رئیس اتاق بازرگانی شیراز: فرآوری محصولات معدنی استان نیازمند تکنولوژی خاص است

کدخبر: 952845

فرقانی در گفتگو با «نسیم» افزود: معارضین به معادن فارس تعیین تکلیف شوند/ قانون شفاف و درست در زمینه معادن وضع و اجرا شود

فریدون فرقانی در این گفتگو بیان کرد: فرآوری محصولات معدنی نیازمند تکنولوژی خاص است که در کشور وجود ندارد و لذا فرآوری منابع معدنی باید با استفاده از منابع مالی و تکنولوژی خارجی صورت گیرد. معدن از بخش‌هایی است که با توجه به ظرفیت بالایی که در استان وجود دارد در صورت توجه با گردش اقتصادی خود می‌تواند تأثیر بسزایی در استان به‌وجود آورد که این موضوع نیازمند فعالیت افراد با تخصص یا با قدرت مالی در این زمینه است.

این فعال اقتصادی استان فارس با اشاره به مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های دولتی استان در زمینه بهره‌برداری از معادن وجود دارد، خاطرنشان کرد: محیط زیست مشکلاتی را در زمینه بهره‌برداری پیش روی فعالان معدنی برای بهره‌برداری ایجاد می‌کند. تعیین تکلیف معارضین به معادن از دیگر مواردی است که ایجاد مشکلاتی در بهره‌برداری از معادن استان ایجاد کرده است. در این زمینه برخی افراد که نه تخصص استخراج دارند و نه از توان مالی برای بهره‌برداری برخوردار هستند، معادنی را به مالکیت خود درآورده‌اند که برای بهره‌برداری و جلب سرمایه‌گذاران این مسئله مرتفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با بیان اینکه قانون در زمینه معادن درست و شفاف است، تصریح کرد: اگر قانون در یک یا دو سال اخیر در زمینه معادن وضع شده است باید مجلس نظارت کافی برای اجرای آن قوانین داشته باشد تا از ابلاغ به وزارت‌خانه مربوطه و نیز اجرایی شدن آن اطمینان حاصل شود. باید هم قانون شفاف وجود داشته باشد و هم اراده‌ای جدی در اجرای آن وجود داشته باشد تا هم سرمایه‌گذاری توانمند جذب شود و هم چالش‌های پیش روی فعالیت‌های معدنی برداشته شود. البته نمایندگان مردم در مجلس باید پای صحبت بخش خصوصی نیز بنشینند و اگر نیازی به اصلاح بود، اصلاح صورت گیرد.

ارسال نظر: