عرفانیان: کاهش قیمت نفت ارتباط نزدیکی با مذاکرات هسته‌ای دارد

کدخبر: 959151

این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: تحریم‌ها ابزاری است که غرب به راحتی از آن نمی‌گذارد/ کاهش قیمت نفت بازی جدیدی نیست؛ اگر در رینگ بمانیم طرف مقابل زودتر عقب‌نشینی می‌کند

محمد عرفانیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»، در خصوص موضوع کاهش قیمت نفت تصریح کرد: این موضوع بازی جدیدی نیست؛ در سال 1985 که ما هنوز درگیر جنگ با عراق بودیم با محوریت آمریکا، انگلیس و عربستان این کار صورت گرفت.

عرفانیان ادامه داد: انگلیس به عنوان یکی از محورهای این بازی، نفت دریای شمال را به یک باره آزاد کرد و قیمت آن را شکاند، عربستان نیز که آن موقع دو میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد به یک باره آن را به ده میلیون بشکه رساند که باعث شد ارزش نفت از بشکه‌ای 30 تا 35 دلار بود شد به 10 دلار رسید.

وی با اشاره به اینکه روسیه در آن زمان حدود ده میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که باید هزینه 15 جمهوری دیگر را تأمین می‌کرد گفت: زمانی که نفت به 10 دلار رسید روس‌ها واقعاً ورشکست شدند و این اتفاق یکی از دلایل فروپاشی شوروی بود؛ زیرا دیگر نتوانستند 15 جمهوری را ساپورت مالی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه قیمت جهانی نفت در آن زمان در حدود بشکه‌ای 10 دلار بود گفت: البته ما مجبور بودیم با توجه به اینکه در تحریم بودیم نفت را 3 دلار بفروشیم زیرا نفت در قیمتی که از ما خریداری می‌شد 6 یا 7 دلار بود که تحویل آن نیز در خارک نبود بلکه ایران باید آن را می‌آورد فلان جا تحویل می‌داد که باید پول حمل کشتی نفت کش را نیز می‌دادیم.

وی افزود: در شرایط فعلی نیز این اتفاق در حال تکرار است اما این دفعه به جای اینکه یک محور آن انگلیس باشد خود آمریکا در حال استحصال نفت از منابع شنی‌اش است؛ هرچند این بازی، یک بازی بسیار قدیمی است اما مخصوصا برای روس‌ها بسیار غافلگیر کننده است.

عرفانیان با تاکید بر ارتباط صد در صدی موضوع کاهش قیمت نفت با موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: تردید نکنید موضوع کاهش قیمت نفت ابزاری است در دست آمریکا و انگلیس‌ تا با استفاده از آن قیمت نفت را پایین آورند وگرنه استحصال نفت از منابع شنی آمریکا برای این کشور هزینه زیادی دارد.

وی در ادامه با اشاره به هزینه زیاد استحصال نفت در سال 1985 برای انگلیس گفت: البته هرچند انگلیس در آن زمان نفت دریای شمال را تقریباً نصف قیمت می‌داد اما با این کار فروپاشی روسیه را مد نظر داشت؛ در زمان حاضر نیز قطعاً روسیه یکی از محورهای این کاهش قیمت است و این کشور در قضیه اوکراین و همچنین موضوع خاورمیانه به مقدار زیادی مزاحم آنها شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: طرف غربی در قضیه سوریه و اوکراین به شدت از روسیه ناراحت است و روسیه به شکلی در حال نقش‌آفرینی در معادلات منطقه است که خواسته آنها نیست و به همین دلیل درصدد هستند تا با کاهش قیمت نفت در حالی که روسیه ده میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، با کاهش قیمت، تقریباً نصف بودجه ارزی روسیه را کاهش دهند.

عرفانیان با تاکید براینکه موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایرانی در مذاکرات هسته‌ای یا عدم موافقت کنگره آمریکا با مذاکرات هسته‌ای نیز مثالی از بازی آمریکایی‌هاست گفت: اینها به عنوان اهرم فشاری است که آمریکایی‌ها آن را نگه داشته‌اند تا بتوانند راحت‌تر با آن مانور دهند .

وی اظهار داشت: قطع به یقین قضیه نفت هم برای فشار آوردن به ما هم هست چون آنها اینطور انتظار دارند که دولت در داخل تحت فشار قرار بگیرد و در بیرون نیز آنها فشار آورده و کلیت نظام را در فشار قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه قطعا قرار نیست طرف آمریکایی حق ما را بدهد اظهار داشت: حق ما به دست نمی‌آید مگر اینکه ما به زور آن را بگیریم و اینکه ما چطور بتوانیم هنرمندانه این حق را بگیریم موضوع دیگری است.

وی در ادامه با اشاره به بهانه جویی طرف آمریکایی‌ گفت: از نشانه‌های اینکه طرف آمریکایی قصد برداشتن تحریم‌ها را ندارند این است که یک بار می‌گویند که تحریم‌ها در دست کنگره است یک بار نیز منتسب به جاهای دیگر می‌کنند که همه اینها بازی آنهاست؛ حقیقت این است که اصلاً مذاکرات ما به این معطوف نیست که چه کسی رئیس جمهوری باشد و چه کسی کنگره را در اختیار بگیرد.

عرفانیان رفتار طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای را به بازی پلیس بد و خوب تشبیه کرد و گفت: این همان پلیس بد و پلیس خوب است که آقای اوباما می‌گوید که من قصد برداشتن تحریم‌ها را داشتم ولی کنگره آن را نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص موضوع فشار نفتی طرف غربی بر ایران و روسیه با تاکید براینکه اکنون شرایط با سال 1985 متفاوت است گفت: ایران توانایی آن را دارد که در شرایط حساس کنونی منطقه نقش‌آفرینی کند و دلیل آن نیز این است که اکنون مدت‌ها است که تحریم هستیم و آب از ما سر گذشته است و به همین دلیل با بیست دلار پایین و بالا شدن نفت خیلی اذیت نمی‌شویم.

وی ادامه داد: اگر روسیه نیز بتواند دوام بیاورد این بار آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها هستند که نمی‌توانند ‌مدت طولانی دوام بیاورند؛ اگر این بازی حفظ شود و به همین شکل و در این رینگ بمانیم آنوقت آنها زودتر عقب‌نشینی می‌کنند.

عرفانیان نیاز طرف آمریکایی‌ به توافق را بیش از طرف ایرانی توصیف کرد و افزود: آنها یک امضاء از ما می‌خواهند تا خیالشان از ما راحت شود، اما مشخصاً اگر ما آن چیزهایی را که می‌خواهیم به دست آوریم، موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر ما ظرفیت غنی‌سازی که به دردمان می‌خورد و نمادین نیست را داشته باشیم که حداقل آن همان 190 هزارسوء است به پیروزی رسیدیم اما با این وجود به نظرم نمی‌آید آمریکایی‌ها به این راحتی این حق را به ما بدهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تحریم‌ها را بازی و ابزاری در دست آمریکایی‌ها برای کنترل ایران توصیف کرد و افزود: این موضوع ابزاری است که طرف غربی آن را به راحتی کنار نمی‌گذارند و هرچند به ما امضاء دهند که تحریم‌ها را برطرف می‌کنیم در آخر شرطی خواهند گذاشت که موضوع رفع تحریم‌ها منوط به تصویب کنگره است و من قول می‌دهم که کنگره را قانع کنم، در دور بعد نیز می‌گویند من کنگره را قانع کردم اما قبول نمی‌کند در دوره شش ماهه تحریم‌ها را لغو کند و مثلاً در عرض 10 سال آن را برخواهیم داشت که مطمئنا این شکل به ضرر ماست.

عرفانیان شرایط فعلی را به نفع آمریکایی‌ها به لحاظ داخلی دانست و گفت: اکنون آمریکایی‌ها نفت را پایین آوردند و حداقل در مقطع کنونی شهروندان آمریکایی ارزان‌تر بنزین می‌زنند و در نتیجه دعاگوی آقای اوباما هستند.

وی افزود: اما اینکه طرف غربی به دنبال جذب افکار عمومی ما باشد، موضوع بعیدی است زیرا برای آنها این موضوع هدف نیست؛ آنها تا دو دهه پیش در منطقه رژیم‌های دست نشانده داشتند که از طریق آنها سیاستها و حضورشان را اعمال می‌کردند ولی حال این بازی عوض شده یا جبر زمانه بوده است یا برنامه از پیش تعیین شده است و هر چی هست بازی نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مقاله دو سال پیش خود راجع به بحران‌های کنترل شده گفت: طرف غربی این روش جدید را دارد که با ایجاد بحران قابل کنترل که یک سر آن دست خودش باشد حضور خود در منطقه را توجیه کرده، ادامه ‌داده و سیاست‌‌های خود را اعمال ‌کند.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا شرایط عراق را نیز مانند پاکستان کنند تا هر وقت که دوست دارند بروند، بزنند و بیایند بیرون که این همان بحران کنترل شده‌ای است که در عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه ایجاد کرده‌اند و می‌خواهند در عراق و سوریه نیز به همین شکل حضور پیدا کنند.

عرفانیان موضوع نگران کننده برای آمریکایی‌ها در بحران کنترل شده را این دانست که کنترل از دست آنها خارج شده است و افزود: اکنون آنها بحرانی را ایجاد می‌کنند و تردید نکنید داعش و... عروسک‌های در دست آمریکایی‌ها هستند؛ کافی است آمریکایی‌ها به داعش اسلحه و پول ندهند آن زمان این توانایی وجود دارد که داعش را در بیست و چهار ساعت نابود کرد؛ اکنون باید پرسید این اسلحه و پول را چه کسی می‌دهد؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه بهترین و خودکارترین سلاح‌ها در دست داعش است گفت: پس می‌توان نتیجه گرفت این گروه‌ها را خود غربی‌ها ساخته‌اند اما نگرانی آنها این است که نکند کنترل این کوچولوها از دست آنها خارج شود و یا دست ایران یا خود این گروه‌ها بیفتد، که هر دو این شرایط آنها را نگران می‌کند.

عرفانیان با تاکید براینکه شرایط منطقه یکی از دلایل تفاوت اوضاع اکنون با سال 1985 است گفت: اینجا جایی است که ما می‌توانیم به خوبی بازی کنیم.

وی با مقایسه تحریم‌ها با شرایط منطقه گفت: اگر طرف غربی از تحریم‌ها به عنوان اهرمی برعلیه ما استفاده می‌کند، شرایط منطقه نیز اهرمی در دست ماست تا هر وقت اراده کنیم بتوانیم کنترل آنها را از دستشان در بیاوریم و به دست خودمان بگیریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اپوزوسیون و غیراپوزیسیون در ایران همه می‌دانند که توافق با آمریکا دست یک طرف نیست که مثلاً اگر اصلاح طلب‌ها بودند این توافق حاصل می‌شد؛ افکار عمومی ما این را باور دارد و پذیرفته است که توافق یا عدم توافق با آمریکا به جناح خاصی بستگی ندارد، بلکه موضوع حق است و اینگونه نیست که اپوزیسوین صراحتاً اعلام کند که ما هسته‌ای نمی‌خواهیم و به دنبال دوستی با آمریکایی‌ها هستیم؛ اپوزیسیون ما نه می‌خواهد چنین چیزی را بگوید و نه جرأت آن را دارد.

ارسال نظر: