این حد، برای اولین بار است که در سال جاری میلادی جاری رخداده و برخی از اعضای خود را شوکه کرده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از " نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است ".

افت 1.97 دلاری قیمت سبد نفتی اوپک با احتساب فروش هر بشکه به ازای 78.67 دلار، نسبت به بالاترین قیمت آن در این سال، حاکی ازکاهش 32 دلاری در هر بشکه از سبد نفت خام این سازمان است.

از قرار معلوم، سبد نفتی اوپک روز دوشنبه با کاهش یک دلار و 33 سنتی نسبت به روز جمعه به قیمت 80 دلار و64 سنت مورد معامله قرار گرفته، هر چند سبد نفتی اوپک در روز جمعه 81 دلار و 945 سنت بوده است.

بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک مربوط به روز 19 ژوئن آنهم با قیمتی برابر با 110 دلار و 26 سنت بوده است.

افت شدید قیمت نفت در بازارهای بین المللی در ماههای اخیر، بازار اظهار نظر پیرامون عرضه و تولید این کالای استراتژیک را به شدت گرم کرده و هریک از نگاه خود به این بازار نگاه می کنند.

عده ای بر این نقطه نظر خویش پای می فشارند که قیمت جهانی نفت بزودی به روزهای اوج خود باز می گردد و جای نگرانی نیست.

به گزارش نسیم، عده ای دیگر اما با نگاهی نگران، بازگرداندن سهم کشور از بازار صادرات نفت را دارای رجحان بیشتری نسبت به افزایش قیمت قلمداد کرده اند.

یک عضو کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در فصل سرما قیمت نفت متعادل خواهد شد پیش بینی کرد که قیمت فعلی نفت، کف قیمت بوده و از ۸۰ دلار کمتر نخواهد شد و افزود که قیمت به مرز صد دلار هم خواهد رسید.

محمد قسیم عثمانی،‌ با یادآوری نوسانات اخیر قیمت نفت گفته که دلایل سیاسی کاهش قیمت نفت بر دلایل اقتصادی آن سنگینی می کند: " عربستان و آمریکا پیش از فصل سرما قیمت نفت را با افزایش عرضه پایین آوردند تا در فصل سرما و با افزایش تقاضا به قیمت قبل برسد و بیش از آن افزایش نیابد " .

به گفته وی، تنها راه افزایش قیمت نفت ،کاهش سهمیه اوپک بوده که کاهش سهمیه ها به شرطی که روی کاغذ نباشد و به آن عمل شود ، قیمت ها را افزایش خواهد داد .

از دیگر سو، عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه بازگرداندن سهم کشور از بازار صادرات نفت به روال گذشته بر موضوع افزایش قیمت اولویت دارد،‌ گفته که فارغ از افزایش قیمت بهتر است اعضای اوپک به یک اجماعی در تثبیت سهمیه ها برسند .

روبرت بگلریان، بر ضرورت برگزاری نشست اضطراری اوپک تاکید کرده و با بیان اینکه گذشته از تاثیر فصل در تعیین قیمت متغیرهای سیاسی هم موثر است،‌ پیش بینی کرد که قیمت نفت در محدوده 90 دلار به پایین در نوسان باشد.

نماینده مردم ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه سهم اوپک در عرضه جهانی بیشتر از 30 درصد نیست،‌ گفت: برخی از کشورها از جمله عربستان سعی می کند از نفت در جهت اهداف سیاسی خود استفاده کنند از این رو در میان تمام این عوامل تلاش کردند با تولید مازاد خود نقش ایران را تضعیف کنند .

وی با بیان اینکه برگزاری نشست اضطراری اوپک لازم است و بهانه ای برای دیپلماسی جمعی خواهد بود با تاکید بر اینکه ‌سهم ایران در نشست آتی باید بتواند با چانه زنی میزان تولید عربستان را تعدیل کند، گفت:‌باید ایران تلاش کند وحدت مجددی در اوپک ایجاد کندتا بازار نفت به ثبات قیمت برسد .

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عربستان با داشتن بازار صادراتی پنج میلیون بشکه ای، کشوری قدرتمندی در اوپک است که با کاهش بیش از حد قیمت به بازار لطمه خواهد زد، افزود: بازگرداندن سهم کشور از بازار صادرات نفت به روال گذشته بر افزایش قیمت اولویت دارد .

صرفنظر از پافشاری بر درستی کدامیک از اظهارات فوق، تحلیلگران به نشست آینده این سازمان در اواخر این ماه چشم دوخته‌ و پیش بینی کرده اند که سقف تولید نفت اوپک کاهش نیابد .

اتفاقی که در صورت تحقق آن منافع برخی از کشورهایی که اقتصاد آنها با جدیت بیشتری به نفت گره خورده دچار فرازو فرودهای جدی خواهد شد.

از قرار معلوم، سهم نفت در اقتصاد برخی از کشورهای عضو اوپک از 50 درصد هم فراتر رفته و همین امر دولت مردان این کشورها را به شدت نگران ساخته است.

چنانچه رهیافت نشست آتی اعضای اوپک، به کاهش میزان تولیدات اوپک منتهی نشود، کسری بوجه جدی مقابل برنامه های توسعه ای برخی از کشورهای اعضای اوپک خودنمایی خواهد کرد .

تحلیلگران نفتی، از مدتها قبل نسخه اجرای دیپلماسی موثر را برای وزرای نفت کشور متبوع خود پیچیده اند اما به نظر می رسد وزرای این کشورها هنوز احساس خطر جدی از بابت افت شدید قیمت نفت نکرده اند.

تحلیل آنها هم طبیعی بودن بخشی از فعل و انفعالات بازار نفت از جمله افت قیمت جهانی نفت بوده که با سرد شدن هوا سیر نزولی نفت، از نگاه آنها صعودی خواهد شد.

بیم آن میرود که در صورت محقق نشدن این نظریه، اقتصاد اعضای سازمان اوپک با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کند، چرا که اتصال عمیقی میان اقتصاد آنها و فروش نفت به وجود آمده است .

ارسال نظر: