رئیس مرکز ناباروری رویش: رشد ناباروری در ایران بیش از میانگین جهانی است

کدخبر: 946478

حمید چوبینه با بیان اینکه بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: طی ۱.۵ سال گذشته بیش از سه هزار زوج برای درمان ناباروری به مرکز رویش مراجعه کردند که ۳۰۰ زوج فرزنددار شده‌اند

حمید چوبینه در گفتگو با «نسیم»، اظهار داشت: بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که متاسفانه این رقم سالانه بیش از 17 درصد در کشور افزایش و نسبت به میانگین جهانی رشد ناباروری که 12 تا 15 درصد گزارش شده، بیشتر است.

وی عواملی همچون افزایش سن ازدواج به ویژه در خانم‌ها، استرس و تغذیه نامناسب را در رشد ناباروری درجامعه موثر دانست و گفت: ذخیره تخمدانی در زنان محدود است و با افزایش سن خانم ها برای ازدواج، قابلیت و کیفیت تخمک‌ها برای بارور شدن کاهش می‌یابد. همچنین پارازیت و استفاده نامناسب و بیش از حد از رایانه، گوشی تلفن همراه و تبلت در نابارور ی بسیار موثر است.

رئیس مرکز ناباروری رویش هلال احمر تاکید کرد: این موضوع به صورت ویژه در اقایان محسوس تر بوده و نازایی و عقیم شدن آنها را در به همراه دارد.

چوبینه عنوان داشت: به لحاظ فیزیکی و مکانی ظرفیت ارائه خدمات درمانی برای 40 زوج که برای نخستین بار جهت درمان ناباروی مراجعه کرده‌اند در مرکز رویش وجود دارد و میزان ارائه خدمات درمانی به زوج های ناباروری بستگی به ظرفیت فیزیکی و مکانی همچنین تعداد دفعات مراجعین جهت درمان ناباروری دارد.

به گفته این پزشک خوشبختانه برای یک نوبت درمان موفقیت بیش از 33 درصد وجود دارد البته میزان موفقیت جهت بارور شدن زوجین به ادامه سیکل درمان بستگی دارد.

رئیس مرکز ناباروری رویش اظهارداشت: با توجه به اینکه هزینه های ناباروری در کشور زیاد است، به صورت جدی پیگیر تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروری توسط شرکت های بیمه گذار هستیم.

پارازیت؛ سایه موج ناباروری بر نسل‌های جدید

وی اظهارداشت: امواج مغناطیسی تاثیر زیادی بر سلامتی افراد دارد و تکنولوژی علی رغم محاسن آن جهت تسهیل زندگی در عصر حاضر، زندگی افراد را به مخاطره انداخته است که متاسفانه بسیاری از خانواده ها از این موضوع آگاهی کامل ندارند

چوبینه به خانواده ها توصیه کرد که مراقب نحوه استفاده از وسایل مغناطیسی و مدت زمان آن برای فرزندان خود باشند و هشدارهای لازم را به آنها ارائه کنند.

رئیس مرکز ناباروری رویش با اشاره به ضرورت ارتقاء اطلاع رسانی ها در این زمینه گفت: ذخیره جنسی در آقایان در کیسه بیضه قرار گرفته که خارج از بدن بوده و دمای آن از سایر نقاط درونی بدن کمتر است و متاسفانه اکثر آقایان در زمان استفاده از لب تاب و تب لت آن را بر روی پای خود قرار داده که حرارت ناشی از دستگاه بر دمای کیسه بیضه اثر گذاشته و سلامت دخیره های جنسی را به مخاطره می اندازد.

*آموزش شغلی جهت جلوگیری از ناباروری ضرورت دارد

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی باید بهینه و به اندازه باشد، گفت: آموزش شغلی برای آقایان جهت جلوگیری از ناباروری ضرورت دارد.

چوبینه افزود:مشاغلی همچون نانوایی، جوشکاری به دلیل حرارت بیش از حد موجود، ناباروری مردان را محتمل تر می کند و یا دندانپزشک به دلیل حضور دراز مدت بر صندلی یا کسانی که در رادیولوژی فعالیت دارند احتمال ناباروری بیشتری در آنها وجود دارد.

رئیس مرکز ناباروری رویش با بیان اینکه بیش از 80 در صد افراد نابارور را با استفاده از سلول‌های خودشان بارور می کنیم، اضافه کرد: بسیاری از زوجنین نیز با اهدای تخمک و جنین درمان می شوند و این مساله موید درمان اکثر ناباروری ها در کشور است .

به گفته وی طی 1.5 سال گذشته بیش از 3000 زوج برای درمان ناباروری به این محل مراجعه و از 300 زوجی که وارد پروسه درمان شده، فرزنددار شده اند.

چوبینه به چندقلویی زایی در افراد نابارور اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه تعداد جنین منتقل شده دو تا سه عدد است گاهی همه این ها با هم رشد کرده و بزرگ می شوند لذا چند قلو زایی در اینها محتملتر از سایر زوج ها است.

رئیس مرکز ناباروری رویش میزان ناباروری در ایران بین زنان و مردان یکسان اعلام کرد و افزود: 40 درصد ناباروری ها مربوط به خانم‌ها، 40 درصد مربوط به آقایان و 20 درصد علت نامعلوم و یا مشترک دارد.

وی در پایان با بیان اینکه مراجعه بیماران خارجی به مرکز رویش جهت باروری افزایش یافته، خاطر نشان کرد: این موضوع موید کیفیت کار، برند معتبر هلال احمر و هزینه های درمان مناسب است.

ارسال نظر: