سلطانی: افزایش قیمت گوشت به ۳۰ هزار تومان تصمیم اتحادیه تهیه و توزیع است

کدخبر: 953295

مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با «نسیم» افزود: دولت از واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به بخش تعاونی خودداری می‌کند/ گرانی قیمت گوشت در روزهای اخیر ناشی از چیست؟/ سود تولیدکننده گوشت زیر ۱۰ درصد است

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با «نسیم» در خصوص افزایش قیمت گوشت گوساله به 30 هزار تومان اظهار کرد: قیمتی که دامداران به فروش می رسانند بسیار پایین تر از قیمت بازار است و چیزی در حدود 20هزار تومان می باشد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از دامداران در فروش دام خود دچار مشکل هستند و سود اصلی در فروش گوشت به سودجویان و واسطه ها می رسد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان این مطلب که در حال حاضر سود دامداران از فروش گوشت زیر 10 درصد است به نسیم خاطر نشان کرد: دامداران با تحمل چندین ماه سختی در تولید گوشت تنها 10 درصد سود از فروش گوشت می برند که این مسئله سود سرمایه گذاری در صنعت گوشت کشور را به پایین ترین حد خود می رساند.

سلطانی گرانی گوشت را تصمیم اتحادیه گوشت دانست و بیان کرد: این تصمیم از سوی اتحادیه اتخاذ شده است و با وجود کاهش تقاضا شرایطی فراهم شده است که کسانی که تنها دو ماه درگیر آماده سازی گوشت هستند بیشترین سود را در این خصوص می برند.

وی ادامه داد: متاسفانه مشکل صنعت پرورش دام کشور این است که هیچ کس سر جای خودش نیست و کسانی که بازار را در دست گرفته اند چند دسته هستند که با قیمت گوشت بازی می کنند.

مدیرعامل اتجادیه دامداران ادامه داد: عده ای سودشان در واردات است، یه همین دلیل از واردات حمایت می کنند، عده ای دیگر سودشان در صادرات است که روی این مسئله پافشاری می کنند و دامدار بیچاره هیچ گاه سود واقعی خود را نمی‌برد.

سلطانی با انتقاد از منحل شدن شرکت های تعاونی گوشت در کشور تصریح کرد: در گذشته شرکت هایی مانند شرکت سهامی گوشت ایران وجود داشتند که وظیفه توزیع و تنطیم بازار داخل را برعهده داشتند و دام را هم به موقع از دامدار می‌خریدند اما امروز این شرکت ها به راحتی منحل شد و مدیریت واحدی بر بازار حاکم نیست.

وی افزود: در حال حاضر اتحادیه دامداران در همه استان های کشور تعاونی دارد و به راحتی می توانند تنظیم بازار گوشت را بر عهده بگیرند اما عده ای این اجازه را به آن ها نمی دهند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با انتقاد از مسکوت ماندن طرح واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران به نسیم خاطرنشان کرد: ما در دولت دهم تلاش کردیم که این شرکت به بخش خصوصی تعاونی واگذار شود که سود و زیان آن به عده ای محدود نرسد، اما دولت یازدهم این طرح را رها کرده است.

سلطانی گفت: مصوبه دولت یازدهم در خصوص هماهنگی بخش کشاورزی کشور و واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام تنها در شرایطی حکم فرما خواهد بود که این شرکت ها به بخش تعاونی واگذار نشده باشد اما متاسفانه توجهی به این قسمت از قانون نمی شود.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه دولت قبل شرکت پشتیبانی امور دام یا به صورت 15 ساله و پیمانی و یا 20 ساله باید به شرکت های تعاونی واگذار می شد که دولت توچهی به این مسئله نمی کند و سرتنوشت این مصوبه دولت قبل نامعلوم است.

ارسال نظر: