مهدی محمدی: اگر مذاکره‌کنندگان به اصول مورد تاکید روحانی پایبند باشند توافق خوب شدنی است

کدخبر: 948715

این کارشناس مسائل هسته‌ای در نشست "توافق خوب - توافق بد" در غرفه «نسیم» در نمایشگاه مطبوعات افزود: در شرایطی به دنبال توافق خوب هستیم که آمریکا از نظر ژئوپلتیکی به ایران نیازمند است

به گزارش خبرنگار «نسیم» نشست "توافق خوب-توافق بد" با حضور مهدی محمدی، کارشناس مسائل هسته‌ای و پرویز امینی، کارشناسی مسائل سیاسی و سیروس ناصری، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای دوران اصلاحات در غرفه خبرگزاری «نسیم» در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

محمدی در این نشست با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم بده بستان مناسب با غرب انجام دهیم اظهار داشت: در آمریکا چه جمهوری‌خواهان و یا دموکرات‌ها هیچکدام قادر به افزایش معنادار فشارخود به ایران در شرایط حاضر نیستند.

وی افزود: تاریخ هسته‌ای موقعیتی را برای طرف غربی ایجاد کرده که متوجه شده مجبور است خطوط قرمز خود را نسبت به ایران تصحیح کند، در شرایطی که حتی زمانی داشتن یک سانتریفیوژ برای آمریکایی‌ها خط قرمز بود اکنون نه تنها آنها بلکه اسرائیلی‌ها نیز مجبور به پذیرش حق هسته‌ای ایران شده‌اند و دیگر این موضوعات خطوط قرمز آنها نیست.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه من معتقدم مبنایی که توافق بر آن مبتنی شده است به زحمت می‌تواند یک توافق خوب را منجر شود گفت: مبنای توافقی که در حال شکل‌گیری است توافق ژنو است و اکنون ما بر اساس آن توافق در حال مذاکره هستیم و من می‌گویم بر اساس توافق ژنو امکان رسیدن به یک توافق خوب وجود ندارد.

محمدی با اشاره به معایب توافق هسته ای خاطر نشان کرد: از معایب توافق ژنو این است که اولاً ایران را به عنوان یک استثنا معرفی می‌کند و می‌گوید تا اطلاع ثانوی شما استثنا هستید و بر اساس اخباری که به دست آمده زمان خروج از این استثنا را بین 20 تا 30 سال مطالبه کرده است و می‌گوید بعد از این زمان شاید ما ایران را قبول کنیم؛ این در حالی است که حق ما داشتن برنامه غنی‌سازی به میزان مورد نیاز بر اساس NPT و زیر نظر آژانس است.

وی شرط اساسی برای ایجاد یک توافق خوب را کنار گذاشتن توافق ژنو توسط تیم مذاکره کننده دانست و گفت: رسیدن به توافق در شرایطی ممکن است که در مذاکرات تعهد واقعی به خطوط قرمز تصویب شده وجود داشته باشد و اگر تیم مذاکره کننده ابعاد قدرت ایران را متوجه باشد شرایط رسیدن به یک توافق خوب وجود دارد.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه با بیان اینکه رسیدن به توافق در شرایطی ممکن است که زیرساخت توانایی هسته‌ای صنعتی ایران را تأمین کند اظهار داشت: این زیرساخت در طول یک دهه گذشته با هزینه قابل توجهی ساخته شده و با توجه به اینکه ایران در مجموع سوخت‌های فسیلی نفت و گاز رتبه اول را در جهان دارد می‌تواند ایران را در جهان به رتبه برتر برساند.

محمدی افزود: ما تا سال 2021 که قرارداد سوخت نیروگاه بوشهر با روس‌ها به پایان می‌رسد نیاز به 190 هزار سو سوخت خواهیم داشت و دلیل فشار آمریکایی‌ها نیز گرفتن همین زیرساخت‌ها است و در نتیجه هر توافقی که این زیرساخت‌ها را تأمین نکند توافق خوبی نخواهد بود.

وی به برداشته شدن تحریم‌های غرب بصورت یکجا تاکید کرد و گفت: لازم است در هر توافقی تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و تحریم‌های وضع شده توسط رئیس جمهور آمریکا به صورت یکجا برداشته شود.

محمدی در ادامه به فضاسازی که مبنی بر عدم توانایی رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌های وضع شده توسط کنگره در کشور ایجاد شده اشاره کرد و گفت: اوباما این توانایی این امر را دارد اما به نظر می‌رسد بر اساس شنیده‌ها رئیس جمهور آمریکا به دنبال چنین کاری نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موضوع دیگر این است که اوباما تنها به دنبال تعلیق دو تحریم از 17 تحریم وضع توسط دولت آمریکا است که طبیعتاً این موضوع نیازهای ایران را تأمین نمی‌کند.

وی همچنین به گرفتن ضمانت اجرای توافق از آمریکایی ها اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع دیگر بحث گرفتن ضمانت از طرف غربی است؛ این اطمینان وجود ندارد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به بهانه دیگری تحت عناوینی مانند حقوق بشر یا حمایت از تروریسم ایران دوباره تحریم نشود.

محمدی گفت: سئوال دیگر این است که چه تعهدی وجود دارد که تحریم‌ها از روی کاغذ برداشته شده اما در واقعیت اعمال نشود؟ در توافق خوب باید علاوه بر برداشته شدن حقوقی تحریم‌ها، تحریم‌های حقیقی نیز برداشته شود. در شرایطی که این اطمینان وجود ندارد که دولت بعدی آمریکا تحریم دیگری را بر علیه ما وضع نکند اما این در حالی است که در ایران رهبری معظم انقلاب وجود دارد و امکان تضمین توافقات وجود دارد.

وی دلیل توافق ساده‌انگارانه دولت را به موضوعات اجتماعی و نه کارکردهای هسته‌ای مربوط دانست و تاکید کرد: ما می‌گوییم اگر شما به دنبال توافق نیز هستید حداقل توافقی را انجام دهید که حداقل تحریم‌ها برداشته شود.

این کارشناس هسته ای با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های یک توافق خوب گفت: ویژگی سوم توافق خوب این است که سرمایه مقاومت برای موضوعات دیگر باشد؛ در واقع نرمش ایران در موضوع هسته‌ای برای ایجاد شدن سرمایه‌ای برای توافقات دیگر است نه اینکه طرف مقابل بتواند بر این اساس بر موضوعات نظامی تسلیحاتی و حوزه‌های قدرت ملی ورود کند.

محمدی با بیان اینکه اگر دولت قدر سرمایه‌ای که در یک دهه گذشته ایجاده شده است را بداند و همچنین به وزن خود در منطقه و سرمایه اجتماعی مردم باور داشته باشد گفت: دولت در این صورت است که قادر به انجام توافق خوب است اما این در صورتی است که اگر آمریکایی‌ها مشاهده کنند که دولت فقط به دنبال توافق است به دادن حداقل امتیازها اکتفا می‌کند.

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به افشای برنامه هسته ای ایران توسط منافقین گفت: زمانی که در سال 2001 به اصطلاح برنامه هسته‌ای ایران توسط منافقین افشا شد ما تنها یک تأسیسات اندک در نطنز، اراک و بوشهر داشتیم و این در حالی بود که ما بر اساس تعهد خود طبق قانون، شش ماه پیش از ورود مواد هسته‌ای به تأسیسات آن را به آژانس خبر داده بودیم.

وی افزود: در سال 2000 در حالی به آژانس در مورد تأسیسات اصفهان اطلاع رسانی کردیم، تنها یک زمین خالی در آنجا وجود داشت و هیچ پنهان‌کاری در این خصوص صورت نگرفته است.

محمدی همچنین گفت: موضوع پنهان کاری بار اول توسط احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم مطرح شد که از هیچ مبنای حقوقی برخوردار نبود.

وی هدف نهایی ما در مذاکرات را انجام غنی سازی بدون مزاحمت تحریم‌ها دانست و گفت: احساس من این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند توافق کنند اما اینکه بعد از توافق ما به چه میزان غنی‌سازی دسترسی داشته باشیم موضوع مهمی است؛ و آن به مانند این است که ما شش هزار سو غنی‌سازی داشته باشیم یا به میزان مورد نیازمان.

ارسال نظر: