جوابیه شرکت پشتیبانی امور دام به خبر «نسیم»

کدخبر: 955323

شرکت پشتبانی امور دام: امسال واردات مرغ انجام نشده است/ واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام منتفی نشده است

به گزارش «نسیم» شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خبر درج شده در مورخ 2/9/1393، تحت عنوان "ماجرای خسارتی که یک نهاد دولتی به مرغداران وارد کرد" جوابیه ای را به شرح زیر صادر کرد:

- شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور طی سالجاری واردات گوشت مرغ نداشته و در تکالیف محوله نیز واردات دیده نشده و تاکید می نماید در جهت حمایت از تولید داخلی تمام خریدها از داخل کشور بوده است.

- در خصوص خرید مازاد تولیدات گوشت مرغ منجمد داخلی، علی رغم وجود ذخایر کافی از خریدهای سال قبل، شرکت با هماهنگی مراجع ذیصلاح و به منظور حمایت از مرغداران نسبت به خرید بیش از 95 هزار تن گوشت مرغ با قیمت و شرایط مناسب در سالجاری اقدام نموده و جمع آوری این میزان گوشت مرغ از چرخه عرضه، شاهدی بر نقش مثبت شرکت در حمایت از مرغداران و ایجاد تعادل در بازار به شمار می رود که بر کسی پوشیده نیست.

- این شرکت در 2 مرحله اقدام به کاهش قیمت نهاده های دامی(ذرت، جو و کنجاله سویا) نموده است که این کاهش قیمت قطعاً در کاهش هزینه های تولیدکنندگان تاثیر بسزایی داشته و همواره سعی نموده متناسب با شرایط عرضه و تقاضای بازار نسبت به حفظ و تعادل بازار اقدام نماید اگر این اقدامات و اقدام های مشابه حمایت محسوب نگردد پس حمایت به چه معناست؟ مگر نه اینکه تولیدکننده چیزی جز این حمایت ها(کاهش قیمت نهاده هاو خرید تولیدات) چیز دیگری می خواهد که این شرکت حسب وظایف خود در حال انجام با شدت خاص می باشد در این خصوص بیان ضرورت خرید گوشت مرغ به قیمت 75000 ریال به ازای هر کیلو گرم در شرایطی که قیمت جوجه و اقلام خوراک طیور نسبت به مقطع مشابه سال قبل کاهش داشته است، جای تأمل دارد.

- در راستای خریدهای انجام شده طی یک سال اخیر، به منظور ایجاد فضای مناسب جهت خرید های جدید و همچنین جهت جلو گیری از خسارت فساد و معدوم سازی گوشت مرغ خریداری شده در سال قبل، با هماهنگی مراجع ذیصلاح بخشی از گوشت مرغ بین مراکزی که تقاضای موثر کمتری داشتند توزیع گردیده و سعی بر این بوده است که این اقدام شرکت کمترین تداخل را با توزیع گوشت مرغ روز کشور در بازار آزاد داشته باشد که براین اساس مجموع توزیع در سالجاری با احتساب سبد کالا،39 هزار تن بوده ونسبت به توزیع در مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کاهش داشته است.

- در پایان جهت تنویر افکار عمومی اضافه می نماید موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی بارها مطرح گردیده لیکن این موضوع برای دولت محترم و حتی بخش خصوصی نیز واضح و مبرهن گردیده که لزوم دخالت این شرکت در بسیاری از مواقع منجر به حفظ و تعادل بازار از حیث حفظ ذخایر نهاده های دامی و محصولات پروتئینی بوده است. انتظار این است که تشکل های مرتبط با تولید با برنامه ریزی و مدیریت مناسب تولید نقش و وظیفه خود را در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا به نحو بایسته ایفا نمایند. قطعا این اقدام می تواند به عنوان اعلام آمادگی اولیه برای مدیریت شرکت بزرگ پشتیبانی امور دام کشور تلقی شده و مورد ارزیابی مسئولان ذیربط برای قبول واگذاری این شرکت به تشکل های مرتبط قرار گیرد.

گقتنی است خبرگزاری «نسیم» در خصوص واردات مرغ صحبت های مرغداران و واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام مطالبه شرکت های تعاونی دامداری انعکاس دهنده تحیلی مسئولان بوده و تحلیلی از خود ارائه نداده است.

ارسال نظر: