معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی: مهاجرت کشاورزان بزرگترین آسیب طرح "نکاشت" است 

کدخبر: 948512

محمدرضا جهانسوز در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: با توجه به احتمال مهاجرت کشاورزان منطقه ارومیه علاوه بر تبعات غذایی، وجود قومیت‌های مختلف تبعات سیاسی مختلفی نیز برای کشور به وجود می‌آورد

واکنش ها به اجرای طرح نکاشت هنوز ادامه دارد. پس از اینکه دولت اعلام کرد برای عبوراز بحران آب قرار است طرحی با عنوان "نکاشت" را اجرایی کند، واکنش های زیادی از سوی اهالی کشاورزی دیده شد. محمدرضا جهانسوز معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی یکی از همین منتقدان است. او که در گذشته معاون وزیر بوده حالا در کسوت یک کارشناس اقتصاد کشاورزی و رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی کشور سخن میگوید. او در گفتگو با «نسیم» در خصوص طرح نکاشت معتقد است: کشور ما به طور کلی در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و این مسئله در قرار گرفتن ما در بحران سنگین آب تاثیر مستقیمی دارد. وی با اشاره به افت منابع آب زیرزمینی در کشور بیان کرد: در تعداد از استان های کشور چاههای غیر مجاز زده شده است و در حال حاضر منابع آب زیر زمینی ما رو به افول بوده و 70 درصد از دشت های کشور ما ممنوعه است.

معاون زراعت وزیر سابق جهاد کشاورزی میگوید: بسیاری از برکه ها و دریاچه های ما در حال خشک شدن است که علاوه بر دریاچه ارومیه رودخانه جازموریان هم وضعیت مناسبی را ندارد.

تا سال 2080 تولیدات کشاورزی ما به نصف می رسد

جهانسوز به آمارهای جهانی در خصوص احتمال افت تولید محصولات کشاورزی در کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به گرم شدن زمین طی سال های آتی آمارهای جهانی نشان می دهد که تا 2080 بین 15 تا 50 درصد از تولیدات گیاهی ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: این آمار تکان دهنده نشان می دهد که کشور ما برای محصولات کشاورزی خود باید از هم اکنون برنامه ریزی کند تا نسل های آینده متضرر نشوند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با بیان اینکه " کشاورزی کشور باید اقتصادی شود "عنوان کرد: باید با مصرف کمتر آب بازده کشاورزی خود را بالا ببریم و در عین حال سطح درآمد کشاورزان حفظ شده و یا حتی افزایش پیدا کند.

لزوم ایجاد فناوری‌های برتر در حوزه کشاورزی

جهانسوز در تشریح روش های جدید برای افزایش بازدهی محصولات کشاورزی در کشور به نسیم گفت: کاشت گیاهان گلخانه ای چیزی حدود 17 برابر آمار مصرف آب در کشور را کاهش می دهد و یا استفاده از آبیاری قطره ای طبق آمار حتی تا میزان 95 درصد هم در مصرف آب صرفه جویی کرده است.

وی به آمار وزرات نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره و بیان کرد: طبق وزارت نیرو راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی کشور تنها 32 درصد است و طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی هم این میزان به عنوان 40 درصد گزارش شده که رقم بسیار پایینی است.

مهاجرت کشاورزان در صورت اجرای طرح

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی به طرح " نکاشت " اشاره کرد و گفت: وقتی طرح نکاشت مطرح می شود تا مسئله در کنار آن به وجود می آید اولین مسئله بی مصرف ماندن زمین است که می تواند بسیار آسیب زننده باشد.

جهانسوز افزود: مسئله دیگر تزریق پول به کشاورزان است که ممکن است به مهاجرت آن ها به حاشیه شهرها بینجامد و البته دولت توانایی پرداخت پول به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه را ندارد.

وی ادامه داد: طراحان طرح نکاشت در خصوص فوج جمعیت روستایی که به شهرها مهاجرت می کنند و تبعات مختلفی برای جامعه دارد چه پاسخی را دارند؟

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی پرداختن مستقل به طرح نکاشت را یک اشتباه مهم دانست و گفت: طرح نکاشت در کشاورزی تعریف شده است اما پرداختن مستقل به آن بسیار خطرناک است.

طرح نکاشت تنها راه حل نیست

جهانسوز اضافه کرد: در کشاورزی هر چیزی باید در چرخه سیستماتیک خودش تعریف شود و نکاشت هم از این قاعده مستثنی نیست در واقع بحث اصلی این است که نکاشت یکی از راه حل هاست نه تنها راه حل موجود.

وی با اشاره به لزوم به کارگیری کشاورزی تلفیقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئله مهم کشاورزی تلفیقی است که فشار را از روی سفره های زیر زمینی آب کشور بر می دارد و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

تبعات سیاسی امنیتی نکاشت

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی به تبعات سیاسی و امنیت غذایی اجرایی کردن طرح نکاشت اشاره کرد و به نسیم گفت: با توجه به احتمال مهاجرت کشاورزان منطقه ارومیه علاوه بر تبعات غذایی، وجود قومیت های مختلف تبعات سیاسی مختلفی نیز برای کشور به وجود می آورد.

جهانسوز جایگزینی اصلاح الگوی کشت به جای نکاشت را مسئله ای مهم دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با لحاظ کردن الگوی کشت مناسب و بهرداری تلفیقی از محصولات مشکل کم آبی در کشور قابلیت برطرف شدن را دارد.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح نکاشت خدایی ناکرده کشاورزان بعد از مدتی دچار رخوت می شوند و به شغل های دیگر روی می آورند که این بسیار خطرناک است.

رئیس سازمان بسیج مهندسی کشاورزی در پایان گفت: به طور کلی با توجه به اعتبار زیادی که دولت برای اجرای طرح نکاشت در نظر گرفته است معتقدم که این طرح اجرا نمی شود ولی مسئولین در صورت اجرای آن باید همه جوانب را در نظر بگیرند.

ارسال نظر: