مجلس "مدرس"، مجلس ایده‌آل

کدخبر: 954894

گزارش «نسیم» از "مجلس ایده‌آل" در نگاه نمایندگان استان فارس: نظام دو پارلمانی برای کشور ضرورت دارد، مجلس معتمدین از مجلس متخصصین جدا باشد/ در بعد نظارت باید ملاحظات را کنار بگذاریم/ جناح‌گرایی از آسیب‌هایی است که نباید مجلس به آن دچار شود

گروه استانی «نسیم» - فارس، "مشترک مورد نظر در دسترس نیست"، "دستگاه مورد نظر خاموش است"، "مشترک مورد در نظر در حال مکالمه است" و یا پس از یک دقیقه‌ای بوق آزاد، "مشترک مورد نظر در حال حاضر پاسخ‌گو نیست" و اگر بشود ...!

در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت پس از بوق آزاد صدای مخاطب مورد نظر خود را می‌شنوی و گل از گلت می‌شکفد که آری بالاخره توفیق و وصل حاصل شد و مشترک مورد نظر پاسخ‌گوست که در این حالت نیز دو حالت متصور است: دایورت (انتقال خط مخاطب مذکور) یا خود مخاطب اصلی و نماینده مقصود!

البته ارتباط سریع با اینان را بخواهی فقط در قالب تلفن دنبال کنی و همه را به یک خط‌کش اندازه کنی، دور از انصاف است، چراکه برخی به روز هستند و می‌توانی در شبکه‌های اجتماعی هم ردشان را بزنی. آری، اینها همه گزینه‌های روی میز ارتباط با نمایندگان آن هم برای خبرنگاری است که قدم در راه تنظیم گزارشی برای روز مجلس گذاشته است.

نظام انتخابات مجلس در کشور، نظامی صفر و یک است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است که با وجود ملی بودن چهره‌اش بسیار آسان می‌توانی با او ارتباط بگیری، همراهش همیشه همراهش است و علاوه بر آن در شبکه اجتماعی هم حضوری فعال دارد و با خبرنگاران به بحث و گفتگو می‌پردازد. او با اشاره به آسیب‌هایی که مجلس بدان دچار است، می‌گوید: نظام انتخابات مجلس در کشور، نظامی صفر و یک است و اگر جناحی رأی آورد، جناح دیگر رأی بالایی به خود اختصاص نمی‌دهد و این سبب می‌شود تا نوسان در قوانین نیز به‌‌وجود آید و متناسب با سلایق نمایندگان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نظام پارلمانی کشور ما، نظامی تک پارلمانی است، بر ایجاد نظام دو پارلمانی تأکید کرده و می‌گوید: باید مجلس معتمدین از مجلس متخصصین جدا باشد و مکانیزم انتخاب این دو مجلس نیز باید با یکدیگر متفاوت باشد. این نماینده خانه ملت معتقد است برای افزایش کارآیی مصوبات مجلس باید قبل از تصویب دائمی برای یک اداره به‌صورت موقت و آزمایشی تصویب شود و در صورت دریافت پاسخ مناسب برای تصویب دائمی اقدام شود.

مجلس نهم توانسته با تصویب قوانین خوب، تکالیف خود در قانون‌گذاری را به‌نحو مطلوب ایفای نقش کند

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مسئولیت قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی به «نسیم» می‌گوید: مجلس نهم توانسته با تصویب قوانین خوب، تکالیف خود در قانون‌گذاری را به‌خوبی و به‌نحو مطلوب ایفای نقش کند.

وی از تنظیم مقررات مالیاتی دولت که هر سال حدود سه ماه از زمان مجلس را به‌خود اختصاص می‌داد و جایگزینی احکام دائمی، مطالعات جدی برای بررسی و تنظیم برنامه ششم توسعه کشور، اختصاص سهم یک درصدی از منابع صندوق توسعه ملی برای عشایر، قانون قاچاق کالا، قانون مالیات ارزش افزوده، قانون بیمه شخص ثالث و اجرایی‌کردن ماده 180 برنامه پنجم توسعه که با هماهنگی مجلس و دولت محقق شد به‌عنوان بخشی از موفقیت‌های مجلس نهم یاد می‌کند.

وی با اشاره به نظارت به‌عنوان یکی از تکالیف مهم مجلس، بیان می‌کند: اگرچه همه مجالس قبلی در حوزه نظارت خوب نبوده‌اند اما مجلس نهم با توجه به افزایش سطح تحصیلات نمایندگان، حضور اعضای هیأت علمی و به‌ویژه نخبگان اقتصادی نتوانسته وظیفه نظارتی خود را به‌صورت مطلوب به‌انجام رسانده و نمره قابل قبولی را در نظارت کسب کند.

نمایندگان در هر دوره و زمانی باید مستقل و آزاده باشند

سید عنایت‌الله هاشمی، نماینده مردم سپیدان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ویژگی‌های نمایندگان مطلوب در طراز شهید مدرس در نظام جمهوری اسلامی به «نسیم» می‌گوید: نماینده موفق، نماینده‌ای است که شناخت خوبی از جوامع اطراف و جهانی داشته و صحبتش از سر آگاهی باشد و توجه به پیشرفت کشور و مردم اولویتش باشد.

وی با بیان اینکه نماینده مطلوب در مجلس نباید ترسو و طمع‌کار باشد، بیان کرد: ترس نماینده سبب می‌شود که فرد جرأت صحبت نداشته باشد و طمع‌کاری نیز سبب خودفروختگی نمانیده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه اثرپذیری از مسائل جناحی مهمترین آسیب مجلس است، گفت: نباید مسائل حزبی و جزئی نماینده را تحت تأثیر قرار دهد و به‌دلیل مسائل حزبی، منافع مملکت را فراموش کند بلکه باید آزاده و مستقل باشد.

وی با معرفی دوره جاری مجلس به‌عنوان مجلسی موفق، تصریح می‌کند: اکثر آرای مجلس فعلی آگاهانه بوده است هر چند در برخی مواقع مسائل مملکتی تحت‌الشعاع مسائل جناحی قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداختن بیش از حد به مسائل منطقه‌ای به‌عنوان آسیبی برای مجلس، می‌گوید: برخی مواقع درخواست‌های مردمی به‌اندازه‌ای فراوانی دارد که فرصت پیگیری مسائل مهم مملکتی و مسئولیت اصلی نماینده در مجلس را از او می‌گیرد.

در بُعد نظارت باید ملاحظات را به هر عنوانی از جمله تعامل و یا امثال آن را کار بگذاریم

سید موسی موسوی، نماینده مردم لامرد و مُهر و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی به ایرادی مشترک هم برای دولت و هم برای مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: باید برنامه منسجم‌تر و راهبردی قوی‌تر داشته باشیم و در وضع قوانین ثبات بالاتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قانون کم نداریم، معتقد است که باید قوانین جامعه را کارشناسانه تنظیم کرد تا جامعیت و ثبات قوانین افزایش یابد و دیگر نیازی به اصلاحیه و یا استفساریه نباشد.

موسوی با بیان اینکه ضعفی در قوانین نداریم، یکی دیگر از آسیب‌های مجلس را ضعف‌هایی می‌داند که در نظارت وجود دارد و می‌گوید: در بعد نظارت باید ملاحظات را به هر عنوانی از جمله تعامل و یا امثال آن را کنار بگذاریم و با در نظر گرفتن مصالح کشور در جهت تقویت نظارت قدم برداریم.

اگرچه تکلیف مجلس را می‌توان به‌گونه‌ای شبیه تکلیف مجلس شهید مدرس دانست اما آنچه مهمتر است حفظ و دستیابی به صفات شخصیتی شهید بزرگوار و شاخص مطلوب نمایندگی مردم در مجلس است

به هر روی جمع‌بندی سخنان نمایندگان که خبرنگار «نسیم» در تهیه اظهارنظرشان در مورد آسیب‌ها، بایدها و نبایدهای مجلس بدان دست یافته است، نشان از دغدغه کسانی دارد که در جلب اعتماد مردم موفق بوده و به مجلس راه یافته‌اند و تابه‌حال نیز از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده‌اند اما آنچه لازم توجه است اینکه نمایندگان باید همواره پاسخگوی وکلای خود باشند. بر فرض صحت ادعای نمایندگان مردم در مجلس مبنی بر محدودیت زمانی، این نمایندگان می‌توانند در پاسخ‌گویی به خبرنگاران و رسانه‌ها که به‌گونه‌ای نماینده افکار عمومی هستند، همت ورزند.

اما آنچه در این مجال قابل تذکر است اینکه اگرچه تکلیف مجلس را می‌توان به‌گونه‌ای شبیه تکلیف مجلس شهید مدرس دانست، اما آنچه مهمتر است حفظ و دستیابی به صفات شخصیتی شهید بزرگوار و شاخص مطلوب نمایندگی مردم در مجلس است. نمایندگان محترم باید به این موضوع توجه و بدان تأکید داشته باشند که جهاد شهید مدرس در برابر حکومت دیکتاتوری و عامل خودنشانده بیگانه بود؛ نبردی که گاه تا پای ترور فیزیکی ایشان پیش رفت.

اما اکنون در نظام مقدس جمهوری اسلامی، عدالت یکی از شروط اساسی زمامداری است و نمایندگان مجلس نیز از مصونیتی برخوردار هستند که علاوه بر تضمینی بر آزادی نمایندگان، راه را برای انجام رسالتشان به‌ویژه در بعد نظارت باز می‌گذارد. آنچه از جمیع جهات گزارش ضروری به‌نظر می‌رسد و البته تأکید مجدد بر مرکدات قبلی است اینکه که نمایندگان مردم در مجلس با بصیرت و تشخیص اولویت‌ها و ضرورت‌های جامعه، در تدوین قوانین درست و نظارت بر اجرای درست قوانین درست هر چه بیشتر تلاش کنند.

ارسال نظر: