خسروجردی: قیمت نفت در یکی دو ماه آینده پایین‌تر می‌آید

کدخبر: 957378

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با «نسیم» افزود: نقطه تعادل قیمت نفت و اقتصادی بودن قیمت آن به نظر می‌رسد بین ۷۰ تا ۸۰ دلار است/ از کاهش قیمت نفت همه زیان می‌بینند

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با «نسیم» درباره قیمت نفت 72 دلاری در لایحه بودجه سال 1394 اظهار داشت: قیمت نفت براساس یک تحلیل ارزیابی می‌شود و ما باید ببینیم شرایط به چه شکل است؛ به عبارتی واقعا نرخ نفت پایین‌تر می‌رود، یا این‌که در حول و حوش 70 دلار می‌ماند و یا بالاتر می‌رود.

حسن خسروجردی افزود: برای این‌که این تحلیل را داشته باشیم، باید ببینیم اصلا چه اتفاقی افتاده که نرخ نفت پایین آمده است.

وی با بیان این‌که تولید نفت نزدیک به سه سال است که بیش از تقاضا است، تصریح کرد: در نتیجه این اتفاق، هر لحظه احتمال پایین آمدن قیمت نفت وجود داشت، ولی شرکت های بزرگ نفتی سعی می‌کردند با بهانه‌های مختلف نرخ نفت را بالا نگه دارند.

فلسفه بالا بودن قیمت نفت

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار نسیم تصریح کرد: فلسفه بالا نگه داشتن قیمت نفت هم برای آنها به این دلیل بود که یک‌سری سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های نفت با هزینه‌های سنگین داشتند که اگر نرخ نفت پایین‌تر می‌آمد، پروژه‌های آنها را از اقتصادی بودن می‌انداخت.

خسروجردی عنوان کرد: به عبارتی، انگیزه آنها این بود که قیمت نفت بالا نگه داشته شود که بتوانند نیازشان به طور مستقیم برطرف کنند. برای مثال، واردات را کاهش دهند و سود مناسبی هم استخراج‌هایشان داشته باشد.

وی ادامه داد: اما این موضوع رسید به یک مرحله‌ای که رکود در اروپا و خاور دور ایجاد شد و چین هم دیگر سرعت جهشی نرخ رشد اقتصادی را نداشت و کشورهای صنعتی در حقیقت دچار چالش شدند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: آمریکا هم اگر همین روال پیش می‌رفت، حداقل 2، 3 ماه دیگر مثل اروپا وارد رکود می‌شد و بحران مالی دوم قرن شروع می‌شد که البته هنوز هم من فکر می‌کنم این موضوع رفع نشده است. بنابراین این گروه نیاز داشتند که صنایع و اقتصاد خود را نجات دهند و یکی از عواملی که می‌توانست تاثیرگذار باشد هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ اقتصادی، پایین آمدن قیمت نفت بود.

خسروجردی افزود: زمینه هم فراهم بود، چراکه تولید بیشتر از تقاضا بود و بر این اساس، خیلی راحت می‌شد قیمت نفت را با هماهنگی پایین آورد و این کار را هم عربستان شروع کرد.

وی تصریح کرد: از بازار تولید نفت، اوپک 30 میلیون بشکه نفت سهم دارد؛ این در حالی است که تولید نفت جهانی 85 میلیون بشکه نفت است، بنابراین از کاهش قیمت نفت همه تولیدکنندگان زیان می‌بینند.

همه از کاهش قیمت نفت زیان می‌بینند

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که برخی می‌گویند کاهش قیمت نفت به خاطر ایران است، عنوان کرد: اما ایران کلا یک میلیون بشکه نفت در روز صادرات دارد و حالا قیمت نفت 150 دلار یا 70 دلار باشد، بخش مصرف داخل که سوبسید دارد و فقط یک میلیون بشکه صادرات می‌ماند.

خسروجردی متذکر شد: یک میلیون بشکه نفت در روز در مقابل 85 میلیون نفت عددی نیست؛ بر این اساس از کاهش قیمت نفت همه زیان می‌بینند.

وی با بیان این‌که تاثیر کاهش قیمت نفت روی سایر صنایع و اقتصاد کشورها یک تاثیر مثبتی است، گفت: حداقل این تاثیر در بخش روانی‌اش است که سرمایه‌گذار از صنایع و تولید فرار نکند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که این اتفاق باعث پایین آمدن قیمت نفت بود، افزود: این سوال مطرح است که آیا این روند ادامه پیدا کند یا خیر؟ به طور طبیعی تا زمانی که از سوی گروه‌های منتفع تاثیرات این قضیه چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اقتصادی مثبت ارزیابی شود، تلاش می‌کنند که قیمت نفت بالا نرود و بلکه پایین‌تر آید.

خسروجردی ادامه داد: اما در مقابل، تولیدکنندگان و شرکت‌های نفتی و به خصوص شرکت‌های خودشان در غرب که لابی‌ها و نفوذ زیادی هم دارند، زیان‌های نسبتا سنگینی خواهند کرد، بنابراین تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا آورند.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم با توجه به این دوگانگی که حتی در غرب بین سیاستمداران، اقتصاددانان و شرکت‌های بزرگ نفتی وجود دارد و تنش‌هایی که بین آنها هست، بالاخره قیمت نفت به یک نقطه تعادل خواهد رسید.

نقطه تعادل قیمت نفت

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: نقطه تعادل قیمت نفت و اقتصادی بودن قیمت آن به نظر می‌رسد بین 70 تا 80 دلار است، اما اگر قیمت نفت پایین‌تر از رقم 66 دلار رود و برای مثال 50 دلار شود، به این معناست که حدود 25 میلیون بشکه نفت تولید دنیا غیراقتصادی می‌شود.

خسروجردی متذکر شد: تولیدکنندگان نمی‌توانند این قیمت را تحمل کنند و به این ترتیب سرمایه قهر می‌کند و در نهایت کمبود در بازار ایجاد می‌شود و کمبود دوباره باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

وی تاکید کرد: پس چه این چاه‌ها از دور خارج شوند و چه از دور خارج نشوند و بخواهند شرایط را حفظ کنند، هر دو عامل باعث می‌شود که قیمت نفت بالا آید، یعنی از این قیمتی که هست که حول و حوش 66 دلار است، این نرخ بالاتر می‌آید.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که قیمت نفت حداقل در یکی دو ماه آینده پایین‌تر هم بیاید، ولی در یک زمان طولانی‌تری قیمت نفت رو به بالا خواهد بود.

خسروجردی خاطرنشان کرد: از این نظر انتخاب عدد 72 دلار به عقیده من نرخ غیرمعقولی نیست و اگر حتی در این یکی دو ماهه هم قیمت نفت با فشار غرب بشکند به لحاظ بحران اقتصادی‌شان، نمی‌تواند این رقم پایین بماند و اصلا امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر: