بهمن عبدی: کاریکاتور به بخش تزئینی مطبوعات تبدیل شده است

کدخبر: 951981

هنرمند پیشکسوت عرصه کاریکاتور درخصوص وضعیت این هنر در عرصه مطبوعات به «نسیم» گفت: جای کاریکاتورهای مطبوعاتی که باید فی نفسه انتقادی باشند در مطبوعات ما خالی است/ کاریکاتور تبدیل به بخش تزئینی شده است

بهمن عبدی در گفتگو با «نسیم»، افزود: البته تعدادی از مجلات و ضمیمه‌ها هستند که از کاریکاتور استفاده می‌کنند ولی واقعیت این است که این کاریکاتور‌ها از آنجان‌مایه طنز تلخی که روح کاریکاتور را تشکیل می‌دهد خالی است و این در مطبوعات است که باید شکل بگیرد تا کاریکاتوریست‌های ما حرفه‌ای‌تر عمل کنند و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پیدا کنند. این در حالی است که کاریکاتور ما به فکاهه و بخش‌های جشنواره‌ای مختص شده است.

برنده جایزه ویژه مسابقه بین المللی کاریکاتور آیدین دوغان در سال ۲۰۰۵ در ادامه اظهار داشت: ما از مطبوعات گله داریم. هنرمندان کاریکاتور باید وارد مطبوعات بشوند و اکنون در واقع بازار کار عمده دیگری برای این هنرمندان وجود ندارد. این در حالی است که تعدادی به ناچار جذب انیمیشن و گرافیک می‌شوند که البته تخصص آن‌ها نیست و آنچه باقی می‌ماند تنها امیدشان به جشنواره‌ها است که آن‌ها هم با اما و اگرهای زیادی روبرو هستند و تعدادی ممکن است اصلا ادامه پیدا نکنند یا دچار وقفه‌های طولانی شوند.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد کاریکاتورهایی که در مطبوعات منتشر می‌شوند در همین وضعیت باقی بماند دلیلی هم برای حضور جدی کاریکاتور در کار نخواهد بود. حل و فصل این مسئله هم نه کار انجمن یا هیچ نهاد دیگری به تنهایی نیست و در حقیقت تحقق چنین فضایی نیازمند بالارفتن ظرفیت‌ها در همه سطوح، از قانون و مدیرمسئولان و صاحب امتیازهای جراید و از همه مهم‌تر بالارفتن ظرفیت مخاطب است.

ارسال نظر: