حسام‌الدین آشنا از غرفه «نسیم» در نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد

کدخبر: 946810

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در گفتگو با «نسیم» تاکید کرد: نوشته من درباره رای اعتماد مجلس به نیلی توهین نبود، نگرانی فعالان اجتماعی، سیاسی و کسانی است که دلسوز نهاد مجلس و نمایندگان مجلس هستند

به گزارش «نسیم»، حسام الدین آشنا در غرفه «نسیم» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای معین عنوان کرده‌اند که نجفی و عارف باید بحث وزارت علوم را از روحانی بپذیرند گفت: گزینه‌های متفاوتی نسبت به وزارت علوم وجود دارد که در این زمینه چهار حالت متصور است. یک حالت اینکه رئیس جمهور می خواهد اما گزینه های مدنظر ایشان نمی‌خواهند وزیر شوند. یک حالت دیگر این است که گزینه‌هایی می‌خواهند وزیر شوند اما رئیس‌جمهور نمی‌خواهد. حالت سوم اینکه نه گزینه‌ها و نه رئیس‌جمهور میلی نسبت به وزارت ندارند و اما حالت چهارم این است که هم گزینه‌ها هم رئیس جمهور تمایل دارند و صرفا این گروه شانس معرفی شدن از سوی رئیس جمهور برای وزارت علوم را دارند. مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در موضوع رای اعتماد آقای نیلی احمد آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در مجلس نمایندگان از اظهارات جنابعالی اظهار دلخوری کردند عنوان کرد: چیزی که مشخص است، در آن نوشته من نه قصد اهانت وجود داشت و نه اهانتی بود بلکه یک تحلیلی از معنای رای دادن و نیز معنای رای ندادن و یا اظهار نگرانی نسبت به روندی که برخی نمایندگان مجلس در مورد گزینه های پیشنهادی دولت لوایح و مواضع دولت دارند بود. وی افزود: این اظهار نگرانی درست است که به قلم من جاری شده اما در میان خیلی از افراد جامعه اعم از فعالان اجتماعی و سیاسی و کسانی که دلسوز نهاد مجلس و نمایندگان مجلس هستند وجود داشته و دارد. آشنا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «نسیم» مبنی بر بحث های مطرح شده در مورد ارسال اورانیوم غنی شده ایران در روسیه بیان کرد: این بحث‌ها جدید نیستند و اگر به سابقه مباحث رجوع کنیم می‌بینیم که در دولت قبل هم این پیشنهادات شده بود و مراحل زیادی از این بحث ها جلو رفته بود و توافقات در زمینه میزان چگونگی امکان و عدم امکان این مواد غنی شده وجود داشت، منتهی در مذاکرات هسته‌ای راجع به پیشنهادات مطرح شده صحبت نمی‌کنیم بلکه باید درباره توافاقات صحبت کنیم و الا انواع پیشنهادها از سوی دو طرف مطرح می شود. وی افزود: کیفیت بالای مذاکرات ناشی از تنوع راه‌حل ‌هایی است که دو طرف برای اطمینان‌سازی و حل مساله مطرح می‌کنند، بنابراین اگر این تنوع وجود نداشت لزومی به طول کشیدن مذاکرات وجود نداشت. مجموع این مذاکرات انجام شده ما را به این نتیجه می‌رساند که در فرصت انجام شده دو طرف بیشترین تلاش را برای امتیازگیری متقابل و امتیاز ندادن متقابل خرج می‌کنند. لذا حمایت از تیم هسته‌ای و فشار روی تیم متقابل راه‌حلی معقول برای همه کشورهاست. مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی عقیده دارند توافق حاصل شده باید به تایید مجلس برسد بر این اساس آیا دولت توافقنامه نهایی را برای اخذ نظر مجلس به آن ارجاع می‌دهد یا خیر گفت: مساله مذاکرات هسته‌ای چیزی است که در سطح کلان نظام مطرح می‌شود. در سطح کلان نظام هرچه مصلحت دیده شود همان انجام می شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت خارجه است. بنابر این وقتی ما در این سطح داریم صحبت می‌کنیم و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد و یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه ها و نه در حد دلواپسان است، بلکه در حد کسانی است که هدایت طراحی مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند. وی در پایان در پاسخ به این سوال که این موارد برگرفته از اصل 77 قانون اساسی که تاکید دارد تمام تحولات بین‌المللی باید در مجلس رای‌‎گیری و به تصویب برسد گفت: ذیل این مباحث، موضوعات دیگری هم وجود دارد که آیا هر تعهد بین‌المللی اینگونه است یا کنوانسیون‌ها هم اینگونه هستند. این بحث‌ها راجع به کنوانسین‌ها است وگرنه آیا هر توافقی که ایران ببندد باید به مجلس بیاید؟ بنابراین نباید سطح این مباحث را پایین آورد.

ارسال نظر: