کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم  

کدخبر: 952710

۴۱- این کنگره پس از دو روز بحث و بررسی و رونمایی از هشت جلد کتاب مجموعه مقالات کنگره با قرائت بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که از دوم آذر در مدرسه امام کاظم(ع) شهر مقدس قم و با حضور هزار عالم و اندیشمند از بیش از 80 کشور جهان آغاز شده بود، شب گذشته با سخنرانی آیت‌الله سبحانی دبیر علمی کنگره و جمعی از علمای جهان اسلام به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه این کنگره، روسای کمیسیون جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی، راهکارهای برون‌رفت از خطر تکفیر، تبارشناسی جریان‌های تکفیری و ریشه‌یابی جریان‌های افراطی و تکفیری گزارشی از مقالات و بیانیه نهایی و نتایج کمیسیون‌های مربوطه ارائه دادند.

قطعنامه پایانی کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در نشست پایانی نیز توسط دکتر محمدباقر خرم‌شاد، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلام قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: راه برون‌رفت جهان اسلام از خطر جریان‌های تکفیری با شش ماه کار کمیسیون‌های تخصصی و 100 مقاله ارسالی و بیانات علما و اندیشمندان جهان اسلام در دو روز برگزاری کنگره در 40 بند تنظیم شد.

تاکید بر مشترکات بنیادی مسلمانان به ویژه قرآن کریم، پیامبر خاتم و کعبه و پرهیز از دامن زدن به هرگونه تفرقه، لزوم بهره‌برداری جدی از اسلام ناب محمدی و جلوگیری از جذب جوانان به گروه‌های تکفیری از طریق فتوای علما، لزوم فعال شدن علمای دینی و اندیشمندان اسلامی با توجه به شرایط فتنه تکفیری‌ها، اعلام برائت صریح و علنی از تکفیر و افراط از سوی علمای مذاهب اسلامی، برگزاری نشست‌های علمی میان علمای اسلامی، تأسیس مجمع علمای جهان اسلام از جمله فرازهای این بیانیه بود.

ارسال نظر: