قائم‌مقام خانه کشاورز: برداشت غلط از "نکاشت" سوتفاهم‌هایی را در جامعه کشاورزی به وجود آورده

کدخبر: 946905

عنایت‌الله بیابانی در گفتگو با «نسیم» افزود: دولت قصد خرید زمین مردم یا اجبار آنها برای فروش زمین را ندارد، بلکه به دنبال اجرای طرحی در جهت منافع ملی است

عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفتگو با «نسیم» در خصوص طرح نکاشت اظهار کرد: در حال حاضر برداشت ناصحیحی از طرح نکاشت صورت گرفته است و تعریف صحیح آن به خوبی ارائه نمی شود.

وی افزود: این برداشت ناصحیح ناشی از فهم غلط عده ای از دوستان نسبت به این طرح حوزه کشاورزی مانند آقای رجایی است که مواضع سویی را علیه این طرح به وجود آورده است.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در تعریف خود از طرح نکاشت گفت: طرح نکاشت در واقع طرحی برای جایگزین کردن کشت های آب بر است که با توجه به مشکل کم آبی در کشور مطرح شده است.

بیایبانی به چند شغله بودن اکثر کشاورزان اشاره کرد و گفت: همه کشاورزان ما یک بعدی نیستند که به طور مثال تنها گندم بکارند، بلکه عده ای از آن ها در کنار کشاورزی باغدار هستند، دامداری می کنند و یا در حوزه کشاورزی مزارع مختلفی دارند.

وی ادامه داد: در طرح نکاشت دولت به ازای درآمدهایی که کشاورزان از کشت های آب بر دارند با توجه به هزینه هیا گزاف آب مبالغی را به کشاورزان پرداخت می کند تا آن ها کشاورزی نکنند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز گفت: متاسفانه چون این مسئله یک اصطلاح جدیدی به نام نکاشت را وارد کشاورزی کشور کرده است حتی برخی از کارشناسان هم نتوانسته اند آن را به خوبی در جامعه کشاورزی کشور تبیین کنند.

بیابانی با بیان این مطلب که " دولت نه زمین مردم را می تواند بخرد و نه مردم اجبار دارند زمین را بفروشند " بیان کرد: دولت قصد خرید زمین مردم یا اجبار آن ها برای فروش زمین را ندارد بلکه به دنبال اجرای طرحی در جهت منافع ملی است می خواهد کشتی را جایگزین کشت دیگری کند.

وی عنوان کرد: به طور مثال وقتی برنج را در استان گیلان و مازندران داریم باید طرحی بجایگزین کشت برنج اصفهان وشیراز و خوزستان شود که مشکل بی آبی این مناطق را حل کند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با اشاره به قیمت آب در دنیا گفت: آب در دنیا یک قیمتی دارد که از نظر تولید جهانی تولیدی که ما می کنیم با قیمت جهانی تطابق ندارد و ما باید اصول کشاورزی خود را تغییر دهیم که جمع آوری چاههای بی مجوز یکی از همین اقدامات است.

بیابانی با انتقاد از مجوز اعطای چاه در سال های اخیر به بخش کشاورزی تصریح کرد: باید مجوز بی رویه احداث چاه و حرف های غیر کارشناسی در حوزه کشاورزی را محدود کرد و این درست نیست که هرکس در در هرجایی که دلش خواست چاه بزند و کشت کند.

وی بی برنامگی را مشکل اصلی کشاورزی کشور دانست و به نسیم خاطرنشان کرد: بی برنامگی مشکل اصلی کشاورزی کشور است به شکلی که در همان سال هایی که مجوز اعظای چاه داده می شد، 40 میلیون دلار واردات محصولات کشاورزی داشتیم.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز به لزوم ایجاد آمایش سرزمینی برای کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: باید با ایجاد آمایش سرزمینی برای کشاورزی کشور اولویت بندی کنیم تا آب که حیات کشور را تحت تاثیر قرار داده است به هدر نرود.

بیابانی استفاده از کشت های گلخانه ای جایگزین مناسبی برای کشت های آب بر دانست و اضافه کرد: برداشت به صورت گلخانه از مزارع با لحاظ کردن علوم کشاورزی بسیار بیشتر خواهد بود به شکلی که می توان بسیاری از کشت های آب بر را کنار گذاشت.

وی افزود: در زمینه صیفی جات و محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار این نوع طریقه کشات بسیار می تواند راهگشا باشد.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در پایان گفت: متسافنه در زمینه نکاشت سو تفاهم هایی در جامعه کشاورز به وجود آمده است وب رداشت های صورت گرفته غلط است که باید اصلاح شود.

ارسال نظر: