گزارش «نسیم» از کاهش دوباره قیمت در بازار؛ ۶۲ دلار آخرین برچسب قیمتی روی بشکه‌های نفت

کدخبر: 958015

دریای بازار نفت برخلاف تصور به ظاهرآرام آن، بشدت متلاطم بوده و هر روز اخبار جدیدی به گوش می‌رسد که گرانیگاه همه اخبار، دایر بر یک چیز است؛ سقوط روز افزون قیمت نفت در عرصه بین‌الملل

گروه اقتصادی: در تازه ترین اخبار، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به 66 دلار و 30 سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم به 63 دلار و 35 رسید تا همچنان چشمان نگران فعالان بازار و درعین حال صادر کنندگان طلای سیاه بر روی تابلوهای جهانی قیمت نفت منجمد شود.

بررسی روند نزولی قیمت نفت از شش ماه پیش به این سو، مبین کاهش بیش از 40 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

با این حساب، براستی قیمت جهانی نفت تا چه زمانی به سقوط آزاد خود ادامه خواهد داد؟

این نخستین و مهمترین پرسشی است که همگان انتظار شنیدن پاسخی منطقی برای آن دارند.

شواهد و قرائن حاکم بر بازار گویای پاسخی شفاف برای این سوال مهم نیست چرا که به نظر می رسد در کوتاه مدت همه تولیدکنندگان ریز و درشت، بازنده نهایی افت شدید قیمت به شمار روند.

بر این اساس، موسسه مورگان استنلی اعلام کرده که بهای نفت در بازارهای جهانی در نیمه نخست 2015 به روند نزولی خود ادامه خواهد داد .

این بانک چند ملیتی آمریکایی در گزارشی با عنوان « نفت خام در سال 2015 اوضاع به جای بهتر شدن رو به وخامت می رود ،پیش بینی کرده بهای نفت برنت دریای شمال در شش ماهه نخست 2015 همچنان کاهش یابد و ممکن است حتی در سه ماهه دوم 2015 به 43 دلار در هر بشکه هم برسد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک در نشست روز 27 ماه نوامبر خود در وین اتریش راهبرد عدم تغییر سیاست های خود را اتخاذ و اعلام کرد اعضای این سازمان در نیمه نخست 2015 تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد، بدین ترتیب بازار همچنان عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی را به نظاره خواهد نشست.

این تصمیم سازمان مورد اشاره نشان داد که اعضای این سازمان درباره سطح تولید نفت دارای شکاف عمیقی در سیاست های خود هستند.

اکنون اوپک را می توان به سه گروه تقسیم کرد؛ اول، کشورهای عراق، ایران و لیبی که آینده تولید نفت آنها احتمالا بیشتر بستگی به تغییر سیاست های آنها دارد تا طرح و برنامه ای خاص .

دوم کشورهای قابل زوال شامل الجزایر، نیجریه، آنگولا و ونزوئلا که زوال منابع، تولید نفت معمول این کشورها را کاهش داده است .

سوم کشورهای بسیار ثروتمند خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر که تولید آنها همچنان روبه افزایش است تا کاهش تولید کشورهای دیگر را پوشش دهند .

به نظرمی رسد، عمده ترین دلایل افت شدید قیمت برخاسته از دلایلی چون " کش دار بودن کاهش تقاضا تا سال آینده میلادی " ، " روند روبه رشد تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی " ، " کند بودن روند رشد اقتصادی در اروپا و آسیا " و " رشد شدید تولید نفت شیل در آمریکا " بوده که در حال حاضر رقم تولید این نوع نفت به دو میلیون و 700 هزار بشکه در سال 2013 رسیده است.

علاوه بر موارد فوق، باید تلاش اعضای سازمان اوپک برای پیشی گرفتن از یکدیگر برای تخفیف قیمت نفت و نرخ شکنی نفت صادراتی برای تسخیر بازار به نفع خود را نیز افزود که از چندی پیش این مسابقه ،ناخواسته میان اعضای سازمان اوپک کلید خورده است.

درتازه ترین مورد عراق نیز با دادن تخفیف بی‌سابقه به مشتریان آسیایی خود، بازار نفت را دست خوش تغییرات کرد .

در پی تخفیف عربستان سعودی به مشتریان نفتی آسیایی و آمریکایی خود، این بار عراق از این استراتژی پیروی کرد و بازار نفت را متلاطم کرد که این گونه رفتارها از بزرگترین تولید کنندگان نفت اوپک نشان دهنده دفاع از سهم خود در بازار جهانی است .

عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک، قیمت نفت سبک بصره را به پایین ترین حد خود برای مشتریان آسیایی خود در حداقل 11 سال اخیر رساند .

همچنین عربستان سعودی هم هفته گذشته با دادن تخفیف بی سابقه در 14 سال اخیر به مشتریان آسیایی خود، پرچم دار این نابسامانی‌ها در قیمت نفت بود .

تحلیلگران اقتصادی اذعان دارند تا زمانی که تولید نفت کاهش پیدا نکند، شاهد روند نزولی قیمت نفت خواهیم بود و درد بیشتری از داستان نفت در راه خواهد بود .

قدرت اوپک اینک به طور فزاینده ای در دستان تعدادی از کشورهاست که باور دارند ظرفیت افزایش تولید را داشته و با عزمی راسخ برای کسب ثروتی بیشتر در مسیر افزایش تولید و گسترش نفوذ خود در بازار جهانی نفت گام بر می دارند، ولو به قیمت متزلزل ساختن پایه های سازمانی به نام اوپک.

به نظر می رسد، رقابت کنونی اعضا ء در بازار تجارت جهانی نفت، شبیه بازی با حاصل جمع صفر بوده که نتیجه ای جز نزدیکتر کردن قیمت این محصول استراتژیک به لبه پرتگاه نخواهد داشت.

ارسال نظر: