حجت‌الاسلام پناهیان: امروز زمان ادبیات عزت و پیروزی اسلام است

کدخبر: 953626

استاد حوزه علمیه قم افزود: جهان غرب در ادبیات خود به بن بست رسیده و توانایی اداره جهان و افکار موجود آن ندارند/ باید ادبیات خصم را از آنها بگیریم و آن را علیه خودشان به کار بگیریم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در یادواره شهدای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از نکات مهم در زمینه ابلاغ مسائل دینی و تبلیغی، ادبیات به کار رفته است، زیرا جامعه به ادبیات نو نیازمند است اما این به این معنی نیست که ادبیات قدیمی به دور ریخته شود اما طبع جامعه به شکلی است که به ادبیات و نو شدن آن تا حدی نیازمند است. امام خمینی(ره) تولید کننده ادبیات بود و یکی از تعابیر ایشان زمزم نور بود. ایشان با استفاده از تعبیراتی که از قرآن و احادیث داشتند، ادبیات جدیدی را آفریدند و در حالی که امام راحل می‌توانست از همان ادبیات قدیمی نیز استفاده کند اما نیاز جامعه به این ادبیات نو بود و این خلاقیت و نوآوری امام(ره) را نشان می‌دهد

وی افزود: ایشان دو اصطلاح اسلام ناب و اسلام آمریکایی را ابداع کرد، نظیر این کلمات یعنی اسلام فرعونی نیز وجود داشت اما ایشان به تبیین این ادبیات دست زدند و فقط از نظر ذوقی این کلمات را استفاده نکردند بلکه ادبیات جدیدی را عرضه کردند. ما نیز به دلیل گسترش علم، تهاجمات جدید و دلایل متعدد دیگر نیاز به ادبیات نو داریم.

مبلغ عالی حوزه علمیه با اشاره به برگزاری یادواره شهدا در موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: از شهداء باید با ادبیات جدید و با عنوان قهرمانان ملی یاد کنیم و این ملی‌گرایی نیست زیرا ملیت و هویت ما را شهداء حفظ کردند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که شهدا مظهر قدرت ملت ما هستند و شهدا را با قدرت هم زمان می‌بینند، در نامیدن سال عزت و افتخار حسینی، بر عزت و افتخار شهادت تاکید شد اگر چه می‌توانستند از عنوان مظلومیت حسینی نیز استفاده کنند اما بحث عزت و افتخار شهادت مد نظر بود.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه خلق ادبیات نو در مفاهیم انقلابی بی‌نظیر هستند و مفاهیم خوبی را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر دشمن نیز با ادبیات بسیار بازی می‌کند و از مفاهیم برای نفاق استفاده می‌کند و باید ادبیات را از دست آن‌ها بگیریم و بگوییم ما مدعی آزادی و حقوق بشر هستیم. باید ادبیات خصم را از وی بگیریم و علیه وی آن را به کار بگیریم. این که در مصاف دشمن اجازه ندهیم که کلمه‌ای در دست وی بماند، از نکات اصلی مبارزه است.

وی گفت: اخیراً به گروهی از دوستان که می‌خواستند درباره مذاکره جلسه‌ای را برگزار کنند، گفتم به جای استفاده از واژه‌های ارزشی، از کلمه مذاکره حرفه‌ای استفاده کنید و مذاکره حرفه‌ای را تعریف کنید و اجازه ندهید که دشمن از واژه‌های شما سوء استفاده کند بلکه شما از واژه‌های آن‌ها استفاده کنید، زیرا دوران قدرت اسلام فرا رسیده است و باید از ادبیات درست برای مقابله با دشمن استفاده کرد. یک قوم غریب وقتی می‌خواهند از هویت خود دفاع کنند، می‌گویند اگر همه جهان یک طرف باشد و حق طرف دیگر، ما در کنار حق هستیم اگر چه تکه تکه شویم. این ادبیات خوبی است اما برای دوران مظلومیت است.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید از ادبیاتی استفاده کنیم که برتری و پیروزی امروز اسلام را نشان بدهد و ادبیات یاران ولی عصر(ع) در هنگام ظهور با ادبیات عمار یاسر در دوران حضرت علی(ع) فرق می‌کند. یاران ولی عصر(ع) می‌گویند که مسئولیت ما آزادسازی جهان است، هم اکنون 30 میلیون نفر دور حرم امام حسین(ع) جمع شده‌اند و اکنون زمان ادبیات غربت نیست بلکه زمان ادبیات عزت و پیروزی اسلام است. جهان غرب در ادبیات خود به بن‌بست رسیده است و توانایی اداره جهان و افکار موجود آن را ندارند. فکرهای غربی قدیمی شده و رفته است. دموکراسی و تفکر لیبرالی نیز مانند مارکسیسم در حال از بین رفتن است و هیچ استاد دانشگاهی امکان دفاع از این عقیده را با سر افراشته ندارد، اما مردم با این لیبرالیسم زندگی می‌کنند زیرا چاره‌ای ندارند و جایگزینی به آن‌ها معرفی نشده است.

وی تاکید کرد: ادبیات قرآن کریم، اصلاً مظلومانه نیست و قدرتمندانه صحبت می‌کند. می‌فرماید ای حسرت بر شمایی که پیامبران را مسخره کردید. این ادبیات قدرتمندانه است نه مظلومانه و باید به قرآن برگردیم و با ادبیات قرآنی با جهان صحبت کنیم. خداوند متعال در سوره محمد (ص)، فوق العاده مقتدرانه و با قدرت صحبت می‌کند. آخرین آیه این سوره راجع به قوم آخرالزمان است و امیدواریم جزو این قوم باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی افزود: مبلغ باید متواضح باشد تا کلام قدرتمند خداوند متعال را برساند. هنوز هم در روضه‌ها ما کمتر از صدای شمشیر امام حسین(ع) چیزی شنیده می‌شود این در حالی است که باید به قدرت امام حسین(ع) و شمشیر کشیدن‌های ایشان اشاره کرد، لحظه‌های وداع امام حسین(ع) با حضرت زینب(س) بسیار کوتاه‌تر از لحظه‌های نبرد و دلاوری اباعبدالله(ع) است و باید لحظات قدرت امام حسین(ع) نشان داده شود. تغییر ادبیات از مظلومیت به قدرت باید در گفتمان امروز ما مشخص باشد، در دوران شهید مطهری، ایشان در پی اثبات کارآمدی دین بودند اما امروز دین در موضع قدرت است و امروز در حال درست کردن اسلام قلابی هستند و از قدرت همان اسلام قلابی، مردم را فریب می‌دهند و جنایت می‌کنند. برخی از جنایت‌های تکفیری‌ها به عهده کسانی است که سعی کردند اسلام انقلابی را ضعیف کنند و فتیله آن را پایین بکشند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: اسلام انقلابی‌ای که در آن شهید سعیدی‌ها و شهید غفاری‌ها تربیت شده‌اند و مرگ را به بازی گرفته‌اند به جهان صادر شده است و بسیار زودتر باید صادر می‌شد و دشمنان ما کمک کردند و این اسلام را به جهان صادر کردند. تقصیر ما است که این اسلام قدرتمند را به جهان صادر نکرده‌ایم. ما اکنون در آستانه فتح و پیروزی هستیم. یک دهه پیش نفس‌ها و زمزمه‌هایی بود که می‌خواستند غربت را به اسلام انقلابی تحمیل کنند اما آن‌ها مردند و رفتند.

وی در پایان تاکید کرد: تمام ادبیات قبلی‌شان ریخته شده است و از بین رفته است. نشانی از جامعه مدنی که قبلاً می‌گفتند نیست بلکه از ادبیات اسلام انقلابی استفاده می‌کنند و امروز دوران عزت اسلام است، چهار سال قبل با مادر شهید مغنیه دیداری داشتیم و در فضای احساسی، یکی به مادر شهید گفت که مقام شهدای شما، بالاتر از شهدای ما در ایران است. مترجم حاضر به ترجمه این عبارت نشد و گفت ما شهید می‌شویم تا خانواده شهدای شما در امنیت باشند و شاگرد از معلم خود جلو نمی‌زند.

ارسال نظر: