حاتمی یزدی: رئیس جمهور با افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه مخالف است

کدخبر: 954935

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با «نسیم» افزود: اکنون بازار به ثبات نسبی رسیده و در روزهای آینده نیز به ثبات کامل خواهد رسید/ تقاضای کاذب در بازار زیاد بود/ نفت باید در بودجه ۹۴ با ۶۰ دلار بسته شود

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با «نسیم» درباره نوسانات بازار ارز اظهار داشت: دو عامل در افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته در بازار موثر بوده است.

احمد حاتمی‌یزدی افزود: یکی از این دلایل، مربوط به مذاکرات بین‌المللی است؛ به طوری که مذاکرات نتیجه مورد انتظار فعالان اقتصادی را در پی نداشت.

وی با اشاره به گفت‌وگوی وزیر امور خارجه در مجلس، تصریح کرد: اگرچه جلسه وزیر با نمایندگان غیرعلنی بوده، اما امکان دارد که اطلاعاتی از این جلسه به بازار درز کرده و روی بازار اثر گذاشته باشد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات عنوان کرد: ما اطلاع نداریم که دکتر ظریف به نمایندگان در مجلس در جلسه غیرعلنی چه گفته‌اند، ولی در صورتی که مجلسی‌ها از گزارش وزیر احساس کنند که به این زودی‌ها توافقی صورت نخواهد گرفت، با توجه به این‌که نمایندگان با محافل اقتصادی ارتباط دارند، نظرات آنها در فضای اقتصادی کشور اثر می‌گذارد.

انتظار نداشتیم نفت کمتر از 70 دلار شود

حاتمی‌یزدی، عامل دیگر موثر در نوسان قیمت ارز در بازار را افت قیمت نفت دانست و گفت: همه انتظار داشتند که قیمت نفت در حد 75، 80 دلار پایدار بماند، اما این موضوع تحقق نیافت.

وی افزود: در حال حاضر قیمت نفت آمریکا به کمتر از 70 دلار رسیده است، بنابراین بودجه‌ای که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایران برای سال آینده پیش‌بینی کرده، دیگر رقم درستی نیست و باید در آن تجدیدنظر کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تصریح کرد: بر این اساس، با توجه به این‌که در شرایط تحریم قرار داریم و صادرات نفت کشور هم بیشتر از یک میلیون بشکه نخواهد بود، باید بودجه با قیمت 60 دلار بسته شود.

حاتمی‌یزدی با بیان این‌که همین موضوع نشان می‌دهد که عملا درآمد نفتی بودجه سال آینده نصف امسال خواهد بود، عنوان کرد: به همین دلیل، دسترسی مردم و بازار نیز به ارز کاهش خواهد یافت، یعنی عرضه کم می‌شود؛ این در حالی است که تقاضا هیچ‌گاه کاهش نمی‌یابد و مردم همچنان رغبت دارند که سالانه 60، 70 میلیارد دلار واردات داشته باشند؛ لذا باید در مدیریت واردات تلاش کرد و واقعیت این است که به راحتی میتوان این کاهش در عرضه ارز را با مدیریت واردات جبران کرد.

حاتمی‌یزدی همچنین در پاسخ به این پرسش «نسیم» که با توجه به کاهش درآمد دولت، این احتمال وجود دارد که دولت با بالا بردن قیمت ارز درصدد جبران کسری بودجه باشد؟ تصریح کرد: خیر، دولت به شدت با این موضوع که قیمت ارز را بالا ببرد، مخالف است.

وی با تاکید بر این‌که دولت اصلا دنبال این نیست که کسری بودجه‌اش را با افزایش قیمت ارز تامین کند، عنوان کرد: به طور معمول بحث عرضه و تقاضا در بازار این تاثیر را می‌گذارد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات متذکر شد: مطمئنا آقای روحانی با افزایش نرخ ارز مخالف است و این کارشناسان هستند که به او می‌گویند ناچار هستید که این کار را بکنید، چون درآمد ارزی کشور کاهش یافته است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از وضعیت بازار ارز در آینده، پیش‌بینی کرد: قیمت دلار هم اکنون به ثبات رسیده و در روزهای آینده این ثبات کامل خواهد شد.

چند فاکتور موثر در بازار

به گزارش «نسیم»، در این میان، فعالان بازار ارز نیز از وضعیت این روزهای بازار ارز عنوان می‌کنند تمدید مذاکرات و کاهش قیمت نفت در افزایش قیمت دلار در بازار اثر داشته است. مرتضی فرشچی، عضو کانون صرافان در گفت‌وگو با «نسیم» عنوان کرد: چند فاکتور عمده در نوسان نرخ ارز موثر بوده است.

وی افزود: تمدید مذاکرات، کاهش نرخ نفت، کاهش درآمدهای ارزی، افزایش نرخ رسمی دلار در بودجه سال آینده از 2650 تومان به 2850 تومان و نیز انتظارات تورمی مردم موجب بالا رفتن نرخ ارز شد.

ارسال نظر: